Älgjakt Västra Götaland/Göteborg.
Det slog mig.. När börjar jakten här i Göteborg? Vi tänkte nämligen åka ut i skogen och kolla efter svamp i morgon, men blev osäker på det här med älgjakten? Uppe i norr har den ju redan startat, men hur är det här? Någon som vet?
// Sofia
Början av oktober är det här nere i göteborg har jag för mig
-
Andra måndagen i oktober dvs den 7:e.
≧◔◡◔≦
Okej, tack! :)
// Sofia
Andra måndagen i oktober, vilket blir 14 oktober!
Medarbetare på westernridning.ifokus
#4 tack för rättelsen :)
≧◔◡◔≦
Tack! :)
// Sofia
Tänk dock på att råddjursjakt pågår.
-
#7 Ja rådjursjakt och annan jakt pågår (och har gjort ett bra tag nu). Men det är inte så många som jagar rådjur eller annat nu precis innan älgjakten. Och dessutom får man inte släppa hund på rådjur förrän efter 1 oktober då också den riktiga rådjursjakten börjar (nu innan 1okt är det bara rådjur som bär horn som får jagas).
Men det är klart, har man inte tillräckligt med marker för att jaga älg så kan man ju lika väl börja jaga rådjur direkt, men då är det normalt sett 1 okt som brukar gälla för dom flesta jägare. Det är då det anses att den riktiga rådjursjakten är igång.
Det är ju såklart aldrig fel att ha på sig röda/orangea/gula kläder så man syns. Men det är ju just första veckan (kanske 2veckor) på älgjakten som jägare uppskattar om man håller sig borta från skogen.
#8 Bra skrivet :) Det är synd att folk flyr skogen på hösten bara för att "det kanske är jakt någon gång nu". Bättre att vara informerad.
Vet inte hur nära Gbg TS menar, men runt själva stan finns det ju skog där man inte jagar, typ Änggårdsbergen.
Tack för bra svar! Vi bor centralt men tänkte åka ut till våra svampställen utanför Göteborg, vet inte om de jagar där men lika bra att försöka ha koll på läget ändå :) Vi kör på reflexvästar osv för säkerhetsskull! :)
// Sofia
*dubbelpost*
// Sofia
#10 Det låter bra. Jag som bor på landet, har hund och häst använder skogen precis lika mycket under hösten som all annan tid. Men första 1-2v på älgjakten håller vi oss från skogen. Och efter 1okt har vi reflexer på oss när vi är i skogen.