Favorit i repris-fråga
Hej!
Jag är en tjej på 17 vårar vars stora intresse är djur. Jag pluggar till att bli djurvårdare men vet inte riktigt vart eller med vilket sorts djur jag vill jobba med än..
Men sak samma om det! Jag hade tänkt skriva en "favorit i repris"-fråga, nämligen; vilken hund tror ni passar just mig?
Jag har erfarenhet av hundar då jag växt upp med olika slags hundar med olika personligheter/temperament.
Just nu jobbar jag med en av familjens vänners hund (de har flera). Hon heter Bonnie, är 2 år och en "problemhund", och jag har känt henne sedan hon var bara någon vecka gammal. Hon är (ett exempel på) resultatet av en tjuvparning mellan min familjs vänners hundar, som ledde till nio valpar.
Bonnie är en mycket vek och osäker hund, som man inte riktigt kan lita på bland främmande hundar/människor. Hon är en blandning mellan miniaussie (mini australian shepherd) och wachtel, två arbetskrävande raser.
Okej, lite om mig nu då.. ;)
Jag är lat, det medger jag, men jag jobbar på att bli mer aktiv! ;)
Men jag älskar att gå långpromenader/powerwalk om jag har en hund eller kompis med mig, ensam går ju självklart bra det med. Jag älskar att gå på upptäcktsfärd i skogen, vika av in på djurstigar och hitta platser man inte skulle ha sett annars.
Jag älskar att bli utmanad, men inte till det extrema. Bonnie är en mycket energisk hund, där jag hela tiden måste komma på nya saker som kan trötta ut henne. Hon vill alltid att något ska hända, annars blir hon lite "knäpp".. Med henne kör jag sök- och spårövningar, introducerat henne till drag, lite vardagslydnad och cyklar oftast med henne då både hon och jag älskar det.
Det jag letar efter hos en hund är en trevlig, glad och arbetsvillig kompis som ändå kan ha någon/några dagars "tråkdagar", d.v.s inte aktiv hela tiden. Jag vill ha en hund som man kan ha lös, alltså ingen ras som lätt drar iväg efter vilt (jag vet att att man ska träna från valpstadiet).
Det jag är intresserad av är:
Sök och spår
Hobbydrag
Apportering
Eventuellt vill jag även prova på och se om det passar mig, och hunden:
Jakt
Vallning
Lydnad
Freestyle
Flyball
Tacksam för svar!
/Sandra
Kolla in Tollaren tycker jag!
-
Har du egen erfarenhet av tollare, Sugar Mist? I sådana fall, kan jag få fråga ett par frågor? :)
Jag har lite erfarenhet, ja! Kan svara så gott jag kan, du kan även PMa Redmonsters här på iFkus!
-
En jaktavlad labbe? :)
Det enda som inte labben kan göra är vallning på din lista :)
Okej, tack!
Jag har dock bara hört, och upplevt, en del negativt om tollare. Att de är sönderavlade, för energiska o.s.v… Hur upplever du dem?
Jo, jag har varit inne lite på en jaktlabbe faktiskt, men jag känner att labbar inte riktigt är min typ av hund… :P
Tack för svaret! :)
#5 De är helt klart aktiva, lite knepiga och rätt sjävlvständiga. En rolig utmaning för de som vill anta sig den. Rasen blev populär och det avlades hejvilt på de ett tag vad jag minns, Krokasmedens tollare utan Göteborg är roliga och bra!
-
#6 Det är värt att tänka på, en jaktlabbe är ingen vanlig (enligt mig tråkig) labbe. Jaktisar är fart och fläkt ^^
Jaha, ja det låter ju lite roligare än de "vanliga" labbarna. :D
#9 De är helt annars, jag var inte så intresserad av utseendet men motorn passade mig så därför blev det en jaktis. Helt underbar att jobba med och klarar av latdagar och min älskar att springa xD
Tackar för svaren! :D
Jag tror även Springer Spaniel skulle kunna passa :)
#13 Det finns i sverige dock inte så många och kallas de oftast jaktspringer eller jakt springer spaniel :)
#14 Haha jo, jag vet och när jag menade "sist jag kollade" syftade jag på några år sedan, men när jag tittade upp det idag hittade jag några uppfödare av jaktspaniel. ;)
#15 Okej ;)
vad är det för typ av jakt du är intresserad av? Låter som du kan välja av många olika raser även en jakthund kan vara en bra träningskompis som uppskattar att ha något arbete året runt 😉
#17 Jag vet faktiskt inte riktigt, just nu vill jag nog rikta in mig på fågeljakt. :)
#18 Vilken typ? trädskällare, stötande, stående, apporterane?
#18 Alla utom trädskällare, men vet inte vilken jag gillar bäst.. :)
Jag tycker Pointer är så trevliga och där är mitt tips, har en bakant som jag mer eller mindre bodde hos ledig tid (hästtjej som jag då var) och denna Oskar åh vad han var trevlig och rätt så lättlärd :)
Jo, jag har kollat på både Vorsteh och Pointer, men jag gillade nog Vorsteh bättre.. Men sen är det ju inte säkert att jag ska hålla på med jakt, men jag vill klart hålla på med spår/sök, uppletande och massor av mer. ;)
Vill du hålla på med vall är det vallhund du ska ha
Vill du hålla på med jakt är det jakthund du ska ha
Så vi bara gör det klart att jakt och vall är ingenting man testar med samma hund. Det är olika typer av hundar med olika ursprung och arbete.
