Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 6104 ggr
teezan
0

vad ska hunden väga?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag vet inte vad min kastrerade labrador/pincherhane bör väga. han är 17 månader, ca 53 cm i mankhöjd och väger nästan 25 kilo. låter det normalt?

(pincher ska ha en mankhöjd på 50 cm och väga strax under 20 kilo, medan en labrador ligger på 56-57 cm och 29-36 kilo). blir ju lite svårt när det är blandis.

kände på hans revben och jag vet inte exakt hur det ska kännas men jag behöver ju inte gräva efter de samtidigt som jag kanske inte känner de med "lätthet" som de uttrycker det. eller menas det att man bara ska kunna känna de? för mig låter det som att man ska känna de ganska bra. blir lite förvirrad ;)

han är rätt kraftigt byggd, med muskler som en pincher och i och med labben har han mer underhull.

tycker egentligen inte att han är tjock, fick bara höra att han var kraftig men tjock och kraftig är ju inte riktigt samma sak ;) men blev fundersam i och med "revbenskollen". hur mycket ska man gå efter det egentligen?

joheck
6

Svårt att bedömma på bara bild. Du ska kunna känna revben och ryggrad utan speciellt mycket kraft. Tycker han ser lite tung ut i kroppen, saknar en "ordentlig" midja. Men som sagt väldigt svårt att bedömma….

Övervikt sliter mer på kroppen än undervikt, så man brukar säga att hunden hellre ska var lite smal än för tjock.

[Forest]
1

Fet tycker jag inte han ser ut att vara, men något kg kanske inte gör något. Som sagt man ska känna utan att behöva trycka så mycket med fingrarna Flört

teezan
0

#1 i och för sig men tänkte att en bild ger ett hum ;)

jag har tänkt att labbar inte direkt har nån midja, de är rätt kraftiga, och pinscher är ju rätt kvadratiska i kroppen. när han låg runt 20 kilo kändes det lite för lite för honom. han har som sagt kraftig benstomme så tung i kroppen är han nog naturligt… men han är hur smidig och snabb som helst för det ;)

frågan är hur mycker hull han ska ha? nu är han ju inte valp längre men när han var tio månader gammal fick vi beröm hos veterinären för att han hade "bra hull", dvs inte för mycket och inte för lite. fast då var han ju lite mindre också, både på höjd och i vikt.

han har rätt mycket "lös hud" runt nacken och halsen men det är väl normalt för en labbe det också? har jag fått för mig. bara inbillar mig att det är fett. har aldrig funderat på detta innan jag fick denna kommentar som inte ens var menad som något dåligt, mest ett konstaterande.

överviktig är han absolut inte, och han ska inte väga mer än vad han gör, men jag är inte jättebra på att avgöra om han väger något kilo för mycket än vad han "borde" för det finns ju inga direkta riktlinjer.  men i så fall går det ju att reglera med fodret/motionen :)

joheck
0

#3 Som sagt svårt att säga. Men är ju rätt stor skillnad på 25 och 20 kg, han kanske bör ligga nånstans mitt emellan? Tyvärr finns det ju en hel del överviktiga labbar. Jag tänker främst på jaktlabben som är smalare i kroppen. Tycker även att pinchern ska ha en tydlig midja.

Det bästa skulle vara om du kunde ta hjälp av någon hundkunnig person som kunde känna på han och på lättare sätt visa/förklara hur det ska kännas när han ligger bra i hullet.

teezan
0

#4 ja men när han vägde 20 var det för lite för hans kroppsform, det kunde man se. jag tror att 22-23 är lagom, alltså i mitten som du säger. och som # 2 säger skulle han ju inte direkt ta skada av att gå ner :) jag är verkligen världens oroligaste matte! är så rädd för att göra fel liksom. för man vill ju bara hundens bästa! kände på honom ikväll igen och gjorde en mer ingående bedömning och det är ju inte illa liksom. tror jag mest bara oroar mig… men det skulle som sagt inte göra nåt att han går ner nåt kilo även om det inte är akut :) nu var kanske inte den här bilden jättebra då han står ganska ihopsjunken men nån direkt tydlig midja har han nog aldrig haft ens när han var runt 20-strecket ;) eller så är det bara jag som inte fattar innebörden. och förstår som sagt att det är svårt att bedömma utifrån en dålug bild men ville bara höra lite. tack för svaren förresten! :)

