Avlivning.
Hej. Under tis-tors har jag varit på skolresa och då har Opsis varit hemma, med familj, dvs att de har haft ansvaret för honom under 2-3 dagar. Mamma hade släppt ut Opsis och idiotiskt nog glömde bort att man måste ha honom under uppsikt när han är lös, men han sprang upp i skogen och ner på vägen. Väl där hade han träffat på en joggare och vad jag tror skällt ut denne, men joggaren hade nog sparkat/försökt sparka bort honom(vilket jag har full förståelse för.) och det hade nog blivit droppen för Opsis och han hade då nafsat såpas hårt i vaden att de gick hål. Joggaren vill ha ersättning annars stämmer denne oss, men klart kan vi inte ge pengar i handen bara sådär, utan kolla med hemförsäkring osv(och Joggaren har trakasserat mamma osv pga de inte ringt honom osv). Nu undrar jag om vi blir tvingade att avliva Opsis pga den lilla nafsningen/bettet/vadmannuvillkalladet eller om vi "bara" behöver betala ersättning.
-
Bor du i Sverige eller Danmark?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Sverige. Bör nämnas att han är en Australian Shepherd.
-
nej jag tror inte ni skall behöva avliva honom. men han kommer antagligen anmäla er och ni får ev betala ersättning för skadorna som orsakat, men avlivning tror jag faktiskt inte.
Med tanke på att det finns hundar på vårt område som varit anmälda flera gånger pga bitningar och de inte blivit avlivade tror jag inte att en händelse lär tvinga er att gör det. däremot kan det bli munkorgstvång.
Avlivning tror jag inte de tar till i en sådan situation, mer troligt isåfall att hunden måste bära munkorg utomhus än att den skulle avlivas.
Lagar! Ofta, mycket ofta avlivas inte en hund ens om den biter ihjäl en annnan hund. Vet att jag läst hur DSL ser på saken. Om hunden upprepade ggr skadar en människa, måste säkerligen lst kontrollera fallet.
Celia
min hund blev nästan ihjälbiten av en annan hund men inget hände, den behövde inte ens ha munkorg efteråt…
Är det inte något om att hunden kan genomgå något slags test om det ens blir fråga om avlivning?
Men du, du kan alltid ringa polisen och fråga dem, det skadar ju inte.
Personligen hade jag aldrig vågat ha en aggressiv hund lös för det första! Men jag tror inte ni kommer bli tvungna att avliva honom.
Hundar avlivas inte på lösa grunder. Om ni blir anmälda kan det bli tal om att låta testa hunden, då kan man sedan beläggas med koppeltvång, munkorgstvång eller i sällsynta fall avlivning.
En parentes är att sådana här hundar gör en oerhört begränsad. Man kan inte lämna bort dem ens till människor man känner och litar på, för det går åt helvete på en hundradels sekund. Sorligt men sant.
#10, det behöver inte vara en agressiv hund. Det kan mycket väl handla om en vallhund som försökt valla joggaren, joggaren blir irriterad och sparkar, och hunden försöker försvara sig. Ingen bra situation, nej, men hunden behöver inte vara agressiv för det.
#12 Fast det här gäller ju en hund som är osäker och visar aggressiva/osäkra beteenden och ageranden, vilket man fått läsa i andra trådar.
#13 det visste jag inte, jag utgick från det som stod i detta inlägg :)
Varför tjafsa, betala det de säger att byxorna kostade o skarva till nån hundring för en blomma eller en flaska vin. Så gjorde jag när jag råkade ut för det, visserligen gick hundarna i koppel, men jag var ouppmärksam.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Vi hade en grannhund för ett antal år sedan som gjorde utfall och attackerade (dom kunde inte hålla den…) andra hundar och människor, flera hundägare anmälde dom och först fick den munkorgstvång, efter ytterligare någon månad så avlivades den. Om ägarna gjorde det frivilligt eller inte är okänt.
Det var alltså efter att flera olika personer hade polisanmält ägarna, om bara en hade gjort det så tvivlar jag på att något alls hade hänt.
