Pomeranian - söker uppfödare!
Hej! Jag har sedan länge velat skaffa hund men har velat ha tid att hitta just den rasen som passar mig. När jag väl för ett tag bestämde mig för en pomeranian så upplever jag att det är svårt att hitta en valp. Det är inte många kennels som har valpar och ifall de har så är de tingade långt innan man ens får chansen att vissa något intresse. Undrar ifall det är någon här som har pomeranians och planerar valpar eller känner någon som har. Söker främst dessutom en tik. Vill självklart att valpen ska komma från en seriös uppfödare och ha stamtavla.
Tack på förhand! :)
#1, tack för svaret men söker som sagt främst tikar. Och andra kenneln har jag försökt komma i kontakt med men inte fått något svar.
Sista länken- mejla och kolla uppfödare. Alla använder inte valphänvisningen.
Tillägg: Har för mig att tikpommar är svårare att få tag i än hanarna så lycka till :)
-
#1, mycket svårare har jag upplevt! Försöker hitta en förfullt. Men tack för hjälpen! :)
Att få en tik är nästintill omöjligt har jag upplevt… jag fick kämpa 1 år för min lilla gumma :) Men de går! Grejen är ju att en tik som inte är ''perfekt'' är fortfarande värdefull med gener osv i kenneln. Hanarna vill man ju inte ha majoritet av :P och helst vill man ha hanar av annat blod.
Jag rekommenderar att gå på utställningar och prata med uppfödare där och hitta en som passar dig.
Kemi som passa är guld värt! Jag tycker de är så trevligt att bara kunna åka till min uppfödare och hälsa på och prata :)
Du kan PM mig om du har vidare frågor ^^ Jag har några kennlar jag kan rekommendera.
Du ska tänka på att verkligen kolla så de är en uppfödare som har kunskap om patella och BSD plus inte för korta nospartier.
Kan säga också att många uppfödare aldrig lägger ut någon annons på deras valpar man får skaffa sig en kontakt.
Noble art i Västerås har väldigt ofta kullar och hon är jätte trevlig och kunnig.
En del skriver på sina hemsidor när de planerar eller har genomfört en parning. Det kan löna sig att höra av sig redan då och säga att man är intresserad och fråga om man får hälsa på och så vidare.
Personligheten sitter inte bara i könet :) Finns mjuka hanar och kaxiga tikar. Om det inte finns andra orsaker till att du vill ha en tik kanske du ska fundera på att ta en hane i alla fall :)
Det som kan vara bra är att bara höra av sig till lite olika uppfödare och visa intresse och presentera sig osv. Väldigt ofta är valparna i princip tingade innan dom är födda ;).
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Tack för alla svar! #8, jovisst är det så. Tyvärr väldigt tråkigt tycker jag. Man vill gärna träffa en valp innan man köper den. Som #5 säger så tycker jag också att det är viktigt med kemi, man vill veta att man har hittat både rätt valp och uppfödare. Har hört av mig till ett ex antal uppfödare som har planerade kullar till hösten, får se hur det går ^^
Jag köpte min Agnes här: http://chefenspomeranians.weebly.com
Många färger att välja mellan, vet att hon har valpar nu men inte om dom är tingade, inga överpriser heller, jag har även parat Agnes men vet inte än om det tagit sej, du får gärna höra av dej till mej om du vill.
Livet är för kort för att vara långsint!
#9 Att man står i kö till en kull betyder inte per automatik att man måste köpa en valp eller att man redan köpt den. Självklart så får man träffa valparna innan man köper även om man ex väntar på en hona och det dyker upp en hona i kullen :)
Varför just tik?
Lycka till med hitta rba uppfödare :) Våran granne har en pompom tikvalp och de var och kollade in 2 andra pompom tikar dagarna innan men de gilla mer denna så det vart den dom har idag.
Jag tror inte att uppfödare behåller en tik bara för det är en tik utan de ska vara något de tror håller måtten i utställning+ som avelstik. Vad som man ska veta är att en normalstor kull är i regel 1-3 valpar i en kull, 2 hanar och en lovande tik blir valet behålla henne o sälja hanarna ;) Därmed tror jag det är svårt att få just tik många gånger.
5 Vart ifrån kommer din foderhund kanske kan vara lämpligt att tipsa om den uppfödaren :)
Har pm henne om vart min töss kommer ifrån :)
13 fint 😉
#14, inte av någon speciell anledning egentligen. Hade en siberian husky tik när jag växte upp. Hon va verkligen den bästa hunden i världen, så jag har väl fastnat för att jag vill ha en tik på grund av det. :)
Tack alla för bra tips. Har nu 2 potentiella pomeranianuppfödare som jag kanske kommer kunna få min pom från! 😃