Löptik kissar ofta, urinvägsinfektion?
Hej! Är ny här och innan jag ringer till min veterinär så tänkte jag att någon här kanske vet svaret.. :)
Min tik har påbörjat sitt första löp för ungefär en vecka sedan. Nu sen i går morse så har hon velat gå ut flera gånger, akut alltså. När jag släppt ut henne så har hon kissat 3-4 gånger direkt efter varandra - mycket. När jag precis släppte ut henne så kissade hon 4 gånger och efter 5 minuter så skulle hon ut igen.. Kan det vara urinvägsinfektion eller är det fullt normalt? Tidigare har hon bara kissat 1 gång när vi varit ute.
Kan också skriva att min pojkvän har en hane - Som nu börjat visa intresse för min flickas löpande. Hon har tikskydd inomhus + en stor binda då hon blöder rätt så mycket.
Det är vanligt att tikarna blir mycket mer kissnödiga när de löper.
Löptikar kissar ofta, ofta för att visa att dom finns😉
De kissar mycket det är som för att visa att dom finns och att hanhundar ska veta vart de ska hitta henne, ju fler pojkar hon får ihop ju bättre utbud får hon att solla bort de dåliga 😉
Så ha din tik kopplad, ha henne aldrig lös i trädgården utan att du är med henne ute. Det sker på 3 röda så har de fyndat annars någon snygg hane 😊
8 skulle någ inte låta en fertil hane vara med henne alls då hon löpt i en vecka redan, skulle det bli parning så lever sperman i flera dagar och då är hon troligen i höglöp = äggen blir befruktade 🤐