Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 6328 ggr
Princesseen
0

Dominans mellan människa/hund

Såg precis en föreläsning av Stanley Coren där han pratar om hur hundar kommunicerar, hundspråk, deras kroppsspråk. Sen kom det upp en del som gjorde mig förvirrad. Jag trodde inte det existerade den sortens dominans/rangordning mellan hund/människa. Han sa: *om en hund stirrar på dig när du äter försöker han stirra ut dig och vara dominant och om du ger honom någonting säger du att han bestämmer över hushållet *om en hund lägger sig och vilar på dig så visar den att den bestämmer över dig. Och det är han som är bossen. Sen var det några till jag inte kommer på. Jag läser och kollar på massor om vargar och hundar och ibland blir jag så förvånad och tycker det är jobbigt. För alla säger så olika om vissa saker. Det är inte lätt att lära sig då.

[Teddies matte]
7

Nej, det är helt och hållet struntprat, rang existerar inte mellan olika arter!

Finns sådana sjuka teorier, allt från att man måste hålla spädbarn ovanför huvudet på hunden varje gång hunden är i närheten till att man måste äta lite ur hundens matskål innan den äter, rent skitsnack, hundar tänker inte i de banorna och börjar man bete sig på det sättet så blir hunden bara förvirrad.

Och de nu som tror på dessa sjuka teorier, hur kan det komma sig att alla som låter hundarna sova i sängen, som låter dem sova ovanpå en om de vill, som låter dem äta när de vill, som låter dem gå ut först genom dörren, som låter dem gå först på promenaden o.s.v inte har några problem med sina hundar?

Sugar Mist
4

#1 Jag håller visserligen med dig men av ren nyfikenhet undrar jag om du har någon källa på det? :)

-

[Teddies matte]
0

#2 Det finns säkert massor bara man söker lite, Per Jensen har jag för mig tar upp lite om just människa - hund också i sitt föredrag "hundar är inga vargar".

Olika arter förstår inte varandra på samma sätt och ser inte den av den andra arten som en flockmedlem, det är helt omöjligt att sk. rang skulle existera mellan olika arter.

Lilllens
3

Haha, ja i såfall skulle min hund vara den mest dominanta hunden i världen. Nej jag tror inte på sånt trams. Jag ser mig inte som en ledare för min hund är inte min undersåte.

Princesseen
0

#1 det var absolut inte sånt. Det var ingenting om det och han sa att den där alfarollen (som cesar gör) där man slänger hunden på rygg och stirrar ut den inte funkade. Sånt va bara skit snack. Det va bara några små grejer som av reagerade på. Dom två jag skrev upp och säkert någon mer. Tex. att han talade om att den dominanta/högst i rank va den som höll i maten och fixade sovplats. Vilket det är människorna som gör. Så håller du en godisbit framför en hund blir du den dominanta. Svårt att förklara. Mycket bra om kroppsspråket tycker jag (och den handlade mest om kroppsspråk) men sen va det dom där sakerna jag reagerade på. Det kom bara några kommentarer ibland. #2 självklart. Hittade den i en tråd här om dokumentärer. Vet inte om jag får länka direkt till länken. Så länkar till hon som länkar länken. http://hundar.ifokus.se/discussions/50f29d6ad4ebea60bd141adb-dokumentarer-om-hundar Sen är det nere på nr #18 av VildaVittra Finns bara en länk där. En föreläsning av Stanley Coren.

Princesseen
0

#4 jag tror inte heller på sånt. Men blev chockad, för han verkade så kunnig om kroppsspråk sen säger han lite sånna där kommentarer. Mina med. Dom gosar jämt på eller precis bredvid mig.

[Teddies matte]
2

#5 Men det stämmer ju inte heller, det finns inga bestämda roller i en vild djurflock och ingen bestämd rang heller, i en vild djurflock skiftar alla roller efter uppgift, den som är mest lämpad för uppgiften är den som styr uppgiften just då.

Dominans är heller inte detsamma som "högst i rang".

Lite synd om annars duktiga tränare kommer med en del helt galna påståenden.

Princesseen
0

#7 ja jag vart väldigt chockad och fundersam. Det har jag okså hört. Därför jag reagerade. Har läst böcker av per Jensen, anser Hallgren, Kenth svartberg. Och det passade inte in.

Princesseen
0

#2 oj såg nu att det inte va min källa du ville ha :)

Driva
1

Mina gos hundar kommer gärna och lägger sig på mig för att mysa! De gör det för att de vill vara nära mig, inte för att visa att de bestämmer… då hade de nog inte somnat i den positionen :P

Besök min blogg: http://bumpi.se

Hiro
6

Jag är själv kluven i frågan, dominans njeee. Ledarskap där emot ja. Man skall vara en stark och rättvis ledare utan att vara dominant och trycka ned hunden. Enligt mig så är man en ledare ifall man har kontroll. Min hund går lös på promenader och jag har kontroll över henne utan att behöva ropa och hålla på. Jag går tyst och hon springer runt och håller koll på mig. Jag har svårt att beskriva "ledare" men en hund behöver en ledare och det är där det (bland annat) kan gå snett enligt mig att en hund inte har en ledare och måste därför vara ledare själv. Har man då en hund som är en väldigt mjuk hund som inte passar för ledarrollen så kan den hunden bil osäker då den ska leda flocken/gruppen och då visa aggressivitet.