Så nej, jag tror verkligen inte att han kommer avlivas. Försök bli "vänner" med ägaren, om ni tjafsar tillbaka blir det nog bara mycket värre.
feral jesus
#15 Vi kan inte betala ut 1900kr för ett bar TRÄNINGSBYXOR rätt ut i handen, sedan ska han ha ett par skor utöver allt?!? Han har hotat både mamma och pappa flertal gånger under tiden. Vi har lixom inte 2000 spänn liggandes hemma att bara betala ut sådär. #16 Som sagt har han hotat mamma och pappa flera gånger och jag var inte med som sagt och jag så jag tror inte mamma och pappa har några planer på att bli vän med de
-
17 2000kr ät en väldigt liten summa att betala om ens hund biter någon. Har ni inga säkerhetspengar sparade för nödfall?
Eftersom joggaren har blivit utsatt för något verkligt oacceptabelt och otrevligt så tycker jag att ni kommer billigt undan med 2000 kr. Någonstans kan ni säkert få tag på dessa pengar. Betala och håll sedan ordning på er hund!
Hera - två själar samma tanke, samma tidpunkt 😉
#18 Nej, det har vi inte. #19 Jag, läs Jag, har aldrig, aldrig, aldrig, min hund lös om jag inte är 100% säker på att han inte får någon chans att sticka. Men nu var det så att jag inte var hemma utan på klassresa, och det var mina föräldrar som då skötte honom och lämnade honom lös trots att de vet att han inte gillar folk och gärna strosar iväg. Jag har koll och ordning på hunden men inte mina föräldrar tydligen. Vi har ringt hemförsäkringen har jag för mig och vi väntar på papprena. Jag är lite nyfiken om det verkligen är okej att ringa 10ggr per dag och hota pch trakassera för att man inte för det och det på stört.
-
Nej ni kommer inte att behöva avliva honom men även jag tycker att ni kommer undan bra med att endast behöva betala 2000 kr.
Däremot kan han få koppeltvång, behöva bära munkorg o.s.v, om dom gör en "utredning" på det.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag hade inte heller varit villig att ge pengar "bara sådär" för skadorna. Speciellt om personen visat tendenser att hota och utpressa (det är inte utpressning att begära ersättning, men att ringa flera gånger om dagen, och hota med anmälan och så vidare. Anmäl eller inte, sluta ringa oavsett). Det finns ju inga garantier för att personen avstår anmälan om ni ger henom pengar. Så att gå via försäkringsbolaget verkar säkrare. Så tycker jag, cynisk och bitter som jag är.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
#17 Har man hund så bör man ha en buffert när något händer, 2000 är ingenting i den sitsen.
Jag hade utan tvekan betalat dom 2000 kronorna, han hade kunnat begära mycket mer. Hade dessutom haft så otroligt dåligt samvete att jag mer än gärna hade betalat honom.
Men visst, det är inte okej att han ringer gång på gång och hotar och håller på, men jag kan väl till viss del förstå honom med.
#24 Jasså, är det någon slags lag eller så? Nej, vi har och hade inte det, mest pga. urusel och riktig taskig ekonomi för tillfället att vi knappt kan stå för mat till oss själva. Och innan alla kommer med "ni ska inte ha hund" så får de bra foder och BARF och vi ser alltid till att djuren har det bra med mat innan vi handlar in till oss själva.
-
Som andra redan sagt tvivlar jag på att hunden kommer få avlivningshot. (Men att jag själv som ägare nog hade börjat fundera på att avliva ändå, är kanske en annan femma.)
2 000 kr är ingenting i den situationen, hade det varit Jag som blivit biten hade jag definitivt bett om ännu mer pengar, både för förstörda kläder plus ersättning för sveda och värk! Ni kan skatta er lyckliga för att offret inte var ett barn, det hade kunnat skapa förödande konsekvenser både för er och framförallt för barnet!
Varför tjafsa med mannen om summan, ge honom det han vill ha, skriv kontrakt på det, och sen kan ni lägga det åt sidan. Att börja klaga på hur han betedde sig i den situationen, om han provocerade hunden eller inte, är tämligen meningslöst i detta sammanhang. Er hund har gjort skada på en annan människa, självklart ska han få den ersättning han kräver då den faktiskt är rimlig för er.
#26 Nej, det är ingen lag på att ha ekonomi så man gott och väl har råd med mat till sig själv varje månad innan man skaffar hund, det handlar nog mer om att man ska ta sitt sunda förnuft till fånga…
#27 Fast jag klagar inte på hur han betedde sig i den situationen ifall han provocerade fram bettet eller ej. Varför i hela friden skulle jag överväga att avliva min hund för att denne har bitit en människa?
