Hjälp mig förstå - Vit "Schäfer"
Hej.
Jag vill prata om den Vita "Schäfern" och hur SKK m.m. tänker angående detta. Ska försöka vara så tydlig som möjligt men det är ett väldigt virrigt ämne.
Så först:
Shepherd betyder Schäfer och Herdehund.
SKK har beslutat att Schäfer betyder Tysk Schäfer. Det finns inga andra schäfrar enligt dem. Men det finns flera olika raser av Schäfer och det vet alla.
Hur som helst, vad som stör mig är:
Jag äger en Vit "Schäfer". Jag förstår att det inte är en Tysk Schäfer. Men jag får inte kalla den Schäfer ändå.
Jag får inte heller kalla den Vit Herdehund då den inte är inom SKK.
Men den har stam tavla och dess förfäder från faderns sida är registrerad inom FCI samt tävlar inom det.
Still, det är en blandras i Sverige.
Om jag åker utanför Sverige får jag helt plötsligt kalla den "White Shepherd" som betyder Vit Schäfer OCH Vit Herdehund.
Jag har läst en del angående just detta ämnet och ifall jag förstår det rätt, så gäller inte dessa konstigheterna den svarta schäfer.
Men ifall två normal färgade schäfrar får en vit schäfer, så är den inte schäfer och får inte heller vara med på stam tavlan då den är en blandras.
Logiken där förstår jag inte heller.
Så för att sammanfatta:
Jag har en Vit "Schäfer". Men jag får inte kalla den det i Sverige. Utomlands får jag.
Den svarta schäfern får kallas Schäfer.
Varför blir en vit schäfer som har två normal färgade tyska föräldrar en blandras?
Kan någon försöka hjälpa mig förstå logiken?
Varför får jag inte kalla min hund vit schäfer då alla dess föräldrar är schäfrar och har alltid varit schäfer, aldrig hållt på med andra raser medans den svarta får?
Jag vet att jag inte kan kalla den en "Tysk Vit Schäfer" för det är den inte. Men det är fortfarande en Schäfer och det finns massa raser inom just gruppen "Schäfer" runtom i världen, men inte i Sverige? Varför?
Varför får en svart schäfer kallas schäfer men inte vit?
Hej! Jag förstår din förvirring. Här är min förklaring. Jag bor i danmark och här används både namnet vit schäfer och vit herdehund. Vit schäfer och vit herdehund är två olika hundraser. En vit schäfer, dvs en vit hund som är född från vanliga tyska schäfrar, kan omregistreras till vit herdehund om man får dispensation för detta, för att utöka avelsbasen tex. Tyska schäfrar får enligt rasstandarden inte vara vita, det är ett diskvalificerande fel, men däremot gärna helfärgade svart tex. Därför kommer en vit hund född av tyska schäfrar i kläm, och kan inte registreras som schäfer eller vit herdehund. Här i danmark använder väldigt få namnet vit herdehund, utan rasen kallas vit schäfer (vilket efentligen är fel). Det är alltså samma ras som i sverige, dvs en vit herdehund, men kallas bara vit schäfer pga "dålig vana". Vit herdehund är ju ursprungligen en vit shäfer, men har avlats vidare med en egen rastandard, och är nu en hund som på många punkter skiljer sig från tyska shäfrar både utseendesmässigt och temperamentsmässigt.
du får väl kalla din hund precis vad du vill! yttrandefrihet i sverige ;)
I sverige räknas i princip alla hundar som inte är registrerade i skk som blandras, oavsett hur registrerade föräldrarna är så räknas den officiellt som blandras pga att valpen är inte registrerad och kan då hypotetiskt innehålla lite vad som helst, dvs härstamningen går inte att spåra.
Jag tycker det är litet snedvridet sett att kalla saker för, jag skulle kanske heller säga oreggad renras om man är helt säker på båda föräldrarna. nu säger ju du att du har stamtavla på din hund, men faktum är att vem som helst kan faktiskt skriva ihop en egen stamtavla, bara den saken räcker inte som bevis på renrasighet (obs jag motsäger mig inte om din hund, bara säger fakta) utan hundarna måste även vara registrerade i ett officiellt register, vad som gör att registret/föreningen ska få trovärdighet vet jag inte kriterierna för däremot. men i sverige gäller iaf SKK och övriga FCIanslutna klubbar.
