Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1288 ggr
Frida B
0

Finsk Lapphund-rymmare?

Jag har sett lite här och var folk som har Finska Lapphundar som är riktiga rymmare. Är det någonting som är ganska vanligt för den rasen kanske? Eller är det bara en slump? Nadja var ju rymmarmästaren, stack så fort hon fick chansen. Hon var Finsk Lapphund/Schäfer. Så funderar på om det kanske hänger ihop lite med lapphunden?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jenna_Nord
1

Den uppfattningen har jag inte alls. De finska lapphundar jag känner och har träffat är inga rymmare alls :)

Mvh Jenna

Hiro
1

Jag känner en Finsk Lapphund som utan problem är ute på gården (utan staket) och håller sig där

Praefatio
1

Har min finska lappis lös långa stunder dagligen, bland annat ett par-tre timmar i stallet varje dag utan egentlig uppsikt. Han strosar runt i den direkta omgivningen och myser, men har aldrig någonsin stuckit. Absolut ingen rymmare.

[Forest]
0

Den jag känner är med i stallet som 3 nämner flera timmar utan att man behöver ha stenkollen. Han strosar bara omkring eller ligger i halmen. Han kommer oftas innan ägaren änds ropat på honom eftersom han kan turen hur matte gör i stallet vet han även om att nu ska vi gå snart :)

Praefatio
0

#4 Precis så gör min med, han har koll på hur rutinerna ser ut så han brukar komma och checka läget med jämna mellanrum för att se så att matte följer schemat 😃 Sedan kommer han, helt utan undantag, alltid när jag ropar.

Sagda hund ligger för övrigt och morrar dovt i sömnen nu. Har aldrig hört honom morra i vaket tillstånd men han är sjuuukt farlig när han sover… Hihi!

[Forest]
1

5 Han kan till och med mina rutiner så han kommer ofta för att få smaka en morot ;) När jag sen även ska ge stallkatten mat så visst fasen kommer han då med bara så där, givetvis får han 2 små torrisar så han inte gick i helt i onödan ;)

Praefatio
0

#7 Det är fint att vara stallhund!

Em_
1

Det känner jag inte igen. Visst att inkallningen inte är helt hundra med alla hormoner som flyger runt just nu men han har stenkoll på var jag är. En gång har han rymt, över en barngrind och ut genom en dörr som stod på glänt, när han såg mig i trädgården…

teezan
1

vet en finsk lapphund som går lös för det mesta. han är jätteduktig och lyhörd verkligen och jag betvivlar starkt att han skulle kunna få för sig att rymma.

jag gissar på att det är en slump, finns nog lite rymmare inom alla raser då det nog snarare handlar om uppfostran och individen (visserligen i kombination med rasen).

Jenna_Nord
1

Min lappis har jag alltid lös hemma hos min moder. Inga staket alls, hon vet var tomtgränsen går och rör sig inte en meter utanför. Kan lugnt lämna henne där utan uppsikt utan att oroa mig för 5 öre:) det gäller också vart vi än går. Hon har aldrig stuckit någonstans. (Jo, in till grannen en gång efter att få ha följt med in till deras stall en gång.. Det räckte för att hon skulle bli helt frälst i hästlort ;) )

Mvh Jenna

Nellieegustavsson
1

Min Har inga problem med att vara lös hemma och på promenader, hon har aldrig/skulle aldrig rymma även om inkallningen kanske inte är den bästa ;)

felzena
0

En vän till mig hade två finska lapphundar och både stack direkt då de hade chansen.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~