Hundar med grov päls
Hej! Jag är allergisk mot hundar men min stora dröm är att hitta en ras som jag tål!
Jag har hört att hundar med grov päls är mer allergivänliga än dem med tunn päls, men också att pudlar som har väldigt tunn päls är allergivänligare, OCH att det är individuellt vad man tål för hundar! o,o
Vilket påstående stämmer här egentligen? :(
Inget av påståendena stämmer, det beror helt och hållet på människan i fråga.
En del tål krullhundar bättre än andra ex. Pudel, Bichon, Lagotto o.s.v, medan andra kan klara av strävhåriga hundar, en del långhårshundar som inte fäller o.s.v.
Du måste testa dig fram!
Om jag vore du skulle jag leta upp hundraser med egenskaper jag gillar, sedan besöka uppfödare och se om du ev får någon reaktion(hur snabbt det visar sig för dig vet jag inte).
Generellt brukar hundar som inte fäller sin päls vara allergivänligare, men det är individuellt.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Hundar som inte fäller brukar en del allergiker tåla, Pudel tex. En del klarar långhårshundar bättre också, som fäller stora tussar med hår i stället för små strån som sätter sig överallt. Men det är som de andra skrivit väldigt individuellt, så du bör helt enkelt träffa en massa olika hundar och se vad du reagerar på.
Pudel, lagotto och många terriers (t ex Cairn terrier) måste man trimma eftersom att de inte fäller. De brukar vissa allergiker klara av, men de flesta allergiker är allergiska mot det som finns I hunden, inte det som är utanpå, som salivet och tvättar hunden sig så är det ingen skillnad på vilken ras man har.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#4 Flikar in lite, Pudel och Lagotto skall klippas, antingen för hand eller med maskin, inte trimmas(=rycka för hand) som många terriers.
Väldigt individuellt vad för slags hund/päls man tål. "Min" ras t ex, bichon havanais fäller inte och många allergiker klarar av dem, dock inte alla. En bekant till mina föräldrar tål honom inte, börjar klia i ögon och hals om hunden slickar på honom.
Men gör som andra redan föreslagit, besök uppfödare av den ras du är intresserad av 🙂
Som sagt mycket individuellt, svärmor tål strävhåriga hundar rätt hyfsat men hundar med underull tål hon sämre, hon tål vår welsh bra, men hon har ingen underull.
Min lilla syster är allergisk. Men de har en samojed som hon tål ypperligt! Dock tål hon inte min blandras (alaska husky/dobermann/rottweiler/schäfer), medan hon tål min Grand Danois! Så med andra ord är det väldigt individuellt, och kan nog även bero på olika hundar/individer? :)
Strävhår, krullhår och barbichonerna samt puffar brukar allergiker ha bättre chans att tåla. Barbichonerna är bichon frise, bichon havanais, löwchen, malteser och coton de tulear.
Jag vet flera som tål schnauzrarna ypperligt. Sover med näsan i pälsen utan besvär.
Åk till uppfödare och sniffa hund! :) Var omedicinerad då du åker dit bara, annars blir testet lite ogiltligt.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#5 När jag säger "trimma" menar jag typ allt som har med hundklipöning att göra ^^ jag vet att det inte är det man jag andvänder det som ett "sammanfattande" ord xD
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#10 Vilket kan bli väldigt missvisande, trimma betyder att man rycker pälsen för hand, maskinklippa säger man om man klipper med maskin :)
#11 Ska man dock vara petig så heter det egentligen att man handstrippar hunden då man rycker. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag reagerar på rottweilers, goldens och hundar med fet päls. Men har själv en lapphundsblandning samt en dansk/svensk gårdshund som jag inte reagerar på alls, så det är nog ganska individuellt :)