-
Jag anser att det är helt onödigt att avliva en alldeles frisk hund för att hunden en gång bitit hål på ett par byxor. Jag skulle aldrig fundera på avlivning i denna situationen.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#29 Är en sådan hund frisk då?
#30 Han är helt frisk. Kollad av vet 3ggr. Anledningen till dessa utfall och liknande är för att han utsattes för traumatiska händelser som liten valp och de förra ägarna valde att inte arbeta bort detta, plus att de inte valt att aktivera honom.
-
#31 En hund med bra mentalitet bär inte med sig sådana traumatiska händelser genom livet, och den rymmer inte och biter heller inte förbipasserande. Det finns inget normalt eller friskt över hundar som behöver total styrning dygnet runt för att olyckor inte ska hända, även om den är till synes helt fysiskt frisk.
#29 Han bet ju hål på huden oxå enligt #0
#31 Ni har valt att ha en hund som enligt dig har kvarstående men efter traumatiska händelser som ni inte kan rå för, då får ni se till så att andra människor/djur/omgivning skyddas mot hans problem, vilket ni inte gjort.
#32 Du hann före mig.
#32 Fast han sticker inte så fort man vänder ryggen till. Han strosar upp i skogen och sedan ner mot vägen. Som valp var han med i ett lajv där han satt i en buske med matte som sedan blev bortrövad av en man och han blev lämnad ensam i en buske, vad jag vet. Sedan har han blivit påhoppad av 2 större hundar som valp vilket resulterade ännu mer problembeteenden osv osv osv. Han är helt enkelt osäker vilket jag jobbar med varje dag och ska i vinter kontakta någon vettig instruktör för att hjälpa mig ytterligare. Jag vet inte riktigt om han har bra mentalitet eller inte, han har gjort ett MH men jag är urusel på att tolka sådant.
-
#34 Lägg ut MHt o ras, samt ålder vid beskrivningen så kan de av oss som kan sånt kolla.
#34 Det som går att att läsa sig till i din hunds MH är att han bygger på sig rädsla under provets gång, och det är typiskt för hundar men taskig mentalitet som inte lyckas avreagera.
Du har en hund som du hittills inte lyckats ta full kontroll över, och din omgivning är i risk. Det är något som du måste lösa. Stabila hundar beter sig inte som din, trots att de kan ha varit med om tråkigheter.
Jag tror du har köpt dig ett riktigt måndagsexemplar av hund, tyvärr. Vill man ha en mentalt bra hund efter stabila föräldrar som man tänkt använda i bruksarbete och liknande, så ska man inte köpa hundar vars släktingar visar så stora brister redan i MH, och inte ens gör MT.
Mitt tips är att strunta fundera på vad som hänt din hund tidigare. Den har inte bra förutsättningar för att hålla ihop under pressade situationer, kanske inte ens i vardagen. Se över vad du EGENTLIGEN har för slags hund i kopplet och arbeta utifrån det, där ni är idag, inte utifrån vad som eventuellt hänt den tidigare.
Och nästa gång du ska köpa valp/hund, be om hjälp att utläsa MH:beskrivningar redan på förhand, så har du större chans att hitta mentalt bra hundar.
Men varför säger ni till TS vad hon ska köpa för hund efter den nuvarande? Det är hennes val och ingen annans, och ni säger att han inte är frisk. Aussie har vakt i blodet, och vad jag tolkat det som vaktade han sin egendom (enligt honom). Han följer instinkter och egna erfarenheter, och detta (vad jag förstått) har hänt en gång. Ska man verkligen avliva en hund då? Jag har träffat hunden irl, och det är absolut ingen hund som inte går att fixa, det syntes tydligt.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#38 Du kanske inte läste slutet av diskussionen, men den handlade om hur man tolkar MH. TS hund har gjort ett ganska dåligt MH, föräldrarna till hunden har gjort katastrofala MH:n med kvarvarande rädslor och skottberördhet. Det tycker jag är viktigt att veta när man ska förstå vad för slags hund man har i koppel och vilka bristerna är.
Det går inte att tro att allt kan "fixas", hundar är bra på vissa saker och dåliga på andra saker. Det gäller att förstå sin hunds egenskaper, vilka retningar den går igång på, hur man styr den och hur man skyddar sin omgivning.
