Trött på hundrasismen!
För bara en stund sedan så blev jag och en av mina tikar, för jag vet inte vilken gång i raden utsatta för andra människors fördomar.
Min tik är en korsning mellan amstaff och rottweiler.
Det säger nästan allt.
Vi har en park alldeles i närheten av där vi bor och där brukar hundägare samlas och låta hundarna leka och springa (lösa).
Verkligen jättefint… men inte lika fint när man inte får vara med :(
Så fort vi kommer så kallar ägarna in sina hundar och kopplar dem. Eller så blir de arga på oss och häver ur sig någon kommentar som: att SÅNA hundar minsann är ditten och datten. Kul att folk är så kunniga gällande dessa raser när de själva aldrig ägt en…
Iallafall. Man blir ledsen. ledsen på att hela tiden försöka bevisa för folk att de är snälla. Den här tiken har aldrig haft problem med varesig människor eller andra hundar. ALDRIG alltså. Genomsnäll hund som funkar med allt och alla, lyssnar bra och leker försiktigt med mindre hundar.
Det verkar inte som om folk kan ta till sig att en hund som henne faktiskt KAN vara bra, de har redan bestämt sig. Och det är synd. Man behöver inte älska alla hundar och raser, men iallafall ge dem en chans?
Vad tycker ni?
förlåt och texten har lite missar här och där, jag bara satte tankarna på print :)
Jodå, fått höra både..
"Cool kamphund, bruden!!"
och
"Usch, att sådana hundar får finnas"
-när man var ute med min förra tik (dobermann/schäfer).
Tar dock inte åt mig för något.
Folk kan älta, men det är deras ignorans det är fel på, inte min hund..
Så jag säger inget..
Låter det vara.. Det kommer alltid finnas mer eller mindre..
Trött och sårad kan man bli… men själv orkar jag inte stå och gapa åt alla som tror en massa saker.
Min s.k. kamphund
Du har helt rätt… men vissa dagar blir det väl bara för mycket..
Vill ju bara att hon ska kunna få vara med!
Jättefin tik Hilo :)
#3 Förstår det!
Du får ansöka om hundträffar i ditt område annars
Tack så mycket.
Hon var mycket fin, synd att hon fick sluta sina dagar så ung.
Jag förstår dig, för när vi hade Alfons Töntbull, fick man oftast höra ett stammande; "Men det är ju en såndär."
En "livfarlig" Pitbull! Hua. Men det var en otroligt social kille som älskade det mesta.
Dotterns Am.Staff/Rottisblandning får också lite skumma kommentarer.
Lite synd att folk ser på utseendet innan de kollar hundens sätt.
Alfons & Quila
Den stora kärleken.
4# jättebra tips :) ska ta mig en funderare på det!
5# Alfons Töntbull :) vilket underbart namn :)
Precis. jag har full förståelse för att folk backar om hunden hade tenderat till det mer aggressiva eller osäkra. Men det gäller alla hundar tycker jag. Kolla av läget först alltså :)

