GIFTFRIA ALTERNATIV MOT FÄSTINGAR
För alla som bor i fästingrika områden är det en plåga varje år. Ska jag välja att ge hunden nervgift, eller riskera att den får fästingar? Den som bor i väldigt fästingrika områden har inte något val. Men vi som inte drabbas lika hårt, kan med fördel välja giftfritt.
Det finns ett flertal giftfria varianter att välja mellan. En kombination av flera, kan ge ett fullgott skydd, så att du kan strunta i nervgiften. Visst är det otäckt med fästingar, men när det i varningstexten står att barn inte ska dela säng med en hund som bär ett sådant skydd, kanske det inte är så nyttigt för hunden heller. Att man ska ta av det när hunden badar, för att giftet är skadligt för fiskarna, kanske betyder att det är dumt att vi klappar hunden…

Här kommer jag att lista några av de giftfria preparat du kan välja istället. Alla dessa har effekt enligt ett flertal hundägare i fästingrika områden.
BÄRNSTENSHALSBAND
Bärnstenen gör hundens päls lätt statisk och det gillar inte fästingar. Fungerar väldigt bra enligt vissa, mindre bra enligt andra. När hundens päls är blöt fungerar det inte, men så fort den torkar blir pälsen statisk igen.
Hundar med lång päls har det sämre effekt på. Halsband med små ”rullar” av bärnsten istället för pärlor, sägs fungera fint även på lång päls.
Dessa halsband håller länge, kan användas flera säsonger. Man kan köpa dem eller tillverka själv. Bärstenen ska vara rå, dvs oslipad. Sätter man plast- eller gummipärlor mellan stenarna, håller de längre.

Golden med bärnstenshalsband.
TJÄRSALVA
Fästingar gillar inte tjära. Man kan välja att bada sin hund i tjärschampo eller att smörja lätt utanpå pälsen, främst på ben, ljumskar och nacke, dagligen.
Detta fungerar även på oss, och har effekt även mot mygg och knott.

En billigare variant av tjärsalva, storpack för häst.
ÖRTHALSBAND
Naturliga oljor, som citrusil, eukalyptus od har visat sig ge ett visst skydd mot fästingar. Dessa oljor finns att köpa i form av spray, halsband och droppar att blanda i schampo.
Var försiktig med tea tree, som är giftigt för katter, och hundar kan reagera kraftigt vid överdos. Det finns hundar som reagerar på dessa örtpreparat, så var aktsam och håll koll på din hund.

En variant av örthalsband mot fästingar.
B-VITAMIN
Om hunden äter B-vitamin gillar fästingar den mindre.

B-vitaminpulver, bra för päls, hud och mot fästingar.
SÅPA
Tvätta hunden i vanlig såpa så minskar risken för fästingar och den får även ett skydd mot rävskabb. Många jägare som jagar räv badar hundarna i grönsåpa, och slipper helt smittan av skabb.
MSM
Hundar som äter MSM mot ledvärk eller andra krämpor, får nästan aldrig fästingar.