#39 nej jag har inte missat det, men just nu spelar det egentligen ingen roll hur hundens föräldrar var då TS äger hunden och det är inget att göra åt nu. Dessutom köpte TS honom som omplacering så TS visste ju vilka problem hunden hade. Det var det jag ville få fran, och sedan svarar jag hela tråden och inte bara de sista.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#40 Hur kan det inte spela någon roll när man måste förstå sin hunds nervpaket?? Det är ju kunskapen som saknas!
#41 självklart spelar det roll om man inte vet vart man har hunden någonstans, men jag har fått uppfattningen om att TS vet exakt vad som pågår och vad TS håller på med.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#42 Det var märkligt, jag har fått uppfattningen att ingen vet exakt vad som pågår, eftersom en människa blivit biten.
Jag vet inte exakt vad som hände när Opsis bet personen eftersom jag var bortrest under händelsen. Det jag vet om föräldrarna är att de är härliga individer och det även syskonen och halvsyskonen. Jag vet att Opsis har brister och jag gör så gott jag kan åt det och vi har kommit enoooormt långt om man ser tillbaka från hur han var när han kom hit. Han är väldigt nervig, knäpp och galen, lättstressad, men han är ändå världens mysigaste, finaste och framförallt min bästa vän, och jag skulle inte byta honom mot något, för han lär mig saker och hur jag ska hantera olika situationer. Kalla mig lättsårad eller vad sjutton ni vill men när folk säger att de hade avlivat hunden blir jag ledsen, tänk er själva att tvingas avliva sin bästa vän som man jobbat med otroligt mycket.
-
#44 Enligt hundarnas MH:n kan man ju läsa att föräldrarna inte var särskilt stabila. Så det är ju inte enbart rädslor som uppkommit efterhand den har utan som ärvts och inte går att få bort helt, men det kanske du redan visste. Det gäller att förstå sig på vad man har för hund och dess brister och jobba utifrån det.
Oj.. visst att vissa här är ärliga men vad ni går på hårt!
Sugar Mist: Lycka till med han! Han är väldigt fin och du är duktig som kämpar på. Hoppas det löser sig med den där mannen nu! Olyckor sker lättare än man tror och alla kan vi göra snedsteg, ingen är perfekt! Be han om ursäkt, betala han och skriv papper på det MED underskrift från både han och er så ni har bevis att ni gjort rätt för er.
#45 Jag förstod det första gången, och andra, och tredje, och alla andra gånger det sagts i denna tråden. Jag sa inte "stabila" föräldrar, jag sa härliga individer. Jag vet att han har brister och jag försöker jobba med det men folk tycks tycka om att klanka ner på mig(obs, inte bara i denna tråden/forumet) och det ger mig noll motivation. Jag tar till mig jättemycket av vad folk på detta forum säger, främst tips även om det inte märks.
-
beklagar de inträffade. finns de någon möjlighet om ni kan prata ordentligt med mannen att han kan få lite pengar nu och resten sen eller om ni kan betala nästa månad eller något liknande? ni kan säkert kommer överens om en rimlig lösning.
och även om det är din hund och du inte var hemma så har man tyvärr ändå ett visst ansvar om något händer… även om du inte var det så är du ändå ägaren… min mormor har ju min hund mycket och skulle något hända när hon har honom så tar jag på mig ansvaret eftersom jag är ägaren, men självklart så skulle min mormor aldrig släppa min hund lös om hon visste att han är lite ostabil i psyket så det var dåligt av dina föräldrar att göra så kan man tycka.
Vet att många redan skrivit det och vill inte verka som att jag pressar på så du ska känna dig osäker men joggingsbyxor kan mycket väl kosta 1900 kr han kanske är en seriös joggare som precis köpt nya dyra byxor och så kommer en hund och säkert både skrämmer honom (det skulle skrämt mig) och biter sönder hans nya byxor för 1900kr. Sen verkar han kräva skor för vad jag antar 100 spänn då du säger att summan går upp i 2000 kr inklusive skor vilket inte är dyrt och finns det kanske en möjlighet att mannen blödigt och skorna fått blod på sig som inte går bort?
Tycker precis som andra skriver jag skulle inprincip kastat de där 2000kr på honom fort som attans och bett om ursäkt minst hundra gånger och sedan säkert bjudit på nånting som Vallhund skrev tidigare i tråden. Vill man trassla till det för sig så kan man mycket väl göra som ni, vägra betala osv men förstår inte eran grund till att vägra med tanke på det han utsatts för av din hund. Hans byxor förstördes och ska enligt min mening betalas.
