Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2488 ggr
Rebecca22
0

Söker border collie!

Jag är en tjej på 15 år och jag söker border collie på foder (eller väldigt billig)

Jag är väldigt aktiv så jag vill ha en hund som kan orka hänga med i mitt tempo.

Vi har hästar katt hund och ska skaffa getter och höns så hunden bör gå ihop med dom djuren.

Hunden vi har just nu (som ska stanna) är en tik och hur låg i rang som helst så hon går ihop med alla.

katten älskar hundar och tycker dom är jätte roliga att leka med och hästarna är jätte bra med hundar och tycker jätte mycket om dom!

Jag erbjuder ett hem på landet ( dock bor vi just nu i lägenhet för att vi var tvugna att sälja vårat hur men vi ska ut på landet när som har antagligen ett hus på landet om ca 3månader)

Jag vill ha en hund som vill trixa agility kanske spåra och så klart bara leka med bollar och gosa! :).

Jag har haft hund hela mitt liv och min mamma är även väldigt duktig med hundar.

Ja hör av dig så får du veta mer!

maila gärna då jag inte är här inne alls ofta.

beckhhabest@hotmail.com

[Jawa´s]
3

tänk på att en reggad border collie behöver valla för att må bra och få utlopp för sina starka instinkter =)

Rebecca22
0

Ja jag vet jag har ju häst och ska skaffa getter och lite får och då får den gärna valla lite :)

[Forest]
0

Jag skulle någ tipsa dig om kolla bland seriösa ufd av rasen o se om de anser ni är rätta hemet för en hund på foder inte helt omöjligt om du lär dig valla rätt så inte hundan vallar på fri fot utan sin förare.

Rebecca22
1

Men jag skulle inte söka efter en border collie om jag inte kunde något om rasen och inte kunde lära dom valla på rätt sätt ju?

Jag har haft den rasen så jag vet vad det innebär.

[Highonbluetomorrows]
16

Lycka till i ditt sökande. MEN ett varningens finger. Ni söker en billig hund. Hundar kostar. Och de kostar mycket. De kostar att köpa, de kostar "i drift" (mat, försäkring, kurser, godis, leksaker) och de kostar om de blir sjuka. Om en hund är några tusenlappar billigare vid köpet är det ju bara en liten del av kakan. Det hoppas jag att både du och din mor är medvetna om.

Annars låter det som ett underbart liv för en vallhund/gårdshund, om man som Forest påpekade ovan - vallar RÄTT. Era andra djur förtjänar ju att ha ett drägligt liv de med och inte bli runtjagade hela tiden ;).

russin
16

Glöm Border Collie om den bara "ska få valla lite".

Border Collien är en vallhund som behöver få valla - och valla ordetnligt och inte bara lite då och då och det krävs mycket träning.

Det finns så många andra raser som är bättre lämpade för sällskap med lite träning.

NI söker även en billig hund. Börja spara istället och köp när ni har rådGlad

sofiek90
6

Fast TS skrev ju att on haft en border collie innan? TS skrev även att TS vet vad just en border collie kräver och behöver? "Att bara valla lite" är ju relativt, "lite" är ett ord medd olika innebörd för olika personer.

Det finns massor med "billiga" hundar (vad nu alla räknar som billig kan ju variera) och det är inget fel att köpa en hund som inte kostar mycket i inköp. Resten av pengarna kan ju gå åt till annat - försäkring, kurser, leksaker och annat :)

MVH

Sofie

ahlbergaren
11

Jag tolkar inlägget som att hon söker en aktiv sällskapshund, och då finns det en massa raser som passar, dock inte border collie.

Tycker att ni ska tänka igenom rasvalet några extra gånger… för både er och hundens skull.

Rebecca22
0

herregud…

Lite räknar jag som lite varje dag (finns får )

Och en vad då inte råd?

Vi är inte fattigta direkt xd

Har råd men vill inte ha valp så en som är billigare är äldre.

Och JAG vet ju bäst själv vilken hund som passar mig xd.

Som sagt jag har haft sån hund innan och vet juir dom är vi har haft en jävla massa hundar genom tiderna dock fått sälja dom när vi flyttat till ställen dom inte passar att ha på.

Och jo hundar är ganska billiga.

Har man bra fösäkring så är det ganska så lungt.

Och vi har råd utan problem om vi inte hade haft det så hade vi inte haft djur över huvud taget.

