Hundar iFokus

Hundar

Etikett: uppfödning-och-valpning
Läst 2415 ggr
saramaja
0

Ska jag strunta i ultraljud?

Min tik kräktes och kväljde i vecka tre. Hon har svullet juver och det kändes som små bulor på magen i slutet av vecka tre. Det känns ju onödigt om jag ska göra ett ultraljud om tiken har klara dräktighets tecken. Vad tror ni?

Fridaaaa
4

Jag tycker att man ska göra ett ultraljud, så att man ser på ett ungefär hur många valpar det är, om något ev är fel osv.
Anser att det är bäst att göra det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Belimas
2

Det är väl lite en smaksak, hon kan ju lika gärna vara skendräktig också. Men är det en tik som lätt blir stressad i okända miljöer/inte tycker om att bli rakad/ligga på rygg och vara fasthållen så skulle jag avstå UL då hon kan kasta valpen/valparna/valp. Ett ul är ingen säker metod om man vill veta på ett ungefär hur många valpar det blir utan i så fall så skulle jag vänta några veckor och sedan röntga i stället, då kan man lätt se exakt hur många valpar hon eventuellt har och då vet man också hur många det är som "behöver komma ut".

Fridaaaa
0

#2 Nej det är inte helt säkert, men brukar i regel stämma om det är en erfaren veterinär, på ett ungefär 🙂
Men ja är tiken lättstressad är det inte så bra kanske man annars tycker jag att man bör göra det.

Belimas
3

Ja men det är omöjligt att säga exakt antal valpar, även den skickligaste veterinären kan råka räkna samma fosterblåsa två gånger då UL är i stort sett omöjligt att precisera med. Det är stor skillnad på att veta exakt antal valpar och att veta på ett ungefär, är det det sistnämnda så vet man inte om man behöver in med tiken eller inte. Säg att krystvärkarna avstannar och man inte vet antalet valpar med säkerhet, då vet man inte om alla har kommit ut eller inte och om man behöver in med tiken så fort som möjligt så hon får hjälp med att få ut en eventuell kvarvarande innan det är för sent.

På en röntgen så kan man räkna exakt hur många valpar det är då den görs så pass sent att valparnas skelett kommer synas på röntgen.

Kan ta min tik som ex. på ul:t så räknade veterinären till två valpar, han trodde det åtminstone, men det kom bara ut en vilket resulterade i att vi fick åka in med henne då vi trodde att en var kvar men nej det var helt tomt visade det sig på röntgen sen men den resan hade vi kunnat sluppit om jag hade varit smart nog att vänta och röntgat i stället 😉I stället fick vi släpa med oss en trött och medtagen tik och valpisen som bara ville ligga hos mamma när de i stället hade kunnat ligga hemma i lugn och ro.

Fridaaaa
0

#4 Läs vad jag skrev, skrev klart och tydligt på ett ungefär.

saramaja
0

Jag gör en röntgen hellre då. Tack för alla svar.

Belimas
0

Röntgen är dyrare än UL men det kan det vara värt så man inte riskerar något, hellre veta exakt än på ett ungefär om man nu ändå vill kolla om det öht är något där inne =) Hade jag vetat det jag vet idag så hade jag väntat och röntgat i stället.

Fridaaaa
1

#7 Hos "våran" veterinär kostar röntgen och ultraljud lika mycket 😉
600kr.Dock gör det inte före dag 45 ^^

russin
4

Det beror på om man verkligen vill veta eller om man kan hålla sig. Själv ultraljudade jag inte förra tiken och kommer inte göra det nästa gång heller om jag inte verkligen känner att jag behöver veta om tiken är dräktig eller inte. Jag lär ju märka det ändå innan det är dax för födsel🙂