Hundar iFokus

Hundar

Etikett: pälsvård-omvårdnad
Läst 3950 ggr
Gallskriket
3

Ny teknik vid kloklippning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

http://susangarrettdogagility.com/2013/08/cutting-your-dogs-nails-how-important-is-it-really/ Kommer över det här klippet på Facebook och fick en rejäl tankeställare. Min vovve är en omplacering och ifrån födseln fram till 2.5 års ålder har hon inte fått den omvårdnad hon behövt. Så hennes klor är väldigt långa och vi fick rådet ifrån ompaceringshemmet att klippa ofta och så nära pulpan vi bara kunde. Hon är väldigt rädd om sina tassar just för hon är osäker och självklart ovan. Det hjälpte ju inte heller att jag klippte av pulpan vid första kloklippningen och blev rädd och ledsen. Vi kör nu med en eldriven trimmet för att avdramatisera hela grejen och den har hon nu accepterat. Men hennes klor är fortfarande lika långa och pulpan har inte dragit sig tillbaka, lite men klorna är fortfarande långa. Och då klipper vi minst 1 gång i veckan! Så nu när jag kom över videon så är jag självklart sugen på att prova! Är det någon som testat och vet om tekniken fungerar? Eller om ni har andra tips på hur vi kan göra, så hjälper det otroligt mycket också! :) Bilden är min hunds klor i dagsläget och då trimmade jag dom för 6 dagar sedan.

Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤

Praefatio
0

Jag klipper aldrig bara toppen rakt av utan börjar med det och "skaver" liksom av klon runt toppen av pulpan, så att jag får bort tunna "flingor" av klo, lite som det beskrivs i blogginlägget. Fungerar jättebra och får mycket riktigt pulpan att dra sig tillbaka. Gör detta förhållandevis ofta, någon gång i veckan, eftersom vovve tycker att det är otäckt att klippa klorna (omplacering som har blivit onödigt hårt behandlad innan). Det går snabbt och enkelt.

Vizzla
2

Har samma problem med min omplacering. Han är jätterädd om framtassarna. Vi fick rådet av veterinär och på apoteket att fila klorna istället med en fotfil. Funkar utmärkt. Han somnar i knät nu istället för att kämpa emot!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[fabienne]
0

Intressant! Tack för länken. Ska testa. Jag uppdaterar hur det går, om jag kommer ihåg det… Ska flytta "hem" om någon vecka och försöka ta över en gammal jämthundspensionär, och jag misstänker att han har enormt långa klor nu då jag inte varit och hälsat på på flera månader och klippt dem… Ska försöka komma ihåg att ta bilder också. :)

Gallskriket
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testade på en av de längsta klorna på ena framtassen. Klon blev mycket kortare/mindre och jag trimmade precis så det kom pytte lite blod. Var svårt att se när det var dags att sluta men hon reagerade inte ens :) Behöver ta lite mer på sidorna för att klon ska se lite snyggare ut :) Men blev mycket bättre än att bara klippa rakt av! Ska fortsätta med resten och sen får vi se när jag kan ta klorna igen :) Lägg gärna ut bilder ni också :D

Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤

[fabienne]
0

#4 Låter toppen! Vilken skillnad det såg ut att bli!

Praefatio
1

#4 Oj, vad bra det blev! :) Så där ser klorna ut på min också, när jag är klar. Lika "runda" i toppen. Avundas dig lite som har en vitkload hund, min har svarta klor och där är det stört omöjligt att se var pulpan börjar. Skulle förmodligen kunna klippa ett par mm till men eftersom han är så himla traumatiserad så blir han heeelt hysterisk om det kommer lite blod så jag vågar inte chansa.

[TeamGolden]
0

jag rundklipper, annars blir klorna så vassa, och jag upplever att han har kortare klor än nånsin! :) Klipper runt lite och han har fina och korta klor, och det är ju verkligen en toppen förbättring på bilden i #4! 👍

Vattnadal
0

Jag såg filmen och testade igår, på Vidar. Vi var inte helt överens, då han är van vid ett snabbt klipp per klo, nu blev det flera klipp per klo. Kom lite blod på nån, men slutade blöda snabbt, då det är ovanpå klon.

Jag ska testa på alla våra!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

bananflugan
0

Använder också rundklippning till min hund. Tycker det funkar bäst, han är extremt petig med sina klor men verkar tycka att det är helt okej nu. Tidigare har inget funkat, varken klotång, elektrisk fil eller fotfil. Nu ligger han iaf still och tyst🙂