Svart vs vit schäfer går inte att jämföra. därför att svart är en normal och godkänd färg hos schäfern! Tyska schäferhundklubben (alltså den tyska originalklubben, inte den i sverige) bestämde för länge sedan att den vita färgen inte var önskvärd. på den tiden så började man även upptäcka fler och fler sjukdomar hos schäfern och då skyllde klubben det på de fula vita hundarna i aveln och därför klubbades det igenom att vit inte längre skulle vara godkänd färg (fast det där med sjukdomar stämde ju inte alls utan var bara en myt). de vita uteslöts ur aveln 1933 i tyskland och övriga länder följer ju rasens hemlands bestämmelser. (slump för tidpunkt? jag tror det låg en del politik bakom). Går att läsa om delningen av rasen här tex: http://www.vitherdehund.com/om-rasen/historik
men det går ju inte att ändra i generna på hundarna, vita föds ju ändå, men betraktas ungefär som när ridgebackvalpar föds utan ridge osv, inte önskvärt enligt rasstandard och reggas inte eller med avelspärr. den svarta färgen hos schäfer är en recessiv variant och dyker därför inte upp lika ofta som grå eller svartmedtecken (''normalfärgad'' schäfer), men är ändå fullt godkänd och accepteras därför.
Vit herdehund fick inte kallas officiellt för vit schäfer inom FCI pga tyska schäferhundklubben protesterade med att det lät för likt deras ras och ville man ha skillda raser skulle de vara skillda och inte kunna blandas ihop, därmed godkändes berger suisse blanc som officiellt rasnamn (typ schweisisk vit herdehund, då rasgrunden sen de delades gjorts i schwiez) och den svenska översättningen fick då bli vit herdehund kort och gott.
vad du vill översätta din hundras namn med om du åker utomlands är ju helt upp till dej. white shepherd är väl väldigt passande, då de white shepherds som finns i usa som ras inte registreras i den FCIanslutna klubben heller. och då kan du ju skilja den från vit herdehund eftersom de heter ju berger suisse blanc internationellt inom FCI.
men varför är du så besatt av att du måste ha ett rasnamn att kalla din hund för??? du har köpt en vit schäfer, kalla den för det då! du har en stamtavla från din uppfödare som jag gissar är registrerad hos vitschäferklubben. Hade du velat ha en hund som är fci-reggad och räknades som renras så hade du fått köpa en annan hund. punkt. det är inte som att du inte haft nåt val eller som att detta kommit som en överraskning (hoppas jag iaf, man bör ju ta reda på fakta innan man köper en hund).
Anlaget för vitt kan också hos många raser vara kopplat till genetiska defekter, dövhet, ögonproblem, nervsystemet. I sin recessiva form kan det vita anlaget ge albinim (ej svart nos , röda ögon). Så det är inte enbart utseende mässigt, utan det finns en bakgrund till varför vissa färgvarianter inte är godkända.
Shepherd betyder herde.
Fast det finns flera olika anlag som orsakar vit färg och det som schäfer har är inte kopplat till någon sjukdom alls.
Albino är ett eget anlag och inte en recessiv form av något annat vitt anlag.
Att en schäfer blir albino är extremt ovanligt, liksom i det flesta andra raser. samojed är ett annat exempel på en vit hund som inte är albino och inte har sjukdomar kopplade speciellt till färgen.
Ett litet tillägg till det #3 och #4 skriver. Läser man under diskvalificerande fel i rasstandarden skiljer även den på vit pälsfärg och albinism.
Schäfer är så vitt jag vet den enda rasen där man faktiskt får lov att utesluta en valp från registrering pga fel färg.
≧◔◡◔≦
#2 Hos SKK måste hela kullar reggas, enda undantaget är vita valpar efter normalfärgade Schäfrar.