russin
2

Labbar har midja -om ägaren inte låter den bli för tjockGlad

Hunden på bilden ser inte direkt tjock ut, men jag skulle vilja se mer markerad midja/något mer uppdragen buklinje. Så den skulle säkerligen kunna gå ner ett par kilonGlad i mitt tycke får den absolut inte gå upp något.

Man ska kunna känna revbenen direkt under huden utan att behöva trycks alls, men jag vet hur svårt det kan vara. JAg har två hundar varav en är lättfödd och en mer svårfödd.

teezan
0

#6 nej, gå upp ska han inte, min undran var åt andra hållet men det förstod du nog ;)

har börjat ge något mindre mat och tagit med foder och lite gottis på promenaden som belöning istället för bara godis, kombinerat med motion så det ska nog gå bra!

labbar har ju en tendens att lägga på sig och nu är han ju kastrerad också :)

jag känner som sagt revbenen utan att behöva ta i direkt. men jag kan ju inte direkt spela på de, om du förstår :P

nu tänker jag på den vanliga labben, som är något kraftigare än jaktlabben, och hittade denna tråd här på sajten. är en del av de hundarna lite stora då? alltså, inget illa mot nån, jag är mest intresserad av hur man ser på den saken för det är som sagt lite svårt :)

[Forest]
0

7 Låter bra att du tar med dig maten som gottis, det är rätt vanligt att de går upp efter kastrering. Kanske det hjälper oxå att variera mortionen låta han gå kuperad terräng för få lite mer muskler.

teezan
0

#8 ja, vi brukar gå i en skog en bit härifrån som har väldigt varierande terräng med mycket upp och nerförsbackar. har varit toppen nu i vinter då det varit snö! då har han fått jobba ;) brukar gå där en eller två gånger i veckan och då blir det en tur på allt mellan 1,5-3 timmar.

Noa-Nisse
0

jag tycker det är lättare att se på bild om bilden är tagen uppifrån. Då ser man tydligt tycker iallafall jag!

Vill du göra det? :)

Men på bilden i #0 ser han ut att ha kanske 2-3 kilo för mycket. Lite trivselvikt ;D 

Men sen å andra sidan ser jag inget fel i att ha lite trivselvikt på hunden. Förra året när Klenod blev sjuk så rasade hon i vikt. Hon gick ner 8 kilo på 1 vecka och då önskade jag att hon hade haft lite mer att ta av faktiskt…

Medarbetare på Hundar.ifokus

teezan
0

#10 det kan jag ordna. men då kommer den nog inte upp förrän ikväll för ska till skolan strax ;)

hehe, jaa lite trivselvikt har han nog.

ojdå, det lät inte kul!  ja, om han blir sjuk kan det ju vara bra. så länge det inte handlar om att hunden är fet är det kanske inte hemskt att han har nåt kilo extra på kroppen. lite hull kan väl inte skada?

men han kanske ändå borde gå ner lite grann. ett kilo är ju ganska mycket för honom att gå ner. har för mig att han vägde 24, nånting senast vi kollade men vet inte exakt nu, batteriet i vågen tog slut ;)

Neela
0

#11 Jag vill inte ha ens lite för mycket hull på mina djur. Nu har tyvärr vissa av katterna ätit lite mycket hundmat (…) men snart ska vi byta till färskfoder och få koll på dom igen.

[Annamaja27]
1

Det är aldrig bra när en växande hund av större modell har för mycket hull. Även lite för mycket är onödigt då det tyvärr finns samband mellan ledbesvär (ffa höfter o armbågar) och övervikt under uppväxten.

Det är alltså mycket bättre för hundens framtida liv att hålla hunden smal då den växer. Hellre lite för lite hull än lite för mycket.