Hjälper inte bara mot dåliga leder och allergier, utan även förebyggande mot fästingar.
ALOE VERA
Hundar som dagligen får aloe vera brukar inte få fästingar. Aloe vera är dock giftigt för hundar, precis som vitlök, som även den sägs vara förebyggande mot blodsugande kryp.
Vidare sägs det att hundar som äter mycket spannmål attraherar fästingar. Att ge ett färskfoder som bara innehåller kött kan därför inte bara ge en hund som får bättre hud, päls, mage och muskler, den kan även klara fästingplågan mer.
Prova gärna två alternativa metoder i kombination, innan du väljer att utsätta din hund för nervgift!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vidar och Vittra har bärnstenshalsband, de får B-vitamin extra på maten, Vidar får MSM i sin led&brosk han äter mot artrosen, och de får så gott som inga fästingar alls.
Nu när vi ska till Leksand tors-sön kommer jag att bada dem i espree citrusil med thera care oxå, för att vara ännu säkrare att de ska klara sig undan de krypande odjuren.
Jag vägrar ta på dem nervgift, så länge detta räcker.
MVH Elin
Bra artikel. Vi använder ett ultraljuds hjärta som skyddar mot alla slags kryp inklu. mygg och knott som finns gott om här uppe. Aldrig använt fästinghalsband som tex scalibur osv under mina år som hundägare. Alltid valt lite mer naturliga metoder. Såpa används på Flaten inom familjen då han är svart och fästingar därmed svåra att se. Funkar kanonbra.
Hade tänkt testa att bada kommande svarta vovven i såpa och alt. spraya citron på ben, mage och ljumskar, får hoppas att det funkar!
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Bor på landet i stockholm, har scalibor halsband på min hund men undrar om stockholm är i riskzoonen för riktigt mycket fästingar? Om inte byter jag med glädje till något giftfritt =)
MSM ger vi våran hund, började för några månader sedan. Hon har än så länge bara haft en fästing 🙂
Se om det hjälper bra eller inte 😛
Men fungerar kanon för leder och sånt i alla fall! Hjälpt våran hund toppenbra 😃
Petwise har jag haft på katten, hjälpte bra 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jätte bra artikel, har märkt att många väljer de mer "giftfria" alternativen 👍
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Min hund får MSM regelbundet men har redan haft en hel del fästingar. Så på henne funkar det inte 😕
Någon som tvättat sin hund i Grönlera schampo upptäckte att det höll fästingar borta.
Ett annat tips som fungerar på min vovve är att jag blandar lite citronella och eukalyptus olja i hans schampoo (jag är lite kinkig med schampoo på honom och håller mig bara till en sort), har en chinese crested powder puff.
Jag har petwise på Gizmo, fungerar superbra! Inte en enda fästing sen vi började använda det 🙂
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Viktigt att notera är att så kallade örthalsband/naturhalsband inte alltid är helt giftfria och det finns hundar som blivit riktigt dåliga av dom.
En hel del innehåller giftiga eteriska oljor. Tea tree oil t ex kan många hundar bli riktigt dåliga av (har själv haft en hund som reagerat våldsamt mot det medlet, med vätskade sår).
Så tro inte att det är helt riskfritt att använda så kallade naturliga preparat - många ämnen från naturen är giftiga och bör hanteras varsamt.
#11 Ja sådan hade jag velat testa men våran har enbart halsband ibland och det är vid vissa promenader, eller sele då :/ Synd, för verkar bra!