Jag har fått höra min beskärda del av dessa fördomar, men mest via olika forum på nätet och i ett område jag bodde medan Velvet fortfarande var valp och visst bli man trött på denna rasism (för det är exakt vad det är), men jag vet att min hund är snäll och inte kommer att äta upp deras lilla Fido så jag väljer att inte ta det personligt utan har istället vid ett par tillfällen talat om för personen att jag verkligen tycker synd om denna person som är så okunnig och dömmande.
Här där jag bor nu så har jag inte mött en enda negativ person (inte pga min hunds raser iaf) utan mest folk som är trevliga och lite nyfikna så de ställer massa frågor om hunden och de olika raserna hon är. (blandis mellan lapsk vallhund, pitbull, amstaff, dobermann)
Här kommer en bild på henne som liten valp
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag får också höra fördommar fast på ett annat sätt. Bara för att jag har en liten hund så tror alla att det är en knähund eller så får jag höra "oh en sån ska jag ha när jag inte orkar jobba med hundar längre." Eller klassikern "En sån har man väll bara för att skämma bort?" Man blir ledsen av att höra sånt när jag jobbat mycket med min valp för att han ska må bra och bli en trevlighund. Värst är när alla tar för givet att dom får klappa min hund,dom respekterar inte om hunden vill bli klappad.
Jag tror nog att det kan se ut som jag har fördommar när jag möter stora hundar då jag kopplar min hund när det kommer såna, då han är rädd för dom och dom lätt kan göra illa han. Sen kan jag erkänna att jag är lite rädd för amstaff, pittbull, grand danois och rottweiler då man inte känner ägaren och hur den uppfostrat sin hund. Grand är jag liv rädd för sen jag blev attackerad av en så då byter jag sida på vägen om jag träffar en sån…
Ja det är tråkigt det där.
Haha Hilo din hund som inte ens har kamphunds raser också säger dom: Cool kamphund :P
Själv har man ju fått höra det lite då och då också :/ V'ldigt störande.. Speciellt när man har en och älskar rasen mer än allt…
Så fina vovvar ni har allihop! :)
Jag vet att man får ta fördomarna med en nypa salt, det är bara det att vissa dagar svämmar bägaren över. Man blir arg och säger dumma grejer. Vilket späder på folks redan förutfattade meningar om kamphundsägare! Idag var en sån dag. Tyvärr. Skulle inte brusat upp som jag gjorde. men det var bara så orättvist när de bad mig att lämna dem ifred. Med andra ord lämna parken. En av dem hotade till och med med polis om jag släppte henne med deras hundar…
Inte schysst…
Liten eller stor, oavsett ras så får man inte göra så.

Jag var hundvakt i 2 veckor till Bull, en am bulldog/amstaff/dogo argentino blandning. Bull är den dum snällaste hund jag någonsin träffat med det menar jag att allting var "det bästa som finns" hela tiden och han älskade alla hundar och människ. Jag var rädd att hans svans skulle gå av eller bli skadad fö det gick som en elvisp hela tiden.
Jag fick en hel del komentarer bara under denna korta tid, kamphund mördarhund och pitbull var väl endel saker folk sa.
En dam med barnvagn hoppa till och med ner från trottoaren 50 m framför mig och när vi kom bredvid varandra skrek hon allt vad hon kunde att "kan du ta ner din äckliga mördarhund från trottoaren så att vi andra människor kan gå här" Jag blev så paff att jag inte kom på något vettigt att säga.
Här är en bild på mig och buffseluffsen i soffan!
#11 AWW så söt.. Synd om han, sån liten tjockis hehe XD ;)

Dom är väl inte farligare än nån annan hund.Det beror på hur man uppfostrar dom,de föds inte aggressiva.Man kan få en Golden att bli aggressiv,eller hur?
11# Jag känner tyvärr igen det där…
Såå Fin han var! Väldigt lik en hane jag har nu, hoppas han blir sån som vuxen :)

#13 helt rätt
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Alltså… jag kan förstå att folk ändå har de fördomar dem har. De har (oftast) blivit påverkade av medias bild av hundarna/hundraserna och därför tar dem det där avståndet, lika naturligt som att vi backar bakåt om någon kommer med en kniv mot oss. Och visst är det synd att de har fått den bilden, men det enda man egentligen kan göra är att ståur/ignorera och hoppas att de ser att hunden inte är farlig, eller försöka få media att visa en bra bild av hundarna(lycka till!)
DÄREMOT är jag långt ifrån okej med att folkuttrycker sitt ogillande på ett sådant sätt mot en person direkt! Är inte helt klar på situationen, men det är helt klart en skillnad på att säga "jag känner mig osäker på din hund och vill därför inte att du släpper den med min, eller låter mig gå undan först" och att säga "usch, en sån hund! Försvinn härifrån, här får bara bra hundar vara!"
Jag får själv höra lite om min ena hund då och då. Ett äldre par har inte riktigt förstått att det är samma hund jag går med, så de tror bestämt att den svarta i vanligt koppel är en ursnäll labrador(vilket stämmer), medan hunden i nosgrimma/halti är en kamphundsbest som måste hållas i munkorg!
Vilket resulterat i att de gladerligen släpper fram sin hund när haltin är av, och går stora omvägar när haltin är på… vilket som är mest irriterande har jag faktiskt svårt att avgöra!
Kan man annat än skratta åt det? 
Bifogar en bild på kamphunden/gosbjörnen och hans ääälskade boll…

