Några frågor om hunddagis
Jag har haft otur med hundvakter kan jag säga. Den vi hade först och främst sade att hon inte ville passa min vovve längre för att han snarkade högt. Sedan har andra som hört av sig på ens annonser varit så jä*la opålitliga att man fått sig en kalldusch några gånger. Värst var nog paret som jag träffade med min hund, de sade de skulle ta hand om honom på dagarna medans jag är på jobbet, nästa morgon när jag skulle lämna honom där öppnade de inte dörren, och svarade inte när jag försökte kontakta dem. Man undrar vad det är för fel på folk ärligt talat. Men nog om det. :(
Egentligen har jag ett par frågor jag vill ventilera här. Läste på nätet att på ett hunddagis när personalen gick med hundarna kopplade, att de inte ens fick kissa och bajsa, de drogs med av personalen som inte stannade. Det är förkrossande att höra sånt om hunddagis.
Gör många hunddagis så? Får hundarna inte stanna och göra sina behov när de går sådär i grupp? Ni som praktiserat på hunddagis, vill höra lite insideinformation tack. Och hur VET man egentligen att ett hunddagis är bra? Egentligen vill jag inte ha min hund, som behöver närkontakt, på ett ställe där han får sitta hela dagen i en box, det är förfärligt, men har snart inget val.
Har fått ha min vovve nu hemma hela dagarna när jag jobbar pga att folk svikit. Har letat dagmatte i närheten, då jag inte har bil, men det vill sig inte. Så funderar på hunddagis, och ett ställe här i Upplands Väsby har ev en plats ledig. Ska förstås ringa dem och ett annat ställe och ställa nån fråga, men frågan ovan kommer man aldrig få ärligt svar på, och nästa fråga som kommer här ska jag ställa per telefon, men undrar hur andras dagis gör. Vill de ha betalt i förskott?? Om man skulle bli sjuk från jobbet och inte utnyttja sin plats nån dag, får man ej tillbaks pengar för den dagen då? Satans dilemma som tär på en.
Tass, är intresserad av de svar du får. Jag hoppas att det löser sig för dig och vovven.
Hej!
Jag är egenföretagare och driver ett hunddagis. Riktigt hemskt att höra att hundarna inte får uträtta sina behov på promenaderna. :( Dom hundarna jag har får självklart göra sina behov när det behövs under promenaderna, det är ju ett måste!
Min dagishundar har jag lösa i lokalen, jag har boxar "ifall att", t.ex. om någon hund inte skulle funka med en annan eller så. Men jag har dom alltid lösa så dom får busa och umgås som i en flock. :)
För att veta att ett hunddagis är bra tycker jag att du ska hälsa på en dag, fråga om du får vara där en dag och se hur dom gör. Fråga så mycket som möjligt som gör att du får veta det du vill ha reda på. :) När hunden skolas in så brukar det oftast på alla hunddagis vara några timmar första inskolningsdagen, då kan du ju fråga om du får vara med och titta och se hur allt funkar! :)
Lycka till! :) /Emily.
Min Hugo har precis börjat på hunddagis faktiskt och änsålänge är vi båda mycket nöjda med det! Han får vara med hundar han funkar bra ihop med så han är aldrig ensam utan har sällskap av minst en hund till hela tiden. Sen på promenaderna så tar dom några hundar i taget så att alla får göra sina behov. Hundarna får vara ute mycket och det tycker jag är jättebra eftersom Hugo älskar att vara ute (förutom när det regnar).
Första veckan så fick han vara där några timmar för att vänja sig och personalen lärde känna honom och såg hur han funkade med andra hundar osv. Sen ser dom ju vilka hundar som passar och vilka som inte passar ihop. Jag har inte betalat något till dagiset än vilket känns bra för mig för då vet jag att dom inte bara är ute efter pengar utan att dom först och främst ser till hundens bästa.
Som sagt så är jag nöjd och Hugo är så glad för att han får leka och umgås med andra hundar på dagarna, det är nyttigt för honom.
