Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundtillbehör-hundprylar
Läst 5705 ggr
[Forest]
0

Yorkie terrier tips om dessa

Jag skulle behöva lite pälsvårdstips om denna ras. Vad fär shampo,balsam är bäst ta gärna inte den dyraste men den ska ändå vara bra. Balsamspray ,tovutredare hur gör ni?

Borstar och  kammar osv

Vilka halsband är bra mot pälsen det är ingen utställningspäls men vill inte ha en naken rand runt halsen eller att halsbandet trasslar in sig i pälsen.

Om man klipper ner kroppen med maskin vad för skär är det då ni kör med?

Visa gärna bilder på era yorkar så man gärna ser olika klippningar  😉

LinaK
0

Ska du köpa en york Sophie? 😉

Har dålig koll på detta, men du kanske kunde höra med någon uppfödare av rasen?

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Teddies matte]
0

Det beror på hur kort man vill ha det, jag använder ofta skär 3, men vill man ha det kortare kan man använda 4:an eller 5:an.

[Forest]
0

1 Haha Lina du ska se vad som skuttar här hemma iaf i 2 veckor 😉

[Forest]
0

2 tack är 3F okej tror du? har det redan 😃

[Teddies matte]
0

#4 Det blir nog bra!

[Forest]
0

5 tackar o bockar för snabbt svar 😉.

reverse
1

Nature's specialties har varit överlägset bäst (på alla hundar) av det jag testat hittills. Hade in en york senast häromdagen som var matt och tufsig i pälsen, riktigt trist. Slurp sade pälsen med Nature's specialties schampo och balsam (plum tastic och plum silky) och silkeslen och blank kom han ut. Det är dock ett dyrt märke, men mycket drygt jämfört med billigare märken, så det jämnar ut sig. Yorkar jag får in klipps oftast med 13 eller 16 mm skär, alternativt 4FC. Jag handklipper alltid benen, upplever att det blir ett snyggare fall på en silkig yorkiepäls då. Även ansiktet och svansen.

Inte yorken jag badade och klippte häromdagen, men en annan, nerklippt med 4FC:

Före: York på Pälsklingars hundtrim

Efter: York på Pälsklingars hundtrim och en närbild på ansiktet

//Lina

[Forest]
0

7 tack för jätte bra tips  o himmla bra klippt york otroligt söt vart h*n :) Det är så sant att är det drygt och bra så lägger man hellre pengar på det än skräp. En nyfiken fråga karda sa dom var ajja bajja att borsta med men ser jag helt fel är det inte karda du har på bilden? Jag borsta faktist fröken här med kardan och jag tyckte att den tog bra. Jag har flera kardor som inte stick eller är spretiga.

fridaaocrazy
0

Vet inte riktigt hur det är med yorkies men jag har använt K9 på min welsh. :) Man andvänder det på främst långhåriga hundar och hans päls blev så len och mjuk och pälsen var verkligen PERFEKT! Nu använder jag dock nåt billigt skräp från djur affären som jag fick skynda ner och köpa för att schampot tog slut.. Man märker verkligen vilken skillnad det är från schampo till schampo!

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[Forest]
0

9 nja tyvärr så gillar jag inte k9 som lukt testat det både balsam och schampo på pudlarna men jag fick migrän av att ha dom i närheten av mig. Är lite känslig för vissa lukter konstig tål jag ofta parfym o annat men vissa klarar jag inte av. Annars var det säkert bra men de vart ombadade så fort jag fatta vad det var som jag inte tålde 😉Tack ändå för tipsen :)

reverse
0

#8 Dessie hade många tovor och skulle (som synes 😉) klippas ner kort, så den där kardan tar mig snabbt igenom även riktigt jobbiga tovor, samtidigt som den är förvånansvärt "snäll". För den vardagliga borstningen skulle jag nog använda borste, svinborste och eventuellt kam, men jag har inte satt mig in i yorken så mycket (finns inte så många där jag håller till). Och att aldrig borsta på torr päls för att undvika att bryta hårstrån, utan på med något spraybalsam eller dylikt för att mjuka upp håret. Men sådant står jag sällan och lullar med på trimmet, typ 80% av hundarna som kommer in är tovobjekt av olika grad som främst ska få hjälp att slippa samt bli mer lättskötta. 😃

Nature's specialties plum tastic spädes 32/1 och plum silky 24/1. Tidigare märke jag använt har spätts 10/1, stor skillnad. =9

//Lina

[Forest]
0

11 Jag ska kolla in lite pälsvårdssaker som en york ägare har o sen får den helt se vad som behövs införskaffas.