Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 4764 ggr
dinamnam
6

hund från utlandet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej hej, min familj och jag funderar KANSKE på att ta hit en hemlös hund i från turkiet (kolla förra inlägget för mer information om hunden) men vad är det som gäller då? kan någon skriva och förklar för mig vad hunden behöver tas igenom…han är skadad och vi tror att han har nervproblem…kommer han att klara sig i karatän då eller är han för svag tror ni? :(

Med vänliga hälsningar 

russin
0

Kan hunden ens gå ?

dinamnam
0

#1 ja det kan han! han är pigg och väldigt tillgiven :)

Med vänliga hälsningar 

Maja2
6

Jag skulle inte ta hem en skadad eller sjuk hund från utlandet. Det är oerhörda påfrestningar att byta land, flygtransport och allt.

[Bolten]
10

Jag tycker inte de är okej att importera en sjukt hund, det humana är att avliva inte att tvinga den genom gå massa stress.

dinamnam
0

#3 & #4 så så….ni menar avlivning? :'C

Med vänliga hälsningar 

Mitchika
8

Viktigaste frågan är väl hur allvarliga skadorna är? 

En veterinär i Turkiet borde få chans att undersöka honom ordentligt först innan man ens överväger att importera honom. Kan han bli frisk från sina skador eller åtminstone så pass bra att han kan få ett drägligt liv? Kommer det krävas operationer för tiotusentals kronor för att han ens ska kunna ha en chans till ett bra liv eller att inte ha ont längre? 

Om han dessutom är sjuk och/eller har allvarliga skador som går att fixa, då måste han ju få tid att läka dom och återhämta sig innan han är redo att flytta till ett annat land. 

Finns det ett hundhem i Turkiet i närheten av där ni var som kanske kan ta in honom under tiden mot erbjudandet att ni bekostar hans vård, mat och uppehälle åt honom tills han är frisk nog att flytta hem till er? 

Det eller att någon annan i Turkiet har hand om honom åt er tills han är frisk och klarar av en så pass stor flytt låter väl som det enda man kan göra i den här situationen om man vill försöka hjälpa hunden. 

Ha dock i åtanke att hans veterinärkostnader kan bli skyhöga om ni har otur och även att skadorna kanske inte går att hjälpa alls. Då finns det inte någon annan utväg än att låta honom somna in…

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Loveradio
8

Först och främst är det ingen bra idé att ta in gatuhundar från andra länder in till Sverige. Vem vet vad för smittor de bär på. T.om Statens Veterinärmedicinska anstalt har varnat om riskerna med att ta in hundar. 

Sen verkar hunden vara i väldigt illa skick. Undrar också om den ens kan gå? Sen vet jag inte hur man behandlar en hund med epilepsi (eller vad det nu är för nervsjukdom hunden har), men vill ni verkligen lägga ut så pass mycket pengar för att ta in en sjuk hund och sen betala för diverse mediciner och veterinärkostnader?

Hunden verkar uppenbarligen plågas och att då plågas ytterligare genom en lång flygresa till Sverige, behöva anpassa sig till sitt nya liv och behöva gå igenom alla dessa saker… Det mest osjälviska och det mest humana är faktiskt att låta hunden somna in…

Förstår att ni har fäst er vid hunden, det skulle jag också ha gjort. Men tänk på vad som är bäst för hunden. ❤️Hur hemskt det än må låta.. en död hund lider inte.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Maja2
10

Ts, missförstå mig rätt. Jag har tre fd gatuhundar här hemma. Har haft fler, den ene var jag tvungen avliva för 2 år sedan, den andra omplacerade jag nyligen, så jag är inte emot att hjälpa hundar från andra länder. MEN, om hunden är sjuk eller skadad, är det inte det mest humana, att ta hit den. Varken för hunden själv, eller för någon annan. Även om hjärtat säger annat.

dinamnam
1

#6 & #7 Helt ärligt så har jag ingen aning om hur allvarliga problem han har! Det vi tror som har hänt är att han kanske har blivit överkörd och fått denna nervskadan och även problem med benen..som sagt han kan gå, men ja..ni vet nog bättre än mig..jag är ju bara 14 år så jag har ingen aning om hur man transporterar en hund osv osv.. Vi får kolla vidare och ringa runt lite..TACK så jätte mycket för svaren! Det betyder verkligen mycket! #8 kolla ovan!