[Besan]
19

Låter lite tråkigt att ni fått sälja alla era andra hundar för att ni flyttat till ställen de inte passar in på :S Inte för att vara så, men låter väldigt konstigt om det varit så för varje hund ni haft.

Rebecca22
0

klart inte varje hund xd.

men vi trycker inte in en border collie i lägenhet och inte golden och inte vanlig collie heller ingen hund ska på i lägenhet enligt oss.

Så vi har lämmnat dom på foder sen har dom trivts så bra tillsamans så vi har släppt dom.

Tycker inte det är något fel på att ta djurens bästa i första hand istället för att vara ett ego och låta dom bo i lägenhet speciellt inte när man inte vet hur lång tid det tar att hitta en annan.

Inte så men varför gå in här skriva en kommentar och klaga?

Qepta
13

Vad är det för fel mned att ha hund i lägenhet? jag har en vallhund (
Belgisk vallhund) och han mår toppen i lägenhet.

Sen håller jag med #6 Ska man ha Boder collie så ska den valla.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

russin
17

Varför i jösse namn ska varken golden eller collie bo i lägenhet ???

Det är inte boendet som är problemet, det är aktiveringen.

Jenna_Nord
13

Sitter här med en amstaff, en finsk lapphund o en kanin i en etta på 35 kvadrat. Inte lider då mina djur på något sätt! :S

Men självklart skulle en bc kanske inte må bra över ett lägenhetsliv.

Mvh Jenna

Maja2
14

# 11 Varför skulle ingen ras kunna bo i lägenhet? Inomhus tar ju hundarna det lugnt, det försigår ju ingen motionsträning inne, även om du bor i hus?

Rebecca22
3

Jag sa inte att det inte gick jag sa att vi inte tycker det för att det är ganska litet ingen skog osv (om man bor mitt i stan)

det är våran åsikt om saken!

Även dom tar det lungt så är det ändå många hundar som inte trivs.

Varför är ni ute efter att "bråka"

Men nu orkar jag inte vara här inne mer verkar inte finnas så mycket trevlifgt folk på just denna sidan om man gemför med dom andra som finns.

Så ni kan ju hacka på varandra istället? :)

ahlbergaren
16

#16  Bara för att du inte får de svar du hade hoppats på så betyder det inte att vi som skriver vill "bråka" med dig.  Alla har nog bara skrivit sin åsikt och det är ju det forum är till för (?)  Glad

Jag ska sätta punkt där, men hoppas faktiskt att ni verkligen tänker om ang. rasvalet.

[Highonbluetomorrows]
11

Ts. Den enda som haft dålig attityd härinne är du…

russin
5

Okej - ska inte skriva mer. Jag har ändå ingen billig border collie till salu….Flört

Maja2
4

#16 Men det är väl ingen som vill bråka, men alla, även du, kan lära sig nåt nytt :) :) :)

vallhund
2

Jag har bott med både två o tre BCs i lägenhet, dock inte mitt i en stad. Aktivering o vallning sysslar man inte med inomhus.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Cahira
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inte läst alla svar, men att ha en hund med hög vallinstinkt kan bli minst lika jobbigt som en med hög jaktlust. Om den inte får utlopp för sina behov (och vallning kan stressa de vallade djuren enormt så man får tänka på dom med.) så kommer den hitta egna sätt att valla. Barn, cyklar, hundar, vuxna, bilar och din häst. 

Då Apache kom hit, border collie/corgi, smet han väldigt ofta och började jaga runt hästarna. Nu har vi bättre relation så han rymmer inte längre och han vet att han inte får valla hästarna så saker går mycket bättre. Men då denna bilden togs stod jag och fotade hästarna och plötsligt kom en avlång raket och sprang efter. Han kunde inte avbrytas, kunde inte kallas in och kunde inte fångas in. Tog två timmar varje gång han smet att försöka få fast honom igen och han var rädd för händer, ben och saker man höll i tex koppel. 

Misstänker att du vill kunna rida ut med din hund utan att djurets rörelse ska kicka igång en vallinstinkt? Så jag rekommenderar att du kollar efter en annan ras som passar bättre än BC.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Aristarcos
0

Inlägget är över 1 år gammalt så torde vara rätt så inaktuellt !?

vallhund
4

#23 Att ett inlägg är gammalt betyder inte att frågeställningen är inaktuell. Frågor om BCs till annat än vallning är ständigt återkommande på diverse hundfora.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.