Vizzla
1

På vår valpkurs fick vi öva på att mysa med hunden liggandes på oss. Tror knappast det gör hunden högre i rang. Snarare bygger det relation att ligga nära varandra.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Princesseen
0

#12 det tror jag med. Meningen med det här inlägget va mer att jag ville diskutera va alla tror om dominans mellan människa/hund. Det där va två exempel. Det kanske jag inte va tydlig med :P

[Forest]
1

Hahaha! Vem går på såna här föreläsningar? jag skulle lämna min stol eftersom en sån här föreläsning skulle inte ge mig ett dugg, mer fundering på hur han fick i den soppan och hur han lyckas tutta i folk tro på detta :P

Hiro
0

#14 Jag vågar typ inte gå på någon för jag är så rädd att jag ska tycka tvärt om och sitta där och bli frustrerad xD

[Forest]
0

15, nja jag tillhör den som inte lägger min energi på bli förbannad på något man kan strunta i allså skulle jag lämna föreläsningen 😉

[MyCassie]
2

Låter som Stanley Coren har ett väldigt gammalt synsätt på hundar. Jag trodde sådana synsätt var förlegade, glömda och begravna redan men finns väll en del som fortfarande dväller i dåtid.

vallhund
1

Om man utgår från dessa länkar så kan man komma väldigt långt när det gäller teori kring hund:

Viktiga läsvärda artiklar om hund:
http://www.asashundar.se                                          
http://www.dogma.nu/Aartiklar
http://www3.shellkonto.se/lollo/dogsiteartiklar.htm

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Cahira
1

Jag undrar verkligen vart dom fått ifrån att vargar och hundar tjänar i överlevnadssynpunkt att slåss om hiearkin i flocken hela tiden. Vargar lever i familjeflockar, inte en hane med flera honor som tex babianer gör. DÄR är aggression och dominans betingad, men inte så mycket bland hundar som tjänar på att följa sin människa. 

Att inte lita på sin människa är en helt annan femma. Vem skulle vilja följa en person som trycker ned en hela tiden?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

slarvigt
2

Jag blir så ledsen när jag hör om sådana här människor. Så himla tråkigt det måste vara att ha hund om man är så rädd för den att man inte ens vågar låta den ligga och mysa med en…

Driva
0

Jag skulle gärna vilja se en video där en annan hund lägger sig på en annan hund, speciellt i dominans syfte….

Princesseen
0

#21 kolla på några avsnitt. Enligt mig gör han det jätte mycket. Varje gång hunden ska "ge sig"

Driva
1

#22 menar du människan?
Jag menar en hund som lägger sig på en annan hund för att visa dominans… jag har iaf inte sett det…

Princesseen
0

#23 förlåt. Missförstod helt ditt inlägg. Trodde du pratade om när Cesar la en annan hund på rygg för att visa dominans. Helt ute och cyklar här. Måste ha tänkt på Cesar när jag läste inlägget och kopplat direkt. Förlåt. Jag har ingen video på det du söker.

[jenny-]1
6

Tror absolut att det är bra för hunden att ha en ledare (min syn på ordet ledare: en trygg, lugn, kärleksfull, mysig, glad, belönande person/annan hund som även kan sätta gränser om det behövs). Min hund vet att jag är stark och beskyddar honom, så kommer en annan hund framspringande så ställer han sig bakom mig och litar på att jag skyddar honom. Han sticker inte ifrån mig utan håller sig nära den han litar på och han "tar inte saken i egna tassar" och försvarar oss för att han inte litar på att jag löser det. Precis som att jag höll pappa i handen då jag blev rädd när jag var liten, för han var min trygghet i situationer som var otrygga.

Jag kan även markera om nåt inte är okej, men jag har typ 5 grejer som jag någonsin har förbjudit - bland annat att springa fram till folk utan att jag sagt varsegod. Jag vill att han vet att "nej" är "sluta med det du gör". Däremot säger jag nej eller stoppar nåt beteende runt fyra ggr per år - hur ofta säger ni nej?

Jag belönar alla beteenden jag vill ha (med röst/godis). Trots att jag är en "ledare" som alla säger att man inte ska vara så får jag alltid så mycket beröm för vår fina relation - särskilt av folk som säger att man inte kan vara ledare för sin hund. Jag kanske ska säga att jag är en slags förälder istället - som vägleder.
Vi sover i en stor gosig hög både i soffa och sängen, vi myser, vi leker ihop, vi tränar ihop, vi upptäcker tillsammans, vi äter ihop. Men när jag väl sätter en gräns så ifrågasätter han mig aldrig. Vilket ger mig så mycket att belöna istället. 

Jag tror inte att alla hundar försöker "bestämma", långt ifrån faktiskt. Men det finns faktiskt familjer där hunden styr allt, även om de är få. 

Refererar ofta till hästar, som också är flockdjur. Hästmänniskor är väldigt noga med att de bestämmer över hästen och inte tvärtom. Just för att det är farligt annars. 

Väldigt intressant läsning. Man får många nya infallsvinklar. Viktigaste är att ens hund mår bra och är trygg tycker jag. Sen struntar jag i hur andra gör med sina hundar, jag lägger mig inte i om jag inte ser att hunden mår jättedåligt :)

Princesseen
1

#25 bra inlägg :)

[jenny-]1
0

Kul att höra! Det är ett känsligt ämne att diskutera, men jag försöker utgå att alla gör det dom tror är bäst för sin hund :) och hoppas att folk utgår från det när de läser om vart jag står. 
Alla har olika erfarenheter och det finns alltid en bakgrund att folk har sin "tro". 
Jätteintressant att läsa om allas syn på saken!