Med vänliga hälsningar 

Maja2
0

#9 Vad menar du med att jag ska kolla ovan?

[Teddies matte]
10

Det finns massvis med hundar i det egna landet som behöver hem, hjälp dem istället!

Fall inte för snyfthistorier, varken bra för hunden själv eller någon annan att ta hit en sjuk hund, är hunden svårt sjuk/skadad är det bättre att den får somna in.

Mitchika
2

#11 TS med familj var i Turkiet och träffade hunden. Det var TS som skapade videon också, om jag förstått det hela rätt.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

dinamnam
0

#12 precis! :)

#10 förlåt mig, bara läs det som jag skrev till #6 och #7 :)

Med vänliga hälsningar 

dinamnam
0

#11 fast samtidigt är det väll mitt beslut OM jag skulle ta hem honom eller inte (om han nu inte var skadad osv) onödigt tycker jag abslout det inte är! 🤦‍♂️

Med vänliga hälsningar 

[Bolten]
6

#14 Om du inte kan ta folks åsikter borde du nog inte skrivit ut det här. 

Håller för övrigt med #11 helt och hållet.

dinamnam
0

#15 missförstå mig inte..

jag är bara förvånad över reaktionerna!

Med vänliga hälsningar 

[Bolten]
11

Det är inte jag, att vilja ta in en sjuk hund i sverige och utsätta den för stress istället för att hjälpa en frisk och hemlös hund som redan finns i sverige tycker jag är absurt.

[typellisch]
2

#16 Det är det forum är till för: diskussioner och åsikter. :)

dinamnam
0

#18 ojdå.. kan man ändra det?

Med vänliga hälsningar 

[typellisch]
0

#19 Va?

[Bolten]
0

#19 Be medarbatare / Sajtvärd.

dinamnam
0

#20 va? haha nej strunt samma nu fattar jag inte själv vad jag skrev…

Tack för era åsikter och tankar! det betyder väldigt mycket!

Med vänliga hälsningar 

dinamnam
0

#21 får ta och göra det…

Med vänliga hälsningar 

Belimas
6

Varför är du förvånad över reaktionerna ?

Det finns åtskilliga hundar här i Sverige som är hemlösa/varit vanvårdade och som behöver ett nytt hem lika väl som de utländska men vad som händer är att de avlivas i stället när folk väljer att importera gatuhundar från Spanien, Irland eller vad det nu än kan tänkas vara för land för att de inte ska avlivas. Jag är av den åsikten att man först och främst ska hjälpa djuren i hemlandet innan man tar på sig andra länders problem.

Det plus de hundar som kommer från oseriösa organisationer och för med sig sjukdomar som inte finns här i Sverige och som riskeras att sprida sig och bli etablerat är bara det en tillräcklig orsak att inte ta in vad som helst.

Är det sedan en sjuk/skadad hund så skulle inte jag utsätta den för en lång flygresa i en bur i lastutrymme, komma till ett främmande land, träffa främmande människor och sedan tvingas bli undersökt av en massa veterinärer (ponerar att det kan bli så). Sedan får ni tänka på att veterinärvård är fruktansvärt dyrt och ett försäkringsbolag lär inte försäkra hunden om den inte går igenom en veterinärbesiktning u.a. eller rättare sagt det kommer bli att de problem den redan har kommer inte ersättas av försäkringsbolaget och då får man betala ur egen ficka vilket kan sluta på x antal tusen beroende på vad som är fel.

Rent krasst så lider inte en hund, eller djur överlag, av att bli avlivade. Även om man vill hjälpa så är det inte alltid det mest humana att hålla ett djur vid liv till varje pris man måste även överväga om den kan få ett fullgott hundliv med allt vad det innebär.

