Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 5497 ggr
Ulrisa
0

Kattunge diar hunden!

Vi skaffade kattunge vid midsommar i år, hon var då tolv veckor gammal. Hon har sedan första veckan diat på vår hund som lämpligtvis var skendräktig när kattungen kom. Detta har resulterat i mjölk i juvret vilket är jättegott för kattungen.. men huuur får vi katten att sluta dia? är detta skadligt för hunden? hunden gillar det och säger inte ifrån, men hon är inte sig lik… hennes skendräktighet tar liksom aldrig slut. Hon har alltid varit avslappnad, inte gjort mycket ljud ifrån sig och tillfreds med livet. Nu är hon lite stressad, springer runt med sina pipleksaker och gömmer dem här och där och så gnäller och piper hon själv precis som om det vore hennes valp (en pipstövel)… Jag separerar katten från hunden så fort jag ser att hon ligger där och diar, och på nätterna stänger jag in hunden med oss i vårt sovrum. Hunden har dessutom stuckit från gården vid ett par tillfällen, långt… sprungit över trafikerade vägar osv. Detta har hon aldrig gjort tidigare, hon är sig inte alls lik. Nu har vi varit utomlands i en vecka och hunden och katten har varit separerade under denna tiden, jag trodde det skulle göra gott… men det var likadant igen så fort de träffades. Jag har smörjt hennes spenar med salva som jag hoppades på att katten inte skulle gilla, men hunden slickar bort den. Jag har tejpat över spenarna med sårtejp så att katten inte ska komma åt men dessa rycker hunden bort… vad ska vi göra!?

Sugar Mist
0

Sepparera de, ta undan alla hundens leksaler och låt inte katten dia hunden.

-

Cahira
1

Testa sy en maggördel som täcker tuttarna så ungen inte kommer åt. Slipper dom vara olyckliga över att vara frånskiljda. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ulrisa
0

Vi försöker hela tiden att spearera dem, men det är inte lätt att hålla koll på dem hela tiden. Vi bor på landet och nu när sommaren varit så fin så har dörren stått öppen hela dagarna, det hjälper ju inte att ställa för galler så hunden får vara inne, katten hoppar över.. och det skulle ju inte vara speciellt roligt för hundne eller oss att behöva stänga in henne i en hundgård eller liknande när hon är van att springa lös. Leksakerna har vi tagit bort så det enda problemet just nu är katten… är vi inte hemma är det ju lätt, vi ser då alltid till att kattungen är ute. Och oftast (om vi inte jobbar) så är hunden med oss överallt, vi tar långa promenader och hon springer lös i skogen. Nu när vintern närmar sig och dörren till huset hålls stängd kanske det blir lättare att separera dem… detta kämpar vi med som sagt. Tänkte mer om någon hade varit med om samma sak som kanske hade något knep… får väll köpa en heldräkt och dra på hunden ett tag framöver ;-)

Ulrisa
0

Ja, det är inte roligt att behöva separera dem hela tiden för de tycker verkligen om varandra..

Ulrisa
1

tack för svaret föresten! kanske ska försöka mig på en sådan!

VildaVittra
0

Jag har alltid låtit de hållas, de slutar av sig själva tids nog. 🙂 Den första kattungen jag var med om detta med, dog för några dagar sedan vid den respektabla åldern av 24 år.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Daniela1983]
0

Det finns bitterspray.

Karmatarerskanise
0

Eftersom tiken uppenbarligen inte mår bra av det hade jag antingen omplacerat katten eller fixat en "Dräkt" som täcker så katten inte kommer åt.

russin
1

Prata med veterinär som kan skriva ut Galastop som får mjölken att sina.

Ulrisa
1

Tiken mår inte dåligt, men kommer inte ur sin skendräktighet när katten fortsätter att dia. Omplacering är mitt sista alternativ, måste finnas andra sätt att prova på. Och jag har fått många bra tips, tack alla för det :-) en dräkt ska jag se om jag hittar annars får jag försöka mig på att sy något. Bitterspray var också ett bra alternativ, var köper man det?

Karmatarerskanise
0

10 du skriver att hon är stressad, det är ju inte bra. Var det jag menade.

Ulrisa
0

Ja, skendräktighets stress, inte varje dag och det var värre när hennes pipleksaker fanns framme, sen vi tog bort dem springer hon inte runt som hon gjorde innan. Men jag tvivlar på att det är bra när katten diar..

VildaVittra
0

#12 Får hon ett bra foder så är det inte farligt för varken henne eller katten. Jämför en kattunge mot en hel kull valpar.

Nästa löp fördröjs dessutom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Daniela1983]
0

# 10 googla på bitterspray, jag tror jag köpte min i nån djuraffär. Den funkade faktiskt när jag sprejade på kartonger och möbler, stoppade beteendet för oss.