var ute med min Hugo (grand danois) en dag och så kom det en tant med sin lilla vovve, när hon får syn på Hugo lyfter hon upp sin hund i famnen och utbrister "är det ens lagligt att ha en sån där??!" med förskräckt tonläge.
då lyfter jag upp hugo (så gott det går, frambenen var hängande i luften iallafall), och säger "jag säger det samma, hur kan man få ha sånna DÄR??!!"
sen gick vi förbi varandra i en vid cirkel och vi både glodde lika mycket ;)
19# hahahah! helt rätt!
Det var tråkigt att höra….jadå fördomar finns det gott om i vår värld!
#21 Stämmer, på gott och ont!

Blir bara så trött på alla hundrasister att jag knappt orkar bry mig längre.
Passade en underbar hund, Minna, 50% bullmastiff 50%ambull.
Grannarna som har två oerhört bortskämda chihuahuor ropade från deras balkong när jag släppte lös Minna - "Spring in tjejen, innan du blir mördad!".
Orkade knappy bry mig, men hade god lust att släppa in Minna i deras lägenhet och se vem som skällde mest :)
Kan ju även lägga till att jag vet mer x antal goldens som varit tvungna att avlivas pga aggresivitet mot människor och liknande, och inte en enda kamphund.
Säger bara - förbannade media

Jag blir så förvånad över de saker ni råkar ut för. Kanske beror på att jag aldrig har haft en sådan typ av hund som framkallar sådana kommentarer. Jag skulle vilja låna en amstaff för en dagför att verkligen få uppleva det ni är med om
. Tycker att det är helt sanslöst att folk vräker ur sig sådana saker.
Däremot kan jag kanske misstolkas av andra hundägare ibland då jag är en sådan som inte vill att mina hundar ska hälsa på andra hundar i tid och otid. Därför kopplar jag dem alltid när jag möter andra hundar eller åtminstone tar in dem. Jag tänker själv inte på om det är en amstaff eller en pekignese jag möter utan det är samma för alla. Ibland kanske detta kan tolkas som att jag reagerar på en viss typ av hund och blir rädd men så är alltså inte fallet.
#24 Jag känner helt klart att du har en poäng i det sista stycket. Jag tror att om man redan fått massa skit för något kommer man misstänka att allt annat också är riktat direkt mot en med negattiv klang.
Jag tänker då främst på hur mobbade barn reagerar, har de alltid hört hur dåliga de är kommer även "det där gick kanske inte så bra" ses som ett skott i hjärtat. Även om den som sa meningen inte alls tänkte att h*n var dålig kommer h*n att uppfatta det så.
Och åt andra hållet, är man van vid att folk går omvägar när de ser ens hund kommer de också tro att så är fallet nästa gång det händer, även om den ägarens avsikt egentligen bara var att gå undan, kanske för att deras egen hund inte gillade andra hundar? Eller för att man är hundrädd, och därför byter sida av vägen.
Öppnar någon däremot käften och vräker ur sig hemskheter samtidigt är det inget snack om varför den personen gör som den gör…
#18 Men allvarligt talat…kastar dom in saker på din tomt på henne? Jag skulle nog snabbt som bara den tatt skräpet o kastat tillbaks på dom efter en lång ramsa…
Vad är det för människor ni alla möter

Fördommar finns tyvärr mot mycket. Både blandraser, "kamphundar", småhundar och mycket mer. Men ofta är dessa människor otroligt trångsynta och drar alla över en kam då de kanske mött en sån hund eller hört någon annan säga något om en sån hund osv.
Tråkigt men sant
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