EDIT: Jag har kollat på klippet nu och helt ärligt så skulle jag säga att den skulle må bäst av att få avlivas, med de problem den ser ut att ha så skulle inte jag vilja påstå att den skulle kunna leva ett fullgott liv så som alla hundar förtjänar. Nerver är känsliga och de går inte att reparera om det nu är de som är trasiga.

dinamnam
2

#24 tack för svaret jag uppskattar det…jag orkar inte riktigt skriva ett långt svar pga att jag är ledsen..även om jag vet att det är det rätta beslutet…tack för hjälpen

Med vänliga hälsningar 

[Alvin88]
3

Förlåt men jag kan inte annat än bli irriterad på folk som hjälper gatuhundar i andra länder. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/hundarkatterochillrarinforsel/undvikadoptionavgatuhundar.4.6223f767134a3048c1e80001886.html#.Ue9xDQD59os. I sverige har man verkligen kämpat med bra vård att bli av med dvs sjukdomar och att riskera att släppa in fler sjukdomar för att folk vill hjälpa känns inte rätt. Speciellt inte heller när vi har hur många djur som helst i hundstallet och flera organisationer som har hundar i Sverige som behöver hjälp! Jag tycker inte det är snäll mot Sveriges hundar både de som riskerar att få en sjukdom som inte funnits sedan innan och för de hundar här som behöver ett kärleksfullt hem.

[Alvin88]
1

Men däremot vill jag säga jag tycker ni alla som tagit hand om omplacering / gatuhundar, ni har ett fint hjärta:)

[MyCassie]
2

Söt hund men jag hade aldrig tagit in en sjuk hund.

Nu har jag inga befogenheter att ställa diagnos men ryckningarna i videon påminner väldigt mycket om små epilepsianfall. Sådana kan komma flera stycken om dagen tätt inpå varandra.

Maja2
4

i inlägg #26 blir du irriterad på oss som hjälper gatuhundar i andra länder, och i inlägg #27 tycker du att vi har ett fint hjärta. Vet inte vilket inlägg man ska gå efter, eller vad du tycker Egentligen …. men det spelar väl mindre roll i just den här tråden.

[Alvin88]
0

Ja för att det finns sjukdomar gå efter båda:)

dinamnam
0

#28 så du menar att epelepsi anfall kan hålla på heeela tiden, och inte sluta? För han gör det ju hela tiden…

Med vänliga hälsningar 

russin
8

Jag tillhör dom som är helt emot importer av gathundar - dom har lidit tillräckligt utan att behöva släpas runt och komma till ett land där dom ska försöka leva på ett helt annorlunda och många gånger för dom väldigt påfrestande sätt.

Övrigt så riskerar vi få in smittor vi inte vill ha, då gathundar lever väldigt oskyddat.

I mina ögon mår en skadad gathund bättre av att få somna in på ett värdigt sätt och då vet man den slipper lida mer. Hårt, men så tycker jag. Jag är rädd om vårt land och just gathundar har ofta mycket problem och mycket sjukdomar.

Jag kan förstå om man förälskar sig i en hund man träffat "in real life" och förstår oerhört mycket mer att man vill ta hit en sådan än det helt oförstående konceptet att ta hit en gathund man bara sett på bild. men tänk igenom många gånger om det verkligen är rätt för hunden.

Är det från ett land som gör att det kräver karantän här, så lär det kosta över 30.000 kr nu och hunden får vara i karantän i 6 månader. Från vissa länder krävs enbart rabiesvaccinering, pass, märkning och vissa avmaskningar - är inte helt insatt i exakt vad.

Winta
1

Det finns också sjukdomar här i Sverige för hundar. T.ex Vacc mot kennelhosta fungerar inte och kan smitta en hel grupp hundar om det var på hundpensionat. Det hände en gång och i turen blev inte min hund smittad som var där. En bekant till mig som hade vacc sin hund mot kennelhosta och hunden blev smittad ändå.

Jag hade haft en spansk gatuhund som blev 12 år som somnade in förra året. Hon anpassade sig ganska fort efter allt, flygning o sånt. Det som gäller är tålamod och samma för svenska omplacering hundar som har problem som man får arbeta mycket med. Min hund var frisk ända fram tills hon blev gammal.