Diet, exercise and weight as risk factors for hip dysplasia and elbow arthrosis in Labrador retrievers.

thilda-
0

Tycker han borde gå ner något kilo.. inte på att dra ner på maten men kanske öka upp lite muskler och kondition :)

SuperLimm
0

Att enbart kolla på vad hunden väger kan ju vara svårt, muskler väger mer än fett. Jag säger som de flesta andra att han skulle nog inte må dåligt av att gå ner något kilo. Men se till att det får ta lite tid så han inte rasar i vikt istället. Labbar SKA ha midja, tyvär är många matglada hundar alldeles för överviktiga idag. Jag tycker det är enklast att känna på hunden, känns över revbenen och ryggen. Man ska känna revbenen utan att trycka för hårt men man ska inte få in fingrarna mellan revbenen när man drar med handen över. :)

Mvh Linn

teezan
0

#12 nä, man vill ju inte att de ska bli tjocka. men jag tycker ändå att min hund ser och känns normal men som sagt, det skadar ju inte om han går ner för han är ju inte undernärd ;)

#13 han växer nog inte så mycket mer än i muskler just nu, kanske är det du menar? eller när slutar de växa? vill inte ha en för smal hund heller, men lagom :)

#14 något ändrade matvanor (mindre godis framför allt) och mer motion blir det, så en kombo ;)

#15 ja, precis, har också tänkt på muskler och att de faktiskt väger mer. och det med revbenen tycker jag är lite klurigt som sagt ;) är ju lite olika hur man uppfattar det, tror jag.

men så alla vet det, så har jag planer på allt möjligt nu i år ;) vill testa spår/sök, agility och gärna simma med min hund… så han kommer bli mer aktiv snart och jag gissar på att det kommer göra susen för hans muskler och kropp :) vill ju att han ska vara frisk och sund!

tyvärr har han vart krasslig lite till och från ett tag så vi inte kunnat motionera  honom så mycket som vi velat :( men nu så!

teezan
0

typ den här bilden på en labbe med "utmärkt hull" är det som gör mig förvirrad. enligt mig har den inte någon direkt midja, eller på vilket sätt ser man att den är "i utmärkt hull"? är det bara skribentens personliga uppfattning eller stämmer det? :P

[Aremea]
2

Hunden på bilden är musklad, man ser konturer under huden på buken bla.

De allra flesta hundar är i lätt överhull och ganska dåligt musklade. Hunden ska kännas fast att ta i, inte sladdrig eller vadderad. Fasta konturer, lätt att känna revben och ryggrad, uppdragen buklinje och tydlig midja sedd ovanifrån.

teezan
0

#18 jag har haft uppfattningen av att min har mycket muskler och kraftigt byggd av den anledningen också, det är därför jag aldrig tänkt på detta tidigare :P

på denna bilden står han lite mer "rakt" och fotats från sidan , då ser man tydligare muskler (som jag uppfattar det) men jag kan ju ha fel? har inte så tränat öga ;) men som ni säger är det svårt att gå på bild.

Noa-Nisse
1

#19, typiskt nog så ser man att det finns något svart i nedersta hyllan som lägger sig precis vid din hunds midja så det ser lite ut som att magen inte går upp men om man kollar lite närmre ser man att han verklige n har en midja och han ser ut att vara bra musklad! Jag tycker han är fin som han är. Men somsagt så är det ganska svårt ändå med bara en bild :) men ja… :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

teezan
0

#20 haha ja jag såg också det nu ;) jädra typsikt. jag är inte bra på att ta bilder, haha! men ja, den första bilden var inte lika tydlig kände jag, eftersom han står som han gör på den… och så kommer jag med den här liksom ;)

nä, men det GÖR ju ingenting om han skulle gå ner fortfarande även om han har bra med muskler och så som det är nu, enligt mig ;) ville mest se hur hundkunnigt folk ansåg vara normalt :P för det var en icke-hundkunnig som sa kommentaren om honom och jag håller med, han har inte direkt tunn benstomme utan den är rätt kraftig… men jag reagerade ändå och började reflektera över detta…