27# Japp, jag bor vid en skola och deras favorithobby är att ropa på sindra så att hon klättrar ut och kommer ut på grannens tomt och sen står de och hånar henne och kastar stenar på henne. Jag skällde ut dem häromdagen riktigt jävla ordentligt och sa till dem att närmar de min hund med så mycket som ett frö och kastar på henne så skulle jag slänga grejer på deras djur och då var det inte kul längre. Några började gråta och hämtade läraren och jag förklarade att varje rast står de och kastar stenar på min hund. Läraren blev fullkomligt rasande och ringde till föräldrarna som kom och bad om ursäkt samt gav en chokladask och godis till sindra. Men det är ett gäng killar som har hält öl över hela henne när jag var ute och gick. Då var jag inte så kaxig för vem vet vad det hade gjort om jag hade sagt ifrån. Men därför så tar jag väldigt illa upp när folk säger elaka saker om pudlar även om det är exempel för jag får höra det nästan varje dag i mitt kvarter. Alla kommer med jättestora hundar som är agressiva och som de inte kan kontrollera och släpper lös!!! eller småhundar som biter en så fort man tar i dem.
29# F*n vad arg jag hade blivit! Bra att du fick en ursäkt iallafall. inte alla som får det. Hoppas att ni slipper sånt i fortsättningen!
Det är synd att media har "förstört" så mycket för oss som faktiskt har bra, mentalt stabila hundar. Sen kommer ju min fråga: Ifrågasätter folk inte mer vad pressen trycker? Alla hundar kan ju bita barn och olyckor kan ju hända med alla olika raser. Varför inte skriva om en Tax? En collie? Eller en flatcoated som min granne fick avliva efter att den bitit sönder hela hans händer!
Bara som omväxling. För att visa mindre kunniga människor att det inte BARA är kamphundar som kan bita och bli aggressiva.
Jag tillhör tyvärr en av dom som har fördomar…..Men inte för "kamphundar direkt i sig, utan en del av ägarna….
Jag blir skeptisk när ett gäng unga killar (svenskar el invandrare) kommer med en eller två hundar med "feta" läderhalsband runt nackarna. Då undrar jag varför dom har skaffat just en "kamphund", varför inte en Pudel, golden, labbe…
Här känns det som att det handlar om status och detta gör tyvärr att folk tittar snett, då "folk" har läst och hört så mycket negativt om rasen.
Jag har bara goda erfarenheter av "kamphundar".
Den "farligaste" av dessa var en amstaff vid namn Gittan, risken när man träffade henne var att bli ihjäl pussad.
Det enda man kan göra som ägare/uppfödare är att försöka lyfta fram de sk "kamphundarnas" alla fördelar, hur eller på bästa sätt vet jag inte…
Som sagt så är det ju en del olika raser som dras in gruppen "kamphundar", därför skriver jag det ordet och använder citationstecken.
Och jag kan verkligen hålla med om att det är för j…igt att folk kan skrika otrevligheter hur som….
Jo synd att det ska vara på det här viset..
Min hund (en amstaff) blev igår påhoppad av en amstaff/rottweiler korsning, han högg sig fast i Tarox huvud och vägrade släppa, Tarox bara skrek i förtvivlan och jag försökte utan resultat att dra loss honom. Tillslut fick den andra hundens ägare hunden att släppa taget genom att trycka honom under käkbenet på nått konstigt sätt. Blodet bara sipprade från örat på Tarre, och både jag och han blev nerblodade. Har nog aldrig sett Tarox så förtvivlad som när han kom och kröp upp i min famn efter det, stackarn..
Trots att det hände skulle jag ALDRIG klandra andra hundar av den här typen? Why liksom. Ansvaret ligger hos ägaren, så är det bara. Och det roliga i det hela är ju att min hund är en kamphund, och han gjorde inte ett dugg! Eller ja, förutom en liten skråma på den andra hundens kind (förmodligen ett rivmärke från när han försökte komma loss).