#48 Jag är inte på papprena ägare till min hund då jag inte är myndig ännu. Han sköter sig väldigt bra när han är lös i trädgården med mig, håller sig inom 2m ifrån mig, de trodde nog att han skulle sköta sig lika bra då, så jag klandrar de inte jättemycket. Vi bor dessutom mitt i skogen mitt ute i ingenstans.
-
#49 Håller med, det låter ju som en väldigt snäll summa att begära, ett par ordentliga löparskor kan ju kosta uppmot det priset och då var det dessutom både skorna och byxorna det gällde.
#51 Vet inte hur mycket pengar han kräver, tog 2000 som en startsumma eftersom det är vad han minst kräver i ersättning, sedan ska vi tydligen stå för läkarkostnader m.m. Kan för övrigt säga att _jag_ hade säkert betalat allt direkt men nu är det ju så att jag inte kan det och är inte myndig eller liknande utan det är mina föräldrar som jiddrar med allt.
-
#44 Försår att du är ledsen, men för att förtydliga så kan jag åtminstone inte se någon som tycker avlivning är en bra idé. Läs på om hur man tolkar siffror i MH, det kommer ge dig större förståelse för din hund och varför han agerar som han gör.
#53 I inlägg #27 "Men att jag själv som ägare nog hade börjat fundera på att avliva ändå, är kanske en annan femma". Jag har inte en aning om hur man tolkar MH siffror, jag har försökt lära mig men ger upp direkt typ..
-
Så synd när sånt här händer då jag förstår att du jobbat hårt med Opsis. #48 har bäst svar tycker jag, det var ett bra tips att kanske betala en tredjedel/hälften nu och resten nästa månad/när ni har pengar :) Ni kan ju kanske använda löplina/långt rep/tvättlina när Opsis ska vara ute när du inte är hemma :) Självklart med möjlighet till vatten och vid längre stunder skugga och vindskydd. Vi använder löplina till min fjant när vi inte är ute tillsammans med honom. De första gångerna kan han vara bunden i andra änden av linan men senare kanske man kan ha löplinan obunden, det har vi och min hund kan då gå lite friare utan att trassla in sig men fattar inte att han igentligen är "lös" vilket gör att han stannar. Nu räcker det nästan med att bara ha selen på ;) Jag förstår att han kan gå lös igentligen men antagligen kommer den "bitna" klaga om han är lös nu de kommande dagarna/veckorna så då är det kanske bättre, i alla fall om ni inte har möjlighet att se efter honom. Lycka till!! :D
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#55 Han är aldrig ute ensam. Förutom under kissningar under natt/lunch/morgonar och då under strikt uppsikt. Men mamma kan ta ut honom ibland medan hon tar hand om kaninerna och då kan Opsis strosa upp i skogen och få upp ett roligt spår eller något, vilket resulterar i att bara jag har honom lös i trädgården, för mig håller han sig nära.
-
Men då är det perfekt att sätta lina på honom når han är ute med din mamma :D Jag tror inte alls att din hund är aggressiv och vilken hund som helst skulle kunna bli sur på den där dumma joggaren :/
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#57 Dum och dum. Jag hade reagerat likadant om en hund kommer utrusande ifrån skogen och börjar skälla och "valla bort faran"(Vilket det troligaste scenariot var, han skulle inte bita oprovocerat), men dum blev han inte förrens han började käfta upp sig mot mina föräldrar och trakassera mina föräldrar. Aggressiv och aggressiv.. Han har lätt att ta till bett och är väldigt nervig och lättstressad samt att vakten slår igenom på honom på en bråkdelssekund samtidigt som vallet smyger fram vilket orsakar kaos.
-
Flera här på Hundar iFokus har den stilen att de tycks gilla att märka ord och klaga på andra, som de därmed sätter i någonsorts försvarsställning.
Det är ett diskussionsforum, det handlar INTE om vem, som har rätt. Vi försöker, hopppas jag, föra fram information, som vi tror andra kan ha nytta av.
Gör det på ett positivt sätt, tack!
Vi ser inte varandra, när vi diskuterar, vilket försvårar.
Celia
Kommer på trådskaparens begäran att låsa tråden, tycker själv att TS fått svar på sin fråga och vill ni diskutera mer får ni ta det via PM.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se