Man kan inte välja att inte regga ridgelösa RRs, var har du fått det ifrån? En uppfödare kan inte avelsspärra en ridgelös RR, precis som en Boxeruppfödare inte kan avelsspärra vita Boxervalpar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
En svart schäfer är en registrerad färg liksom black and tan medans vit inte är det. Lika så som gula flattar, svarta och bruna är godkända men inte gula
Ang. albinohundar är det C genen och dess varianter, som ger upphov till albinism . C, c ch, cd, cb. c i dess mera recessivaa variant ger upphov till albinism. Som sagt extremt sällsynt hos hund.
Vad gäller färgen så är det inte den genen som ger döva hundar eller albinohundar. På många vhs kan du fortfarande se schäfer-teckningen under.
Okej..
Förstår lite mer nu.
MEN! nu kommer en annan fråga.
Fadern finns med I FCI register (Fireball of Mountain Von Den Weissen Himmelhunden).
Modern finns inte med.
Vad blir min hund då? En FCI godkänd hund eller inte?
Jag bryr mig inte direkt vad folk tycker och tänker om min hund. Kallar henne Schäfer ändå, men jag vill gärna veta vad som gäller då jag träffat rätt dryga människor som tillock med hotat mig för jag kallat henne Vit Schäfer.
Din hund räknas fortfarande som blandras, och troligen mamman med.
I amerika så är vita tyska shäfrar registrerbara. Här hittade jag faktiskt en bra sida om det. http://www.whitegermanshepherd.org/whitegsdinfo/questionsandanswers.php (Din hund är en tysk shäfer, om båda föräldrarna är det, men med ett diskvalificerande fel, dvs vit päls, men blir på papper en vlandras/oregistrerad hund)
#14 I USA finns det hur många stambokförande klubbar som helst, t ex Cockerpoo, Labradoodles osv.
Länken du refererar till är totalt ointressant eftersom den organisationen inte ligger under AKC, där den Vita Herdehunden heter Berger Blanc de Suisse, här kan du själv leta raser: http://www.akc.org/breeds/index.cfm
O nej, TS hund är inte en Schäfer eftersom tiken inte är reggad.
I Sverige finns det väl minst två klubbar som stambokför "Vit Schäfer", varav den ena är knuten till Svenska hundklubben.
Däremot är det aldrig OK att någon skall bli hotad pga av vad man kallar sin hund.
Vilka två klubbar är det då?
Kolla SHK o Google.
Har försökt. Hittar inget register. Kollat deras hemsida och allt.
Så du kan väl hjälpa mig?
#13 Nej. SKK räknar hunden som blandras, men det är inte en blandras enligt definitionen av ordet ras i SAOB. Det är en renras, bara en oregistrerad sådan.
Rätt ska vara rätt! 😉
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
I min värld är en hund renrasig om den är registrerad i stambokförande klubb, t ex JRT of GB, eller ISDS, har inget med SKK att göra.Goldendoodle o Vit Schäfer inkluderas inte av mig som renrasiga.
#20 jag håller med dig. Först om en hund har stamtavla/stambok kan man ju anta att den stamtavlan stämmer och man kan följa föräldradjuren bakåt.
#15 I länken jag delade står: Are white German Shepherds AKC (American Kennel Club) or CKC (Canadian Kennel Club) registerable? Yes. If both of the parents (regardless of color) are registered with the AKC or CKC as German Shepherds, then any resulting puppy would be fully registerable as a German Shepherd Dog. While the white dogs can no longer compete in the breed (conformation) ring in AKC or CKC, they are fully eligible to compete in any and all performance events sponsored by either registry. Neither AKC nor CKC restrict registration of a German Shepherd Dog based on its color. Vilket jag förstår som att de kan registreras i american kennelclub som tysk shäfer, men kan bara inte utställas. Har jag missuppfattat något i texten? Och ang ts hund, jag skrev OM båda föräldrarna är tyska shäfrar.
Du har fortfarande inte hjälpt mig med vilka klubbar som bokför Vita Schäfar och är med i SHK.