Var bor du någonstans? Jag har praktik på ett hunddagis just nu och det är verkligen suveränt, PMa mig om du vill veta mer!
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Jag praoade på ett hunddagis fast det var flera år sen nu. Där var hundarna ut i stora hagar i totalt cirka fyra timmar per dag. De var uppdelade efter vilka som trivdes ihop, generellt små och stora (nån gammal stor hund hängde med småhundarna. Resten av tiden satt de i boxar inredda som små rum. De som trivdes ihop fick sitta tillsammans, de låg mest och sov. Minns inte att vi gick på promenader, utan det var aktivering i hagarna som gällde.
Jag praktiserade på ett hunddagis i Borås i 3 veckor. Hundarna bodde i boxar i storlek med en hästbox (lite större kanske) där det var inrett med lite stolar och nån fåtölj. Små hundar var tillsammans och stora var tillsammans. De bodde i grupper om ca 2-6 hundar med individer som passade med varann. De fick 2 promenader om dagen. Mötte man någon annan hund under promenaden hade man godis i fickan som man gav hundarna som distrahering/uppmuntran när de söker kontakt med föraren (en form av skvallerträning). De fick göra sina behov under promenaderna och personalen var trevlig och duktig :) Upplevde hunddagiset som ett av de bättre. Hade utan problem kunnat lämna min hund där om jag hade behov av det.
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
#1. Tack.
#2. Är det så man vanligtvis gör, att man skolar in hunden i någon dag?? Hjälp mig för jag är så ny på det här med hunddagis. Jag antog att man lämnar sin hund där för heldag från början…även om jag förstår att det kanske inte är bra för ens hund, lite otryggt. Min har dock fått "beröm" för att han är den tryggaste hund folk känt (hemma hos andra), när vi behövt lämna honom hos hundvakt förra året.
# 3 Ok, men när man jobbar heltid, hur ska man kunna lämna hunden på dagis bara i några timmar? :(
#4 I upplands väsby.
Det låter förstås mycket bättre det ni berättar om möbler och flera hundar tillsammans i boxar. De bilder jag sett, var nog lokala hunddagis här, är boxarna helt tomma, små och varje hund har sin box. 😕
#7 Ja, dom flesta hunddagis har inskolning för att se hur det funkar med dom andra hundarna. Men om det är ett problem för dig att bara lämna några timmar, så kan du ju fråga om hunden får vara där heldag även på inskolningen. Jag har en hund som började i måndags och började med heldagar då hon började jobba på skola. Så hör med hunddagiset, det är nog inga problem att fixa. :) Kunderna är ju viktiga, så dom hjälper dig nog. :)
Usch, detlät inte som några trevliga hunddagis inte! :( Jag har praktiserat på 3 olika dagis, och alla har varit hur mysiga som helst! På promenaderna fick det ta det tid det fick, hundarna skulle ha tid att kissa, bajsa och nosa. Sen de som inte va på promenad på förmiddagen va i en stooor inhägnad och busade av sig. Sen va det tvärtom på eftermiddagen, alltså att de som gått promenad var i hagen, och de som hade varit i hagen gick på promenad. Vi satt i boxarna och gosade och pratade varje ledig stund. Annars var det ju matning, kanske lite kloklipp om ägaren ville det osv. :)
Jag tyckte det var så mysig på hunddagisen, så nu är jag anmäld till en dagiskurs, så jag förhoppningsvis kan starta eget :)
Men åk gärna och hälsa på olika hunddagis, ställ frågor och kolla upp dom! Man kan aldrig bli för noga med vart ens vovve hamnar :) Det ska ju kännas tryggt både för dig och din hund att lämna på ett dagis!
#7 Som sagt så tror jag nog att du säkert får lämna hunden en heldag redan första dagen, det borde ju inte vara några problem. Jag hade turen att ha semester första veckan så därför valde jag att ta inskolningen då.