Ja det finns risker att det kommer in med sjukdomar och det är upp till organisationer att ta sin ansvar för det. Samma för här i Sverige att en del folk teg om hundens sjukdomar och sen den nya ägaren drabbas efteråt.

I Sverige är man ju medveten också på att det föder upp för jättemånga hundar/blandraser plus samma för katter? Brist på ansvar. Jag hoppas i alla fall en dag framåt det blir lag på att kasterera dem så det minskar med oönskad djurungar.

Karmatarerskanise
3

Stackars hund!! Jag hade betalat för avlivning direkt!

Mysisa
2

Stackars vovve, hoppas ni gör det rätta för honom så han slipper lida ❤️

Att flytta till ett helt nytt land är påfrestande för en hund, även för friska hundar. Flygresan, miljöombytet, alla nya lukter, ny sorts mat, nya regler osv är jobbigt för en hund.
Eloge till er för att ni bryr er och inser värdet i en "simpel gatuhund" även hemlösa hundar förtjänar kärlek.

minavitas.wix.com/kennel

[[Mellebelle]]
1

Det jobbiga är när man tänker efter är att denna hund är bara en av miljoner som är ensamma och sjuka.. man kan inte göra så mycket åt det tyvärr, vi människor är hemska som har haft våra söta valpar från början sedan då dom inte längre är söta så har dom slängt ut dom eller andra hinder som kommit i vägen så har dom helt enkelt inte kunnat ha kvar hunden och låtit dom klara sig själva, och efter det har dom förökat sig.

Jag vet själv att det är jäääätte jobbigt att se djur i andra länder må så fruktansvärt dåligt och vara sjuka. jag själv har varit utomlansd ett antal gånger och har alltid råkat förälska mig i ett av djuren som finns där. det enda man kan göra för dom små är att ge lite kärlek och mat så får dom lite lycka och får veta att dom faktiskt också är värdefulla..

dinamnam
0

Tack för alla svar! Det uppskattas!

Med vänliga hälsningar 

[Gloriosa]
7

Jag har svårt att förstå folks reaktioner med avlivning då jag alltid ser sista vägen som avlivning. Humant hit och ditt, djur har oerhört stor livsvilja och återhämtar sig fort. Det är fint av dig att du vill hjälpa hundar som är utsatta och inte bara i Sverige. Vad du nu än väljer att göra så är det väldigt stor hjärtat av dig vilket val du än gör. Finns via organisationer man kan gå för att få hem en hund antar jag och sprutor som kan tas innan hemfärd. Har för mig att Sverige inte ens släpper in hundar som inte tagit spruta.. Så sjukdomar kommer inte in. 

Resan är nog inte jätte jobbig om han fått vila upp sig och veterinär besök innan så du vet om han ens går att ta hem. Dessutom reser folk idag med sina hundar i flyg så inga problem vad jag ser med det. Viktiga är att du inte tycker synd om hunden när den kommer hem, utan lev i nuet för det är enda sättet för hunden att gå vidare👍

Bara min egen åsikt inget annat:)

(orkade inte läsa allas kommentarer)

Winta
0

Bra om man kollar upp hos veterinär hur stor skadan än. Om det inte ser bra ut och ingen man kunde göra något åt… så vore bättre låta hunden slippa lida mera. Jag hoppas det ordnar sig på något sätt!

dinamnam
1

#38 "glädjetårar" Tack så mycket! Du får mig att få hopp om att få hit honom! Tack!

Med vänliga hälsningar 

Karmatarerskanise
5

38 tyvärr hittar sjukdomar hit från utlandet, trots sprutor. Har du kollat videon? En hund som alltid ligger ned har ingen livskvalitet.

Maja2
7

#38 Jo tyvärr kommer sjukdomar in ändå …. och JO, resan är NOG jobbig för en FRISK hund. Dessutom möts inte fd gatuhundar speciellt positivt av vererinärerna här i Sverige alla gånger, så att tro att alla hundar får det toppen bara för att de orkar resa hit, är helt fel.