Men om hela stammen är tysk schäfer så poppar de inte upp en vit ;) Två vanligt färgade (den vanligaste) får nog inga vita valpar, dock är ena vit är de mycket möjligt att de kommer vita valpar. Svart schäfer och "brun/röd/gul" med svart skal är den Tyska Schäfern. Den ni säger är Vit schäfer är en Vit Herdehund.. Har alldrig, och kommer aldrig kalla Vit Herdehund för Vit Schäfer. Är hunden inte registrerad men föräldrarna är det finns det en anledning att den inte e de. Ofta pga avelsförbud av olika anledningar. Då kallas denna oregistrerade valp gör en blandras. Ett härstamnings bevis är en HELT annan grej. (Obs. Inte läst kommentarerna)
#24 fast det händer faktiskt att det dyker upp enstaka vita valpar från en parning mellan två färgade schäfrar och som inte har någon vit släkting så långt bak uppfödaren kunnat kolla! sällsynt dock, men det händer ;) likaså att det kan ibland dyka upp lever eller blåa schäfrar också (inte heller godkända färger, vet ej om de reggas eller utesluts från reg som de vita). om ena föräldern är vit är det ju självklart att det ökar chansen för vita valpar.
#7 ursäkta jag var inte säker på om de uteslöts från reg men hade för mig det, då hade jag fel. men med liknelsen ville jag jämföra att det vita sågs som en 'skönhetsmiss' som i de andra fallen också. tack för att du klargjorde :)
I usa finns flera klubbar som stambokför alla möjliga raser och blandraser. här är ännu en till amerikansk klubb som reggar vit schäfer http://www.awsaclub.com/
akc och ukc är de två största klubbarna för raser som kan jämföras med skk. länkarna till rasklubbarna kan jämföras som tex svenska vitherdehundklubben, dock vet jag inte om någon av de två länkarna ligger under paraplyet hos ukc eller inte, kollade inte så noga.
akc är fci ansluten och de reggar inte vit herdehund, och de godkänner inte vit schäfer i den mån om att de får inte ställas ut liksom andra hundar med 'fel' färg. dock vet jag inte om de kanske fortfarande registreras som en felfärgad schäfer om de kommer från en normalfärgad kull?
Ukc är inte fci men där godkänner de white shepherd/vit schäfer som egen ras, liksom en del andra raser som fci inte godkänner.
#12 fast din hunds pappa är ju vit herdehund, din hunds mamma är vit schäfer. dvs blandras mellan två raser som vart delade sen 30-talet.
kuriosa: welsh corgi pembroke och welsh corgi cardigan är också två olika raser, med olika utseende och mentalitet men räknades en gång i tiden som samma ras och korsades emellan, delningen skedde 1934, dvs ett år efter vit schäfer/tysk schäfer. skulle man korsa en pem med en card i dagsläget känner jag ingen som skulle tveka på att kalla det för en blandras.
hotar folk dig kan du polisanmäla dem istället.
#22 Att de reggar vita valpar efter redan reggade hundar betyder inte att de stambokför rasen "Vit Schäfer"
#23 Jag har delgett dig vad jag vet/tror mig veta ang den sk rasen "Vit Schäfer" Jag har snappat upp detta genom åren på diverse hundfora, AktivHund, Alltomhundar, Bukefalos, Vovve etc.
Du kan inte förvänta dig att skribenter/medlemmar sitter klistrade på iFokus dygnet runt, en del av oss arbetar då o då, precis som vi sover eller är ute med hundarna.
Du skrev att det finns minst två klubbar som bokför Vit Schäfer.(Vilket antyder att du känner till vilka klubbar det bör vara). Jag blev nyfiken.
Googlade. Hittar inget.
Frågade.
Du svarar inte.
Jag frågar igen.
Du skriver i tråden om något annat.
Jag frågar igen.
#28 Lär dig läsa innantill, minst två hundklubbar vad jag vet/tror mig veta skrev jag. Inget annat. Jag har delgett dig den information jag har o var jag har fått den ifrån, vill du veta mer så får du söka själv.