Så antingen känner du att du vill satsa på vall, dvs innan du skaffar vallhund kan du åka på vallhunds tävlingar, kolla in svak.se och letar kontakter så du vet om vallhund är något för dig, eller antingen tar du kontakt med någon inom jakt och där vet jag inte jättemycket men det gör säkert nån annan. :)
Men vill du testa flyball, freestyle och vall är det ju onekligen att det låter åt border collie men då måste du se till att veta innan om du kan tillfredsställa denna typ av ras. Vill du valla med denna hunden och lägga flera timmar på det i veckan? Har du tillgång till får eller klubb där du kan träna? Osv.
Vill du varken testa vall eller jakt så är det en mellan hund du ska ha, typ av möjligtvis någon vattenhund kanske, eller hederlig labrador och liknande ''mellan'' raser. :) Det beror helt på vad du vill ha i din hund :)
#23 Min /vallhund/s mormor som också är en /vallhund/ jagar med uppfödarens make, inget är omöjligt, speciellt inte när vall och jakt är ganska nära varandra, då vall är en form av jakt(vad jag minns?).
-
#24 Visst ligger vallet och jakten nära varandra men jag skulle aldrig använda en vallhund i jakt, respektive jakthund i vall om det en dag slår över till ''äkta'' jakt där hundens instinkt tar över till vad den lärt sig i skogen.
För att förtydliga = många döda får om det sker
Jo, det förstår jag såklart också, men det beror helt på vilken ras jag tills slut skaffar. Skaffar jag t.ex. en Vorsteh tillslut kommer jag inte försöka valla med den. ;)
Men jag skriver bara vad jag kan tänka mig att göra, så att det vidgar olika möjligheter/svar, och att jag då kan tänka efter eller läsa på mer om en speciell ras jag inte tänkt på lika mycket som andra. :)
#25 Påpekade bara att det går att använda en vallhund till jakt, men man måste inte prompt valla med den trots att man jagar med den också, det var så jag menade🙂 Själv skulle jag aldrig jaga med min vallis just för att jag vill valla med honom senare i livet d:
-
Springer eller cocker spaniel?
#28 Vill inte sno tråden nu, men varför i hela friden skulle man köpa vallhund och använda i jakt? Vad ska en aussie ut och jaga för? Det finns så många raser som är lämpade för deras arbete och det finns många olika jakthundar som du kan använda till olika saker (grythundar, stötande hundar osv) varför ska en vallhund ut och jaga för?
Det var det jag inte tycker låter klokt. :/
#27 Okej då förstår jag :)
Tänk på att det är väldigt olika raser du har att göra med, försök hitta nånting där du kan testa på det, kanske följa med ut i en jakt som åskådare, eller följa med när någon kör vall, för det är väldigt olika raser med olika behov. Därför tänkte jag om det var nån typ av ''jakt verkar kul, vall verkar kul'' för man behöver mer än så speciellt en vorsteh behöver mer än att testa jakt en gång och så känner du kanske ''nje det här var inget för mig''.
Så leta kontakter innan och välj noga, tänk på att inom jakt kan man (ibland) bli lite låst. En jakthund är ofta en jakthund, medans en vallhund exempelvis då bc eller aussie ofta syns på agilityplanen, på stora tävlingar i freestyle, flyball osv =)
En hund ur rasgrupp 8 skulle nog passa :) http://www.skk.se/hundraser/?group=8 Har själv erfarenheter om (jakt och utställningstyp) engelsk springer spaniel, tollare, jakt labbe, vanlig labbe, flatcoated retriever, cocker spaniel osv +äger en Welsh springer spaniel så har du några frågor så svarar jag gärna :) Bilden, från v: Cocker spaniel, Welsh springer spaniel
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#30 Tack så mycket, och jag vet ju mycket av det där redan. ;) Spenderar sjukt mycket tid till att kolla upp uppfödare, läsa på skk, träffa/fråga personer jag möter om det är en ras jag är intresserad av m.m. Läser på mycket om raser/aktiviteter, provar på så många olika aktiviteter med hundarna runt omkring mig som jag kan o.s.v. :)
#31 Okej, tack. Många raser haha. ;) Jag ser till att vända mig till dig när det dyker upp några frågor! :)
#30 Men gud, chilla ahah. No need to be mad? Påpekade som sagt att det går, men man behöver ju inte tvunget gå och skaffa sig en vallhund och gå ut i skogen och jaga med den när det finns hundar avlade för det ändamålet.
-
#33 Mad är väl fel ord för det hela, vart mer lite störig på det då jag inte förstår varför man skulle använda en vallhund som jakthund elr delvis i jakt. Ser inget som helst syfte i det bara. + att jag aldrig hört om någon som jagar med sin vallhund, låter bara helt knäppt