#12 Teatree är dessutom giftigt för katter. Många av de tillfällen då hundar reagerat mot teatree är då man använd det outspätt direkt på sår. Vissa av dessa oljor ska spädas i tex barnolja, och absolut inte användas rent, då det är på tok för starkt.
Vissa individer regerar på örthalsbanden med, så det kan vara bra att hålla koll i början. Annars kan man ju använda sig av ofarliga saker som MSM (kroppseget ämne), bärnsten, tjärsalva, såpa och B-vitamin.
#7 Testa gärna något annat i kombination med det, tex bärnsten. MSM har ju fler bra funktioner, då det hjälper mot bla ledvärk och allergier med.
MVH Elin
Är det någon här som ger MSM i förebyggande syfte till hund? Eller som själv använder det?
Jag är intresserad av det men ger det effekt i förebyggande eller ska man vänta tills man får/om man får besvär?
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#15 Vi använder det till våran.
Hon började smått halta, och veterinären tyckte att vi skulle testa något som är bra för lederna, då det inte var något annat fel, så vi gjorde det och det har fungerat kanonbra än så länge! Är lite mer än ett halvår sedan nu har jag får mig, och hon har inte haltat alls sedan dess *pepparpeppartaiträ*
Men tror det är bra i förebyggande med 🙂
#16 fantastiskt! :) Så skönt att det kan lindra även om det inte botar.. :)
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Jag ger Vidar standartds led & brosk med MSM, han mår mycket bättre av det. Sen tar jag själv ren MSM för mina leder och mår toppen av det.
MVH Elin
Vi har denna till våran hund, kan varmt rekommendera den. Håller borta mygg, knott, fästingar och har även fått höra från folk att den även hållit borta andra kryp som tex loppor mm.
Man hänger den bara i halsbandet och sen sköter den resten.
#17 Ja det är verkligen skönt🙂
Vi var förra året i furuvik och campa och där KRYLLAR det av fästingar. Vår husvagnsgrannes hund fick på en dag 14 fästingar, de lämnade campingen. Mina hann få tre på bara några timmar sen satte jag på shoo!tag och även jag satta på mej varianten för människor… Det är det år varken jag eller hundarna fick en enda fästing och jag slapp även myggbett. :-o Jag vet ni inte om vi hade exremtur eller om det fungerade men som skriviet, inga fästingar.
Jag har även denna tag iår och ännu, inga fästingar..
Hur funkar dessa olika produkter för valpar? Något man bör tänka på?
/ Anna och Tage
Blogg: annasthlm.blogspot.com 
#4 I Stockholmstrakten finns mycket fästingar, dessutom sådana med otrevliga sjukdomar.
Vi kör en kombination med PetWise-halsband, b-vitamin och ett eget hopkok som vi sprayar på hunden inför varje promenad. Vet inte om jag tycker att halsbandet hjälper speciellt mycket, däremot har han än så länge inte fått några fästingar sen vi började använda sprayen. B-vitaminet vet jag inte om det gör någon skillnad för fästingarna, men han har fått väldigt fin päls :)
Apropå olika eteriska oljor så är tumregeln att man aldrig ska använda dem outspädda på vare sig människor eller hundar. Katter tål inte eteriska oljor överhuvudtaget.
Är frontline dåligt? Har nämligen alltid använt det och har inte märkt något på hunden
Jag har örthalsband på min lilla valp och duschar henne i grönsåpa. Hon har hittills haft en fästing.
Jag hade scalibor på min förra hund och hon blev helt deprimerad av detta. Så det åkte av.
Fästingecept
Koka upp 1 liter vatten.
Häll i en burk med rosmarin, låt det svalna.
Tillsätt 1 dl vitvinsvinäger
sila och häll på sprayflaska.
ska genast testa detta recept :)
#24 De medel som säljs på Apoteket är olika typer av nervgift. De är naturligtvis testade på många olika vis och sägs vara säkra för hundar. För vissa hundar funkar det bra, på andra inte. Vad man vill använda är upp till en själv.

Min Molly har något slags plastgrej som sänder ut ultraljud som fästingar inte gillar… Hittills har hon inte haft en enda :)
#24 Jag har i alla år använt ExSpot till mina hundar utan problem samt öljäst.
Örthalsband kan vara giftiga, oftast finns ingen innehållsdeklaration öht. Vissa innehåller Citronella som hundar kan reagera på. Samt Tea Trea olja som nämnts ovan.
Vad har MSM i en tråd om fästingsbekämpning att göra?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#29 Det står det under bilden och även ovan att det kan hjälpa till att förebygga mot fästingar också 🙂😉
(hjälper dock inte här)