Jag hade frågat vad de har för metoder om hunden inte uppvisar önskat beteende… Vissa kan vara väldigt gapiga, trycka ner hunden, spraya vatten och attackspray. Även va de har för rutiner på promenaden! Är det så att dagiset använder koppel och halsband som de har på plats eller använder dem ditt koppel och halsband. Ifall dem har eget koppel och halsband är det vanligt, halv stryp eller hel stryp, använder dem Halti på hundarna osv. Hur mycket vistas dem med personalen, allt du vill veta som händer när du inte står och ser på ska du fråga! Försök ställa öppna frågor så att personen själv berättar då får du oftast ärligare svar! När du är på besök kolla hur de andra hundarna är och beter sig, ser dem glada och nöjda ut så trivs dem med största sannolikhet. :)
På tusen tassar i upplands väsby får ju hundarna sitta helt ensamma i egna boxar.. har sett dem några ggr på promenader och de verkar vara ganska hårda mot hundarna oxå, mkt ryck i koppel osv.
Om jag var dej skulle jag inte välja dem, utan då nån med mjukare metoder och som hade ett par hundar i grupp tillsammans istället.
Om du har vägarna förbi e18 till/från jobbet så kanske du skulle kunna svänga in till arninge(täby) där ligger hundID (norra stockholms hundcenter) och deras dagis är det bästa som finns! det är det andra dagiset vi provat och som min hund går på nu. bara mjuka lugna personer i personalen, anpassar mycket efter individerna. min hund som var superstressad av att vart på ett dåligt dagis innan ställde de upp med att göra en jättelångsam inskolning kvällstid för att det skulle vara lugnt och för att vi skulle kunna jobba samtidigt utan att ta ledigt för inskolningen. hon fick vänja sig vid en personal i taget och sen när vi började lämna henne där så satt hennes favoritpersonal med henne inne i boxen hela tiden för att successivt vänja henne vid att vara ensam bara korta stunder när hon var trygg. <3 nu älskar hon dagiset, är helt trygg och har hundkompisar i boxen istället, klarar av att vila och ta det lugnt :)
13 det dagiset funderar jag på faktiskt. inte kul att höra ovanstående. man har inte mkt att välja på heller i dagsläget.
Min hund är en jättesnäll cavalierblandning som är undergiven och ganska lydig. Jag är emot hårda metoder.
Norra stockholms hundcenter låter bra, 2 personer här som rekommenderat det, men ser att det tar 50 minuter enkelväg, det går bara inte. :(
vad synd, det är ju lite krångligt att åka så långt.
hittade detta när jag googlade: http://www.hundkurser.com/hunddagis.htm
vet ingenting alls om människan, men lät ju bättre än tusen tassar iaf :P
15 hon har några skumma krav, annars är det nära. Det viktigaste är att hon inte tar emot okastrerade hanar. Jag har till och med gått runt i området bland villor och delat ut lappar i alla brevlådor. Blev dock inte klar med alla villor, en stukning av foten nu gör det också svårt att fortsätta med det. Gav inte ett sk*t konstigt nog.
Tar era hunddagis betalt i förskott, och ifall nåt händer och man inte behöver dem månaden ut, får man inga pengar tillbaka då ?
# 12 bra tips som jag ska försöka ta fasta på.
#13 Vilken hund är det du har? :) Jag har nämligen praktik på norra Stockholms hundcenter just nu!
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
#16 vårt tar betalt månaden innan, dvs den 25 juli betalar vi för augusti osv. sålänge du vill ha dagisplatsen kvar så får man betala, även när dagiset har semester och du har det, för hela tiden måste ju dagiset betala hyra ändå för att stå kvar :P vårt var snälla och gav avdrag när vi var hemma under löpet, tror det är olika från olika dagis.
#17 iller har jag :) men hon är hemma på semester nu! och ska sluta sen tyvärr :( lite sorgligt för jag gillar dem verkligen, men nu jobbar jag endast 50% nattetid, så jag vill ha tid att ha hunden hemma och träna när jag inte jobbar på dagtid (nattetid är ju husse hemma) och snart går jag på långledigt från jobbet så är onödigt dyrt då vi inte behöver passning längre :P