Favorit i repris-fråga
Hej!
Jag är en tjej på 17 vårar vars stora intresse är djur. Jag pluggar till att bli djurvårdare men vet inte riktigt vart eller med vilket sorts djur jag vill jobba med än..
Men sak samma om det! Jag hade tänkt skriva en "favorit i repris"-fråga, nämligen; vilken hund tror ni passar just mig?
Jag har erfarenhet av hundar då jag växt upp med olika slags hundar med olika personligheter/temperament.
Just nu jobbar jag med en av familjens vänners hund (de har flera). Hon heter Bonnie, är 2 år och en "problemhund", och jag har känt henne sedan hon var bara någon vecka gammal. Hon är (ett exempel på) resultatet av en tjuvparning mellan min familjs vänners hundar, som ledde till nio valpar.
Bonnie är en mycket vek och osäker hund, som man inte riktigt kan lita på bland främmande hundar/människor. Hon är en blandning mellan miniaussie (mini australian shepherd) och wachtel, två arbetskrävande raser.
Okej, lite om mig nu då.. ;)
Jag är lat, det medger jag, men jag jobbar på att bli mer aktiv! ;)
Men jag älskar att gå långpromenader/powerwalk om jag har en hund eller kompis med mig, ensam går ju självklart bra det med. Jag älskar att gå på upptäcktsfärd i skogen, vika av in på djurstigar och hitta platser man inte skulle ha sett annars.
Jag älskar att bli utmanad, men inte till det extrema. Bonnie är en mycket energisk hund, där jag hela tiden måste komma på nya saker som kan trötta ut henne. Hon vill alltid att något ska hända, annars blir hon lite "knäpp".. Med henne kör jag sök- och spårövningar, introducerat henne till drag, lite vardagslydnad och cyklar oftast med henne då både hon och jag älskar det.
Det jag letar efter hos en hund är en trevlig, glad och arbetsvillig kompis som ändå kan ha någon/några dagars "tråkdagar", d.v.s inte aktiv hela tiden. Jag vill ha en hund som man kan ha lös, alltså ingen ras som lätt drar iväg efter vilt (jag vet att att man ska träna från valpstadiet).
Det jag är intresserad av är:
Sök och spår
Hobbydrag