32# usch vad läskigt!! hoppas att tarox är okey och inte allt för skakad av händelsen

# 29, seriöst, det är fan svårt att tro att det finns såna människor.. :/
#32. Varför hoppade hunden på Tarox? Bara sådär eller? Usch, den där hundens ägare borde inte ens tänka tanken på att ha hund..
#29 *GAAAH*…………hällt öl o kastat sten? Men helskotta så skadade människor. Jag blir ledsen när jag hör…stackars lilla Sindra
#33 & #34
Tarox är ok, det kunde gått mkt värre. Vi han ju springa fram och ta tag i den andra hunden så han inte hann börja ruska honom. Hade han gjort det hade skadorna blivit mkt mer omfattande! Som han ser ut nu har hans örontopp klyvts på mitten (ca 1,5cm), sen har han bitmärken över öronen, runt öronen och lite utspritt över nacken och halsen. Mentalt vet jag ännu inte, det återstår att se. Jag tänkte ta med honom hem till några vänner som har en hund han brukar leka med. Bara för att checka av liksom.
Gällande den andra ägaren var det inte dennes fel heller. Den hunden har träffat Tarox många gånger förut, men denna gång flög han på Tarox helt oprovocerat. Tarox gick förbi mig och tänkte gå ut i vattnet, och så kommer den springandes bakifrån och flyger på honom. Jättekonstigt och otäckt. Ägaren blev såklart väldigt ledsen och chockad själv, erbjöd sig att betala vet kostnader etc. Så denne gjorde så gott den kunde. Hjälpte mig att städa bil, lgh och trapphus efter blod. Även att tvätta av Tarox och tejpa ihop sår.
Hela händelsen var väldigt otäck, och hädanefter kommer jag vara mkt mer vaksam vid hundmöten och när det finns lösa hundar runt om!
vi har fått en ölburk (med öl i) inkastat innanför vårat staket, antagligen för att dem skäller lite :S
Jag förstår att alla ägare av hundar som faktiskt blir diskriminerade blir jätte arga och besvikna. Men jag kan ärligt säga att jag låter inte min lilla mops leka med nån "kamphund" heller.
Man har mycket fördomar men jag vill inte riskera min hund för att kolla om det stämmer eller inte. Bor en pitbull i mitt hus som e helt galen. Hon har nästan dödat en hund redan och varför hon fortfarande finns kvar hos samma ägare är ett frågetecken. Med tanke på hur dem här hundarna framställs så är det nog inte så konstigt att folk inte vill riskera sin egna hundar bara för att det ska vara rättvist.
Sen tillhör jag dem som tror till 99% att felet är ägarens. Tror att fel människor ofta skaffar dessa hundar.

Jag har (tyvärr?) allt för dåliga erfarenheter gällande hundar av kamptyp. Såpass att jag inte ens tänker ta den risken för att kolla om det är en "schysst" kamphund eller ej.
För vad? Vi kan gott och väl vara utan den hundens och ägarens sällskap, när vi egentligen redan har våra utvalda hundkompisar.
Må så vara att jag är fördomsfull, men jag står för det efter dom incidenterna jag har varit med om där kamphund har varit inblandad.
Mina hundar betyder alldeles för mkt för mig, ngn annan får isåfall agera försökskaniner då mina ska hålla sig på ett behörigt avstånd från sådana hundar.
Men jag kan också tillägga, att det är Väldigt (!) sällan dom ens får hälsa och än mindre leka med främmande hundar. För som sagt - vi har våran egna flock och väl utvalda hundar med tillhörande ägare till det.
Jag har stor respekt för alla hundar oavsett ras givetvis, men kamphundar/hundar av kamptyp (och såklart vissa andra raser/blandningar) har jag desto Mer reserverande respekt för. Vill inte alls ha ngt med dom att göra. Jag tar det säkra före det osäkra helt enkelt.
Sen kan ngn kanske tycka att t ex min ras är helt åt helvete och har dåliga erfarenheter/fördomar om den.
Fine, det får stå för dom.
Jag tänker då inte tvinga på folk ngt dom inte vill. Men önskar att få det samma tillbaka.
Var och en har ju valet att bestämma över vad man vill och Inte vill vara med om. Så enkelt är det bara.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
39# Absolut har man rätt att själv välja vad man vill vara med om och inte, vem ens hund får hälsa på/leka med. Men att i princip tvinga iväg någon från en park, som är till för alla, är inte schysst. Än mindre att hota med polis. Alla har lika stor rätt att vara där. Oavsett ras/blandning. Att hundägare tror att de har mer rätt, eller större frihet än de med kampras tycker jag bara är fult.
32# Hoppas Tarox läker ihop. Otäckt när sånt händer :(

