En stor men inte krävande hund.
Hej, min vän och jag började fundera på vilken ras som är stor (runt 50 cm) men kräver lika lite som ungefär en jack russell,sheltie och så. Finns det någon ?
Hon sa att en schäfer inte behöver tränas,promeneras så mycket. Men nej det vet jag själv. En schäfer är krävande.
Men nu till frågan igen då.
Vilken ras som är runt 50 cm kräver lika ''lite'' som en jack russell eller sheltie ? Finns det någon eller ? :)
Jack russel räknar då jag som en mer "krävande ras" - det är ju en jakthund😉 Dom blir rätt odrägliga om dom inte får utlopp för sin energi.
En berner sennen kanske, eller en stor labbe
Är tankegången att en JR inte kräver så mycket, så känns det tokigt redan där.
Svenska/Finska lapphunden möjligtvis? Kräver lite men inte supermycket, - är väl att de är tokjobbiga som unghundar
-
#4 Hade en kompis här igår, som äger 2 finska lapphundar, och vi pratade då om hur många som rekommenderar just finsk lapphund till förstahundsägare, och enligt henne kan inget vara mer tokigt
#5 Ja, precis som att 99% av ägare och icke ägare inte rekommenderade just Australian Shepherd till en förstagångs ägare, dvs mig, men det kunde inte blivit bättre. Vet man vad man ger sig in på är det no problem.
-
Jo, en jrt kräver det vet jag. Men inte lika mycket som en border collie/Schäfer eller så. Eller har jag fått allt om bakfoten nu ?
Som #1 säger, Jack russell är en krävande ras…
Första rasen som dök upp i mitt huvud var storpudeln.. Men de kräver ju sitt också.
#8 Jo, men menade som den kräver väl inte lika mycket som en bc. Eller har jag fel nu ?
Långhårig collie och storpudel är min tanke. Golden?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#9 BC och jrt är helt olika raser och kräver olika typer av stimulans. Tycker det är svårt att jämföra en jakthund med vallhund.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Vad vill personen göra med hunden?
En jakthund är inte krävande för en jägare precis som en BC inte är krävande för en person med tränings- och tävlingsambitioner.
Vad är personen ute efter? Vill dom träna tävla lydnad? Agility? Bara gå promenader?
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#12 Hmm.. Dom vill tävla/träna Agility,Lydnad,Freestyle.
Vill dom träna och tävla i agility, så är ingen stor och tung ras att rekommendera