nä, det är inte lätt med en bild, det förstår jag. det märker vi nu, att två bilder på samma vovve visar lite olika saker. men jag har ändå fått mer uppfattning om hur man ska tänka kring detta med vikten :) så tack för alla svar! :) och har ni nåt att tillägga är det välkommet ;)

teezan
5

måste bara skryta lite om hur fin vovvis har blivit nu lagom till höstens framfart! ;) 

den lille minimagen är nu putsväck och jag uppfattar honom som i perfekt hull äntligen, efter sju månader :) sakta men säkert gick det åt rätt håll för en matglad kille som denna.

anledningen till att han blev lite rund var ett misstag från oss ägare - för mycket mat efter kastreringen. vi tänkte inte så långt, att han inte behövde lika mycket energi längre. 

men titta så fin han blivit! (bortse från att matte tar usla bilder) ;)

teezan
2

och ovanifrån :) nu finns ingen tvekan vad gäller att känna revbenen. innan fick jag nog ta i yttepyttelite för mycket än jag ville erkänna.

SuperLimm
0

Jättefin! :)

Mvh Linn

teezan
0

#24 tack :D han förtjänar det verkligen för han har varit så duktig!  

vi ägare fick oss en tankeställare och insåg att vi även gav för mycket gotta till honom. han har inte klagat över att bli belönad med sin vanliga mat utan varit lika glad ändå :) och han har inte tackat nej till ökad motion heller ;)

Sugar Mist
0

Han har blivit mycket smäckrare nu, jättevackert! Min hund är väl runt 53-55cm och väger väl mellan 25-30, inget fett utan muskler, muskler väger mer än fett, hehe.

-

Lilllens
0

#22 Snyggt!

teezan
0

#26 ja, nu är han jättefin! tror man blir lite hemmablind för när jag la upp de andra bilderna tyckte jag mig inte se nåt fel men när jag kollar tillbaka nu ser jag tydligt att där är några kilon för mycket ;) 

ja men så är det ju (eller ska vi vara sådär jobbigt petiga väger ju 1 kg fett lika mycket som 1 kg muskler bara det att muskler är mer kompakt ;)  hade min haft mer muskler hade han vägt mer men varit mer stark i kroppen. risken är att han förlorat lite muskler nu under viktminskningen. när jag vägde honom idag visade vågen "bara" 21,4 kilo. så på sju månader har han gått ner 3,3 kilo. 

nu vill jag bibehålla det hullet han fått och bygga muskler :)

teezan
0

#27 visst är det stiligt? han säger tack :)

[Forest]
0

22 Tycker han ser jätte fin ut, bra musklad och nu ser man tydligt en midja :) Måste ge dig lite beröm extra för att han har även mycket glansig fin päls 👍

teezan
0

#30 tack! då måste vi ju gjort nåt rätt med honom :) 

och tack för det lilla extra, vi får väldigt mycket beröm för hans päls faktiskt. hade önskat att jag kunde säga att det var min förtjänst men jag vet inte varför den är så glansig - men jag tar åt mig ändå ;)

Hiro
0

Han ser jättefin ut :)

[Murvel]
0

Kul med uppdateringen :)

teezan
0

#32 tack :) #33 ja, man glömmer ofta uppdatera hur det går ;) var hos veterinären för vaccination igår och där fick vi bekräftat att han såg jättebra ut så det var roligt :)

TjockaBerta
0

Vilken snygg kille det blev. Bra gjort att få ner honom i vikt. Det är rätt knepigt. Man måste vara väldigt konsekvent.

Jag har aldrig känt mig så taskig som när jag bantade min Chihuahua 1 kg. Mycket på en så liten hund. Hon var en omplacering och såg ut som en fotboll när hon kom till oss.

Min en hund har jag stenkoll på. Var 6 månad väger jag honom hos veterinären och då kan det skilja 0,5 kg upp eller ner. Då vet man hur man ska justera fodret över nästa period.

>>>Malum domesticum<<<