#40 Vilka super puckon som hotar med polis. Vad tror dom polisen ska göra då? Dom hade nog skrattat dom i örat om dom ringt. Du skulle frågat dom vad dom ville öppnå genom att ringa polisen.
Jag höll bara med :) "Ring ni så väntar jag här så länge"
Löjligt det låter såhär i efterhand haha! "Vi ringer polisen om du släpper din hund bland våra (lösa) hundar"

#42 ojoj det finns människor till allt
#40 Ja det är det verkligen. Vill aldrig vara med om någonting sånt igen!
Gällande Tarox så kommer det nog gå bra. Som tur var är de flesta såren bara bithål, och är lätta att sköta om. Värre är det ju med örat. Men som det ser ut nu kommer det nog läka fint det också. Det är ju egentligen bara små skador om man tänker på hur det hade kunnat bli om vi inte hade fått bort hunden så fort!

Låter du henne vara ute utan någon som hellst uppsikt när du vet vad som pågår?

Min syster har en staffe som blev lite diskriminerad på valpkursen. De fick knappt släppa honom lös för att träna inkallning för instruktören trodde han skulle äta upp de andra eller nåt.. Sen är han visserligen inte så väldigt väluppfostrad (eller jo kanske egentligen men han är så snurrig i huvudet kan inte coola ner). Men anars en väldigt trevlig hund även om jag inte skulle vilja ha en sån själv men det innebär ju inte att man måste ogilla rasen. Vi har en goldenvalp (fem månader) och hon har umgåtts en del med staffen sen hon var ca tre månader gammal. Han vill bara leka med henne och är inte alls aggressiv ell nåt sånt trots att han inte umgås så väldigt mycket med andra hundar. Han har som sagt bara väldigt svårt för att coola ner.
Sen känner vi en rottweiler också som vår valp också leker med ibland och han är bara snäll så nej inget fel på den typen av hundar.
Men som nån annan sa; om man stöter på ett gäng unga killar med 'kamphund' så blir man ju lite fundersam.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag känner väl att jag är försiktig överlag. Jag skulle inte släppa ihop mina hundar med vilt främmande hundar hur som helt oavsett ras. Vill gärna bekanta mig först med båda hundar och ägare.
Att bara säga kamphundar…vore blåögt…
Man undrar hur mycket "spänning" ni som hundägare bygger upp när en kamphund kommer förbi…hur ni blir lite stela o kopplar era hundar. Hur mycket hundarna uppfattar av det? Förmodligen mer än ni tror…..vad ger ni för budskap? Kanske vore något att tänka på?

45# både jo och nej. Jag tycker inte att bara för att grannarna avskyr pudlar att min hund ska vara inlåst i min etta när hon gillar att ligga ute i solen och njuta eller inte ha tillgång till att gå ut och kissa liksom. Samtidigt som jag håller koll på henne när hon är ute. Hör jag någon ute så går jag och kollar om de gör något mot henne men annars så brukar jag inte reagera så mycket
#48 I vilken stad bor du? Övervägt o flytta till ett mer fridfullt ställe? Dessa människor har ju öppenbara problem med sig själva så är det ju. Ingen människa med lite sunt förnuft gör på det här sättet.
Måste ju kännas oroligt att hela tiden vara rädd för att nån ska skada henne? 