De där utraljudsdosorna, är man helt säker på att de inte stör hunden?
Där jag bor har vi nåt helt enormt med fästingar. Trots frontline plockar jag uppåt 10 fästingar om dagen. Ska köpa halsband i veckan för det här går inte.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#27 #29 vad kan hända min hund när jag använder detta? jag har inte märkt något på honom, men kanske det är något jag inte ser..
#32 om du inte ser några negativa biverkningar så tål han det säkert utmärkt, biverkningar på tex scalibor kan vara utslag och nervpåverkan (inget man missar mao). Dessa produkter är kontrollerade av läkemedelsverket men som med alla läkemdel kan det finnas ett antal individer som reagerar. Man ska heller inte luras av att allt naturligt är ofarligt, många sk naturliga halsband klarade inte kemakalieinspektionens kontroller och förbjöds för att det helt enkelt var skadliga. En vit flugsvamp är väldigt naturlig men jag skulle aldrig råda nån att äta den… Jag bor i ett fästingrikt område med skogen inpå knuten, mina hundar har inga fästingar med scalibor, de har inte reagerat och på så sätt så undviker jag i möjligaste mån att mina hundar drabbas av fästingburna sjukdomar! Jag vågar inte chansa då en fästingburen sjukdom och behandling mot denna knappast heller är riskfri…
www.myrvangs.se
#30, sorry missade det. Undrar på vilket sätt svavel skulle hjälpa mot fästingar?
Frågan borde jag ställt till TS som påstår det i artikeln.
TS du skriver en artikel om giftfria medel, Citronella kan skada hundar i t ex halsband. Aloe Vera är giftigt för hundar att förtära, utvärtes är OK.
#34 Ja hade varit intressant att veta 🙂
Vi får invänta TS svar 😉
#36 Japp 😉

#34 Jag och flera med mig har märkt att hundar som äter MSM mot ledvärk, kan få mindre fästingar då. Funkar inte på alla, men på många. Ungefär som att B-vitamin gör att mygg och fästingar gillar oss mindre. Varför, ingen aning. Vet att det inte funkar på alla, men på vissa.
När det gäller örter, visst finns det hundar som reagerar på dem pga allergier eller överkänslighet. Det finns flera olika av dessa sk örthalsband, vissa innehåller teatree, som katter inte tål och hundar som får för mycket av reagerar. Andra innehåller citronella, just halsbandet jag lade in en bild på ovan, innehåller dock inte citronella, utan olja från ett träd, Eucalyptus citriodora.
När det gäller aloe vera, har jag aldrig använt det mer än på sår på mina egna hundar. Dock vet jag många som har allergihundar och ger hunden samma dryck de själva dricker, och hundarna mår bra och får mindre fästingar. Ungefär som att många ger vitlök mot fästingar. Giftigt för hundar, men många använder det ändå.
Jag redigerar artikeln, och lägga till att vissa hundar reagerar även på naturmedel, och att man får prova försiktigt, om det känns bättre.
MVH Elin
Gör gärna det!
Väldigt många vill ha giftfria alternativ till apotekens medel. Bra då att ge så korrekt information som möjligt.
Som jag förstått det så är det B vitaminet i vitlök som repellerar fästingarna, samma med Fixodida (torv).
Samtidigt är det viktigt att poängtera, som du m fl gör i tråden, att bara för att något är naturligt så betyder inte det att det är ofarligt.
mvh
# 19 sk*t, jag som redan skaffat Scalibor halsband. Hade sett någonstans att en sådan kostade flera hundra men den du länkar till var ju billig.
Fästingarna äter inte min hund…. så de hoppar på henne och väntar tills hon ligger i sängen och de krälar på mig istället..!!! BLÄÄÄ!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jaha, utvärderingen av vår användning av PetWise-halsbandet och hemmagjord spray är att det tyvärr inte funkar för vår hund (#23). Vi har hittat flera fästingar på honom och eftersom vi bor i ett område där folk och djur faktiskt smittas av olika fästingburna sjukdomar så ville vi inte chansa längre. Sedan typ 10 dagar använder vi Serestos halsband och vi har inte hittat en enda fästing på honom sedan dess. Tyvärr får det bli giftalternativet i sommar.
Vi provar en spray som heter centaura nu. Den är för hästar och ryttare men änvänds även på hundar. Hittills funkar den toppen både på hunden och mattes ben:-) ända nackdelen e att pälsen lätt blir fet i några timmar om man sprayar för mycket. Men så länge jag slipper fästingarna så e de toppen.. En positiv grej till är att den hjälper mot mygg å knott så jag har inte haft ett ända myggbett ännu ich då har vi många sånna i sommarstugan. Men en ordentlig utvärdering om detta spray får bli när vi har anväbt de ett tag till.
Har samma som #21. Wille fick en hel del fästingar innan vi hade köpt något 'medel' mot fästingar men ända sen vi köpte Shoo!tag för någon vecka tillbaka så har inte han fått en enda fästing otroligt nog.
Förra året hade Wille en liten röd/svart dosa som sände ut ultra ljud och den fungerade även jäkligt bra, han fick inte någon fästing. Men jag har hört att många tvekar ifall hunden inte störs av ljudet som sänds ut ur den hära ultraljuds dosan så vi tänkte testa något annat i år. Därför blev det shoo!tag.
// Hannah
Undrar samma som 31- De där utraljudsdosorna, är man helt säker på att de inte stör hunden? Varför jag undrar är för att jag funderar på skaffa en sådan som 19 länka även till katten. 😎
Nu har jag införskaffat PROB-deo, tjärsalva och shootag. Tänkte även köpa B-vitamin men det hade inte djuraffären så jag skippar det tillsvidare. Upp till bevis nu - Tåss har i genomsnitt haft 2-3 fästingar per dag utan skydd.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Jag har en fundering om Shoo!tag, hur funkar det egentligen och är det ett ogiftigt alternativ?
Har även jag oxå funderingar på dessa ultraljudsdosorna!
#47 Shoo!tag ska med hjälp av magneten i brickan och kroppen förstärka hundens naturliga elektromagnetiska fält, nåt sånt hokuspokus. Som tur var har Shoo!tag 30 dagars nöjd kund garanti så jag lämnade tillbaka min efter ca 20 dagar. Den hade inte hjälpt alls - inte någon skillnad alls.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#48 Då har vi haft tur, Wille har iaf inte fått någon fästing sen vi skaffade shoo!tag.
// Hannah
Okey, men det kanske beror då på vad man har för hundras? Alla typer av "bra grejer" verkar ju vara från individ till en annan. Även för människor är det ju så.
Tack för svar!
Fixodida är ett giftfritt preparat som ges i maten. Borde också nämnas i artikeln för det är effektivt och ett rent naturpreparat.
Använder bärnstenshalsband till ena hunden, hon är den som röjer runt mest i skogen och alltså är mest utsatt för fästingar. Hittills har hon haft väldigt få fästingar, så det känns som att det fungerar men kan ju vara flera faktorer som spelar in.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar

