Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1492 ggr
[MinIda]
1

Vilken ras kräver mer,varför ? (Lek)

Hej, tänkte lägga upp en liten ''lek'' här på hif om det går bra. Man ska lägga ut två raser (te.x. Border collie / Schäfer) sedan ska den som kommer under svara vilken ras den tycker kräver mer, men också skriva varför. Detta är ingen sån lek att man måste veta vilken ras som kräver mer och så. Utan man får säga sin egna åsikt, kanske enligt ens egna erfarenheter av raserna. 🙂

Okej, jag börjar.

Mops / Fralla (Fransk bulldog)

Denna kommentar har tagits bort.
Lilllens
0

Svårt, de är väldigt lika. Men min mops är helt crazy och min kusins Fralla är cool-lugn. Så jag säger Mops. Boxer/Rottweiler

[MinIda]
0

Hmm.. svårt att välja men jag tror faktiskt jag säger boxer. De flesta rottweilers jag har träffat har varit jätte lugna, inte velat göra så mycket tyvärr :/

Australian shepherd / Australian Kelpie ?

[Bolten]
1

Utan tvekan en Kelpie eftersom de är en aktiv bruksras =)

Belgisk vallhund / Hollandse herdershond?

Sugar Mist
1

#4 Fast båda är aktiva brukshundar?

-------

Det beror på vilket hårlag, men jag tycker nog att den Belgiska Vallhunden kräver mer.

Shiba/Basenji?

-

[Bolten]
1

#5 respektera #0 " Utan man får säga sin egna åsikt" jag skriver vad jag tycker. 

Basenji är rasen jag fått intryck av de hundar jag träffat. 

Labrador/Golden?

[MinIda]
0

Labrador tycker jag kräver mer på något sätt. De flesta goldens jag träffat så har lunkat på, inte velat testa så mycket. Medan labradorerna har varit ''kom igen nu gör vi något'' 

Finsk lapphund / Lagotto Romagnolo ?

Lilllens
0

Lagotton skulle jag tro, de känns aktiva, har bara träffat ett par stycken och deras ägare har varit aktiva. Tycker inte att flappen är speciellt krävande. Staffordshire Bullterrier/Akita

[Bolten]
0

Aktia, tycker de är en hyfsat krävande hund och tycker inte att bullterrier är de alls på den nivån :)

Belgisk vallhund / Schäfer?

[TeamGolden]
0

#9 BV groenendael

Bordercollie / amstaff

[Wraith]
0

#10 Border Collie, bordern ligger på en helt annan nivå.

Beauceron/Schäfer

[Bolten]
0

Beauceron har varit krävande av de få individerna jag träffat och schäfer tycker jag inte är speciellt krävande.

Stor Pudel/Dalmatiner?

[TeamGolden]
0

#12 tror dem ligger på rätt samma nivå, men väljer storpudel för rasen är lite bredare, det finns lite mer saker man kan göra känns det som

Cattledog / working kelpie

Lilllens
0

Åh jag kan ingenting om de raserna men working kelpie skulle jag gissa på. Alaskan Malamute/Schäfer?

[Bolten]
0

Malamute för jag tycker de är en krävande hund och som jag skrev innan tycker jag inte schäfer är de :)

Tax/Mops?

Hiro
0

De behöver ju mycket båda men på olika plan. Räknar man en bruksavlad schäfer så kräver den mer. Är det en utställningsavlad så kräver nog en alaskan mer…

Gråhund/Jämthund?

Sugar Mist
0

Tax

Mittelspitz / Kleinspitz

-

Lilllens
0

De är väl likadana förutom att mitteln är större? Säger mitteln då. DSG/JRT

[Murvel]
1

jrt. Jakthund i grunden, vissa används fortfarande i jakt, envis och med energi som tusan. DSG är inte på samma nivå. 

Sheltie/Finsk lapphund?

[Bolten]
0

Finsk lapphund mest för att jag inte tycker att sheltien är speciellt krävande och de finska lappar jag träffat har varit hysat krävande :)

Dogo Argentino/Boxer?

[Wraith]
0

Boxer

Tycker inte Dogon verkar kräva så mycket, ser sällan några utanför utställning, visserligen är de ganska få men de verkar vara sällsynta som arbetande hundar.

Curly Coated Retriever/Flat Coated Retriever

[MinIda]
0

Puttt

Snapsen
0

Flatten då dom jag träffat har aktiva ägare och det är mycket fart i dom hundarna 🙂

Portugisisk vattenhund/ Lagotto romagnolo

[MinIda]
1

Hmm.. Svårt men tror det lutar lite mer åt Portugisiska vattenhunden. Då jag sett flera som verkligen får hålla igång med deras hund. Medan lagottos enligt mig är lite mindre aktiva.

Berger des pyrénées a face rase / Australian shepherd ?

[Bolten]
0

Berger des pyrénées a face rase för jag inte tycker aussie är krävande alls :)

Dalmatiner/Labrador?

[Nalle-]
0

Beror väl på linjer när det gäller labben, men tar den ändå eftersom att det är en betydligt bredare ras. 

Dvärgpudel/papillon?

Lilllens
0

Papillion, har inte träffat tillräckligt många dvärgpudlar för att kunna dra någon slutsats om rasen. Leonberger/Landseer