#49 Jo det kan ju säkert kännas frestande att flytta men då blir det som i skolan, mobbarna blir kvar och offret tvingas byta skola. Det är inte rätt. Den som nite gör fel ska heller inte tvingas fly.
#50 Nä om man kan få det andra o flytta/ bli hastigt omvända istället så vore det ju bra förstås….med det kommer nog inte ske. 
Jag hade flyttat om mina djur och barn var i fara. Det skulle inte handla om att fly…det skulle handla om att jag inte vill leva på det viset. Livet är för kort för det.
OT: Jag flyttade min 6 åriga pojke som nyss börjat skolan det här var för många år sedan. Han är 13 år idag.
Det var en rätt så stor skola o han råkade illa ut av det stora barnen. Jag tog upp det med lärare mm men det togs aldrig på allvar. Det var nog för att han höll på att bli förkyld som han var så känslig hette det. Han fick bokstavligt stryk av andra barn. O han var inte den ända.
Nope jag ville inte vänta på att ett mirakel skulle ske jag tog han där ifrån så fick han börja en annan skola. Jag ville inte att han skulle få en så dålig start i skolan. Böt skola o han fick massor av vänner. Han är en trygg duktigt kille på 13 år idag. Kalla det fly eller vad som men jag gjorde det för honom o jag ångrar inget.
Ursäkta för OT

#51 har inte bytt skola men däremot bytt klass på högstadiet av inte riktigt lika våldsamma orsaker. men du försökte iaf innan han bytte och jag tycker att man måste det. det är bättre att försöka för det kan hända att saker ändras men om man känner att det inte går så måste man självklart vara fri nog att välja om man vill stanna eller inte.
#52 Sant
Tyvärr kan nog det där med att kalla på polis fungera… titta bara det här inlägget.
http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2455674&p=0#2457978

Näe det är givetvis INTE OK att 'schasa iväg' ngn från offentliga platser, dom är till för alla sålänge man sköter sig givetvis.
Vad fegt att hota med polis, för vad?!
Man slutar då aldrig att förvånas över vissa människor….
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/

49# Visby på gotland i det "säkraste" området Terra nova. Tyvärr så är det inte bara att flytta eftersom jag går på socialbidrag så måste jag ha ett rimligt skäl till att flytta. Att barnen är dumma och slänger grejer eller att folk är taskiga mot mej på kvällarna gälls inte som ett rimligt skäl nog. Lägenheten är billig, ligger nära stan och det är ett tryggt kvarter. Plus att det är en bonus för mej när folk vill ha fest hos mej så får jag inte det pga att det finns barn.
jag har funderat på att flytta närmare min skola, det negativa med det är att min kille kan inte vara med mej då det är för långt ifrån hans arbetsplats