Vittras bärnstenshalsband har gått sönder. Hon har nu bara B-vitamin som skydd, och får enstaka fästingar.
MVH Elin
Jag har proppat i mina 2 hundar med B-vitamin köpt på apoteket (3 till den stora 60kg o 2 till valpen 30 kg). och jag har kanske plockat 6 stycken på en lille över hela sommaren, o på den stora(som ar massa dubbelpäls som är svårt att komma genom) har inte haft en enda :)
Några enstaka som krupit runt har jag plockat, men mkt mindre fästingar i år än förra året!
Använder även Petswise spray emellanåt åxå för att slippa äckeldjuren på honom…

Vittra var utan sitt bärnstenshalsband flera veckor innan det lagades. Hon fick några fästingar varje vecka, när hon bara åt B-vitamin. Nu är halsbandet på igen sen en vecka, och inte en enda fästing sen dess.
MVH Elin
Plockat 2 fästingar på gamla hunden och första fästingen på andra sedan jag skaffade henne för 3 år sedan. Ovanligt lite, brukar sätta sig massor på äldre hunden och han blir sjuk av apotekets fästingmedel. Så jag var beredd på ett helvete i år med att plocka. Ende skillnad för i år är att både hel barfas, blir nog mer b vitamin än vad annars funnet i torrfoder. 3 åringen har alltid badats i prorb tjärshampo. Det är allt som behövde för att bara behöva plocka 3 fästingar denna sommar :)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.