Hundar iFokus

Hundar

Etikett: debatt
Läst 883 ggr
Djurälskaren87
0

hur skulle ni reagera...

hur skulle ni reagera om ni såg någon slå eller sparka sin hund? skulle ni säga till eller anmäla?

idag under min promenad såg jag en man med två hundar lösa… framför oss… den ena hunden var gammal för de såg jag på gångstilen. han stannade och luktade och ägaren gick fram till hunden och sparkade den i rumpan så den hoppade till och fortsatte gå… jag blev illa till mods för tycker inte man gör så, lär hunden kommandot kom hit istället?

jag sa inte någonting dels för jag hade en lånehund med mig som jag inte ville skulle gå fram till hundarna och sen var han snabb på att gå därifrån.

imsuchadiva
0

Sen är ju frågan, var det verkligen en spark eller en lätt putt med foten? Hunden kanske var döv, såg dåligt och därför använde ägaren kroppskontakt? Typ svenskar att lägga sig i utan att egentligen veta vad det handlar om. Så då gör jag också en "Svensson" och antar att de inte var så farligt eftersom du inte vågade konfrontera mannen och ej heller anmälde honom på en gång

Lathundarna
0

Även jag gör skillnad på spark och spark. Jag kan själv ge åbäket en putt med benet (t ex för att fösa bort honom från löptiksfläck där han tänkt dreggla sig kvar i all oändlighet). Därmed är jag varken våldsam eller elak mot hunden - jag bara bryter hans fokus.

De gånger jag sett någon ge sin hund en regelrätt spark har jag både konfronterat och anmält.

Djurälskaren87
0

lägga sig i? jag bara undrar och tänkte på de ett tag efterår… självklart kan hunden varit döv osv och inte så att jag hatar honom bara för de men de såg bara så hemskt ut och jag kan skilja på en put och en spark!!!

jag kunde inte fråga honom då jag hade en hund med mig som jag inte vet reagerar på andra hundar av den anledningen…. 

och vem säger att jag är svensk? eftfersom det är så typiskt svenskar?

imsuchadiva
0

Om man är ute med en hund så bör man veta hur den fungerar med andra hundar. Du skriver på svenska och bor i Sverige så då är du svensk, eller "nysvensk" om det känns bättre.

Djurälskaren87
0

4# eftersom det var min första promenad med den hunden så ville jag inte riskera hundträffar då jag inte känner den helt riktigt ännu därav! tar alltid de säkra före de osäkra, sedan va hans hundar lösa också.

men nog om de. ville bara kolla hur ni skulle reagera och göra.

[Daniela1983]
1

Det är inte lätt att säga till. Jag hade bevittnat en sak förut som inte var okej, men vågade som kort och smal ung kvinna inte säga något. Att det var en storväxt man som inte såg snäll ut jag gjorde det inte lättare. Man önskar att man vågade. Hade jag varit i sällskap så.. Att jag hade sagt till hade nog inte förändrat den hundägarens beteende, det är riktigt synd om
hundar som behandlas dåligt.

Och det du beskriver låter inte alls kul. :(

Däremot när vi var ute idag var det en ung man som hade en amstaff sittandes och så en annan hund en bit bort som gick och jag och min lilla hund som gick någon meter ifrån. Tror hans amstaff ville gå till min hund och blev uppspelt eller nåt så jag såg lite snabbt att han knuffade til den a la Cesar Milan för att bryta fokus från oss antar jag. Det tyckte jag inte så illa om, verkade inte vara en hård putt på en dessutom stor och stark hund. Jag tycker tvärtom att ägarna ska göra nåt så att deras hundar inte sliter sig, då jag är rädd om min egna hund som inte skulle kunna försvara sig.

Djurälskaren87
0

6# jag känner samma sak.. även om man säger till så kanske de inte förändrar ägarens sätt mot hunden men de känns iaallfall bra efteråt.. men ja stackars hund :S

jenmjao
0

Jag såg en kille slå sin hund och sparka den. Först sparka han och hunden hoppade undan tänkte att det kanske var oseriöst. det var två killar, en tredje kom, hunden hoppade upp på han för att hälsa, killen med hunden rykte då bort hunden och slog den över ansiktet. Jag ställde mig upp och skrek "VADFAN GÖR DU?!" för mig var det inte att jag kände mig illa till mods osv, fick sånt adrenalin så hade kunnat döda han där å då. Jag stod å skrek på dom och dom på mig, jag sa art jag skulle ringa polisen han sa att jag var 15 (jag är 21 nu och detta var för 1 eller 2 år sedan). dom alla tre började kalla mig saker som hora, skogstroll och jag höll mig till ämnet och sa "varför slår du ens din hund" han sa "du har inte med det att göra gör bättre själv" alla skrattade och jag sa "jag gör det bättre själv, har aldrig slagit min hund". det har gått ett tag sen den händelsen förra veckan eller förrförra kom hans vän fram till mig och sa att han ville snacka med mig, jag sa "aldrig i livet"

jenmjao
0

för övrigt har jag socialfobi och skulle aldrig ens våga börja prata med en främling

Djurälskaren87
0

8# va hemskt men undra vad hans vän ville?

jenmjao
0

#10 jag undrar det varje dag, varje natt. Vill dom mig illa? Vill dom sluta fred? Är dom rädda? Vill dom ha bort mig? inte direkt lagliga kontakter dom har :( Kan likaväl vara död nästa vecka. Men livet går vidare! bad min vän att fråga killen vad han ville då han har kontakt med honom, hoppas jag får svar bara..

Djurälskaren87
0

11# men du tror inte han vill prata om att han tyckte du gjorde rätt eller lär han obehaglig när han sa de? Tycker väldigt synd om hunden… De borde anmälas…