Det som är väldigt intressant, åtminstonde i min stad är att det är mest "små hundar" och golden som är helt rabiata och agressiva. Möter jag någon med en golden eller "små hund" så förväntar jag mig mer att hunden/hundarna kommer bete sig illa än om jag skulle möta en sk " muskel hund", men oavsett så har jag för vana att bara försöka gå förbi dom mötande hundarna och sköta mitt - det brukar bli bäst så :-)
Det är sorgligt när sånt händer. Det handlar om rädsla (okunskap). Håller med #13(?) att det beror på hur man fostrar dom, dom föds inte aggressiva.
Råkade ut för det i söndags, var ute på landet och tog en liten skogspromenad, när vi ska gå tillbaka till bilen så var det en dam som var ute med sin hund (det var ett bysamhälle intill skogen) som sa, håll i hunden. Ehm? Nej jag brukar släppa honom på främmande människor utan att fråga :S Vi gick ju bara där och så sa hon det när hon mötte oss, bara så där. Ush vad irriterad jag blev. Speciellt när han gick där vid min sida och bara "lunkade" eftersom han var lite sliten efter varit i skogen några timmar. Hade haft förståelse om han var aggressiv.
#58 men hennes hund kanske var väldigt rädd/aggressiv för andra hundar? Eller så kanske hennes hund var sjuk? Det behöver inte vara hundrasism :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tråden är från 2009.
≧◔◡◔≦
#60 men fortfarande en intressant disskusion :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Nu vet jag att tråden är uråldrig, men - var bor folk egentligen?
Jag har bott nitton år i Övik (med hund, men inte med "muskelhund") och tre år i Karlstad, med Wikus.
Aldrig har jag stött på folk som vill ta död på min hund, eller säger att "ni får inte vara här!", aldrig heller har jag sett små "gangsters" som spänner sig med sina ouppfostrade staffkorsningar.
De enda aggressiva hundarna här är småhundar och schäfrar, och som sagt, inga fördomar riktade mot mig.🤔
Eller ja, det har hänt tre-fyra gånger att folk tagit upp sin lilla skällande sak och sprungit åt andra hållet så fort de sett oss komma på horisonten (Wikus ser dem men bryr sig inte utan tittar åt annat håll)…
En gång gjorde jag som #19, lyfte upp Wikus så gott jag kunde, vände tvärt uppför en jordig backe med orden "Det är ingen fara Wikus, var inte orolig".
Inte det mest mogna kanske men jag blir bara så enormt förolämpad när folk gör så.😛
#62 jag bor i Stockholm, här ute i förorterna har vi en jäkla massa "tuffa" killar som köper sig en statussymbol men tyvärr verkar inte många av dem veta att det är ett liv som måste tas om hand om! Och när det oftast köper en amstaff korsning som inte får göra sig av Med sin energi, då blir det problem.
såå sjukt irriterande med denna hundrasism! det är ju så många som verkligen riktar in sig å ska döma dessa underbara hundar pga. ett dåligt ryckte/ en dålig start som "kamphundar" för så länge sedan dessutom! dessa "kamphundar" avlades ju i första början till att slåss, vilket i alla fall jag tycker är helt sjukt, att bara dömas till att slåss å förmodligen dö mitt i ett blodbad mellan två hundar som inte vet bättre! Det är människans fel, det var människan som lärde in att andra hundar är byten/ fiender som därmed måste utrotas, å gjorde det förmodligen till en instingt för dessa stackars hundar.. det är sorgligt att bara tänka på det 😕 + måste bara berätta att min närmsta vän har världens sötaste å snällaste amstaff hona som älskar allt och alla! (förutom katter..) men iaf, hon och jag var ute med henne en dag å hade släppt lös henne på en jätte stor gräsplan där hundar var tillåtna. Först var det bara vi tre men sedan kom det en pappa med hans, kanske 9 åriga dotter, och skulle leka å springa där, och My, som tiken heter, sprang genast dit å skulle hälsa å leka med dottern eftersom hon älskar speciellt barn, hon stannade sedan tvärt å viftade på svansen å skulle slicka. Då! kom pappan rasande dit å började nästan slå mot My som genast sprang tillbaka i chock. Sen började han skrika mot mig å min kompis olika saker som:
- håll dendära mördarhunden borta!
jag å min kompis gick genast hem igen, vi fattade ju knappt vad som hade hänt! jag menar, hon ville ju bara hälsa inget annat!
nån timme senare eller så kom polisen hem till henne å pratade, POLISEN!, "tjejpolisen" som visade sig vara en praktikant var jätte schysst å såg direkt att det var en snäll hund, men den "stora tuffa polismannen" höll inte med. Så det slutade med att My blev "dömd" att gå med munkorg varje gång hon skulle ut ur huset!
haha, det blev lite långt🙂 man kan ju kanske förstå pappan om han blev lite beskyddande när en stort muskelpaket kommer rusande, men man behöver faan inte överreagera sådar å ringa policen!
Jag tycker inte man ska döma hunden efter håren. Jag har inte varit i närkontakt med någon bullhund alls (tyvärr) men har där emot sett flera på promenader.
Jag är en person som hälsar på alla som har hundar då jag själv är ute och går med en hund men ingen av bullhunds ägarna har svarat, det är inte så jag har träffat på dem i överflöd men har säkert stött på 7-8 stycken och ingen har svarat. Det har ju inget med hunden att göra men hade jag varit en person som vore negativ och kritisk till bullhundar så hade det inte direkt gjort mina tankar om bullhundar positivare. Jag önskar att jag kunde träffa någon med en bullhund som jag fick träffa för jag har ingen uppfattning hur någon av bullraserna är att umgås med.
Då jag har en blandis mellan schäfer, rottis, Labbe och amstaff. så har jag fått några kommentarer som " oj då är det en sån hund"
MEN! Det är alltid efter dom har hälsat på henne och frågat vilken ras det är. för enligt många så ser hon tydligen ut som en flat coated retriever. så hon ser inte så " läskig" ut men blir läskig när dom får reda på vilka raser hon har i sig.