Hundar iFokus

Hundar

Etikett: drag
Läst 2243 ggr
Sugar Mist
0

Passande färg, storlek?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska om någon vecka köpa en Björkis dragsele till Opsis och har lite frågor, hehe.

Opsis är som sagt en Aussie som väger runt 25-30kg skulle jag tro och är mellan 53-60cm, vilken storlek bör han ha? Kan man byta om den är för stor/för liten?

Hur lång leverans tar det om man beställer ifrån Björkis Hundcenter?

När kan man börja dra, och hur snabbt kan man öka vikten?

Hur börjar man dra, för övrigt?

Vilken färg skulle passa Opsis?

Många frågor men men

-

[Cras]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

på björkis hemsida står det hur man ska mäta o kolla om selen passar bra: http://www.bjorkis.com/default.aspx?PageNr=68

finns ingen som kan säga vilken du ska ha till din hund, för alla är individer och har olika storlekar ibland även om de är lika höga eller väger lika mycket, det viktigaste är att de sitter bra runt bröstet. om du mäter din hund kan du även måttbeställa en sele från björkis som garanterat passar just din hund :)

det finns många sätt att börja dra på. jag tycker inte hunden ska vara för ung innan man belastar något, gärna friröntgad. man börjar ju med att vänja hunden vid selen, min hund var/är inte så brydd över sånt (van sen innan med spårsele oxå) så jag bara satte på den och så gick vi en promenad med den där jag berömde när hon drog, första gången fick hon gå som hon ville i den, men gångerna efter började jag mana på henne att inte stanna för att nosa och öka tempot. 
jag har även haft koppel med expander i hela tiden, det underlättar mycket och tar bort onödiga hårda ryck i selen som annars kan avskräcka en ivrig hund från att dra! jag hade det i midjebälte och började sen att springa med henne, berömde när hon drog och hejade på henne. och likadant när vi började med skidor. samma när vi provat att dra pulka med vikt bakom henne, fast då har jag gått bredvid och berömt även med godis. först gör man korta sträckor såklart och ökar gradvis. jag har hela tiden vart noga med att till och från träningen har hon haft halsband och så har vi tagit på selen när det är dags att börja arbeta, detta för att göra det tydligt att vi inte nosar och går som vi vill i selen utan jobbar och för att få en avslappnad uppvärming/nedvärmning.

något som är bra att hunden kan redan innan man börjar dra är såklart kommandona stanna, höger och vänster. det underlättar mycket ;) sen har jag lärt in även framåt och fortare men det lärde vi in medan hon drog.

jag följer lillaliam.se blogg, de har några jättebra sidor med tips om hur man börjar dra med sin hund och vad man ska tänka på :) http://lillaliam.se/?cat=17

Bild på när vi drog dottern i pulka i vintras :)

[jahoda]
0

Det bästa är att måttbeställa en sele, då är chansen större att den sitter som den ska. 

Enklaste sättet att vänja hunden att dra är att börja på promenaderna. Ha på dragsele och midjebälte och när hunden drar så berömmer du. Jag tycker röstberöm är bäst att använda men du kan även kasta en godis till hunden. Kommandon kan du lära in separat, börja säga "höger" och "vänster" på promenaderna så fattar hunden snabbt. Även sakta och framåt kan vara bra att lära in.

Är hunden röntgad så är det bara att köra på. Har ni inte röntgat än kan du ändå vänja hunden vid selen och träna kommandon. Ska du köra barmarksdrag är det ju ingen specifik vikt hunden drar, utan det är ju du som går/springer/cyklar eller åker skidor bakom hunden. 

När din hund vant sig vid selen och fattar vad som gäller kan du prova att låta honom dra cykel om du vill. Börja med ett par kilometer beroende på hundens kondition, sedan kan du öka successivt. Många hundar älskar att dra och jobbar mer än vad de egentligen orkar, därför måste man hålla koll på hunden så att den inte överanstränger sig.

Loveradio
0

Grönt skulle vara snyggt eller ljusblå

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Mysisa
0

Blå eller rosa

minavitas.wix.com/kennel