Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1463 ggr
Bellaass
0

Hjälp! En till hund!

Hej!

Jag har en dvärgpinscher/jackrussel blandning på 3.5 år. Hon är dominant av sig men i grunden rädd/osäker.

Hon är inte speciellt trevlig mot andra hundar hon viftar på svansen men när hon kommer fram till den andra hunden biter hon ifrån.

Varje gång hon ska umgås med andra hundar brukar det gå bra för att hon dominerar över dom direkt.

De enda hundar hon gillar/ är avslappnad och leker med. Hundar som hon ääälskar! är Shetland Sheepdog.

Nu vill vi skaffa en till hund en dalmatiner valp och jag undrar tror ni att den nya hunden kommer få hennes beteende? eller kommer den nya hunden lära sig att vara undergiven (vilket kanske är mer positivt) ?

Vad anser ni?

Jag vet att hon förmodligen trivs bäst med att vara ensam hund. Men jag tror ändå hon behöver en hundvän att lita på.

Majken!
6

Låt din vuxna hund slippa, jag ser ingen anledning att utsätta en hund som inte vill umgås med andra hundar för det. Särskilt inte med en valp, som brukar vara skitjobbiga.

Annette
6

Instämmer med ovanstående. Det kan bli mer problem än glädje.

Em_
1

På vilket sätt behöver hon en vän om hon trivs bäst själv? Om DU vill ha en hund till för din egen skull tycker jag du ska skaffa det, men se till så att hon inte behöver ha så mycket att göra med den. Jag skulle också försöka hitta en ras i ungefär samma storlek. Mina hundar är mest rumskompisar (och inte bästisar som jag hoppades) pga storlekskillnad.

em.nord
1

Håller med ovanstående #1-3

Mina är bästisar trots stl skillnad men nu med mer vett i skallen o erfarenhet skulle jag ändå skaffa i samma storlek. Varför inte en sheltie om det verkar fungera? :)

Vill du verkligen ha en hund till så fine. Det är ju du som ska göra den till den hund den kommer bli. Åka på träningar, träffa andra hundar osv måste ju inte den äldre hunden följa med på. Bara ta bägge på lugna skogspromenader funkar med.
=)

Men att tvinga ihop och låta den äldre "visa hur det ska fungera" verkar i det här fallet dumt.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Hiro
3

Jag tycker inte ni skall skaffa en valp alls. Först pressa en hund som ej "klarar av" en annan hund (förutom sheltien då) och sedan så tycker jag ni skall tränar hunden ni redan har för den hundens skull och sedan så kommer valpen titta på den andra hunden på promenader först och främst. Visar den äldre hunden rädsla och osäkerhet så vad kommer då valpen göra? Jo, visa rädsla och osäkerhet för det var det den äldre hunden sade valpen att göra

[Teddies matte]
6

Håller med de andra, ingen bra idé med en ny hund.

Dessutom verkar ni inte förstå er nuvarande hund, hunden är inte dominant. Jobba med er nuvarande hund till att börja med.

[Forest]
1

håller med 6