[Gloriosa]
3

#40 Tack själv för att du bryr dig så mycket om hunden, inte många som vågar ta ett sånt stort beslut eller ens ta tanken att hjälpa andra hundar utanför Sverige, till ett land där det är bättre levnadsvillkor,djurlagar etc. Kul att det gav dig lite hopp:) Dock innan ni tar hem hunden måste ni fixa intyg ''pass'', veterinärs godkännande etc så den inte hamnar i karantän, vilket inte är ett bra sätt att ta hem en hund på. (Minns ej riktigt vad det är man behöver) en organisation där nere kan säkert hjälpa er med det.

#41 Ja, jag har kollat videon. Därför man kollar den hos veterinären och etc.. Det som oftast tar in sjukdomar är insmuggling av valpar i landet och inte intagning av hemlösa hundar då man går via organisationer, veterinär,intyg och sprutor etc..

[Gloriosa]
4

#42 Bara för att hon tar in denna hunden i Sverige betyder de inte att den har med sig sjukdomar! Går allt till på rätt sätt så är det inga problem helt enkelt. Har hon alla papper och Veterinärs godkännande är det inga problem.. THATS IT. 

Antar med att ingen här har varit med om flygning av hundar utan alla drar egna slutsatser att det är jätte stressigt. Det kan vara stressigt men olika stressigt för alla hundar. Vi kan inte sitta här och avgöra om det blir stressigt för hunden då vi ej vet hur den är av sig. Den enda som vet är hon och veterinären, det är upp till dem att avgöra hur det blir för hunden helt enkelt. Det finns inget här som är rätt eller fel.

[Teddies matte]
2

#44 Det finns nog många här som har erfarenhet av flygning med hund. Flygningen är nog heller inte det värsta problemet, en svårt sjuk hund är det väldigt egoistiskt att börja flytta till annat land och utsätta den för en massa nytt bara för att man tycker synd om den, vill ha den själv. Finns massvis med hemlösa hundar i det egna landet om man vill ta en omplacering, man skall inte försöka rädda varje hund till varje pris.

Karmatarerskanise
4

43 var inte länge sedan det var en dokumentär på tv om att även hundar från organisationer kan ha sjukdommar ichparasoter. Så JO, det innebär en risk!

dinamnam
0

#46 fast om man kollar upp den hos veterinären så borde det väll inte vara någon fara (menar då veterinär i Turkiet)

Med vänliga hälsningar 

Karmatarerskanise
1

47 jo, tyvärr slarvas det.

dinamnam
0

#48 så då menar ni helt enkelt att det inte finns något att göra utan att låta hunden somna in?! :'C

Med vänliga hälsningar 

Maja2
5

#44 Jag har "adopterat" totalt 5 st. fd gatuhundar. Jag har 3 i min ägo idag. Jag skulle aldrig, aldrig någonsin rekommendera någon att ta hem en hund som inte är FULLT frisk.

VildaVittra
3

#47 Även om hunden testas negativt på ex leishmania, så kan de dock bära på sjukdomen. Så tro inte att det blir grönt ljus bara för att du varit hos veterinär.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Winta
1

Dinamnam: Bra om hunden lämnas in hos veterinär för kontroll så ni vet mer hur det blir för hunden och hur ni ska göra därefter än att det diskuteras vidare runt här i med olika åsikter…

Om syns helt bra med all tester och hunden får sin vård så ordnar det sig nog.

Karmatarerskanise
5

49 i det här fallet ser jag det som det mest humana och riktiga att göra tyvärr.

dinamnam
0

#52 tack för svaret! jag får ta och prata ihop med mina föräldrar.. dom har ju sett kommentarerna så vi får se hur det blir!

#53 :(

Med vänliga hälsningar 

dinamnam
0

en annan fråga till er som säger att man "riskerar" att ta in massor av sjukdomar med hunden…hur kan ni vara så säkra på det? att hunden har någon/några sjukdomar? Jag tror på att vi kan hjälpa honom…och dessutom dom andra hundarna som bodde med honom verkade inte det minsta sjuka! snarare busiga, lekfull och extremt mysiga..så jag fattar inte riktigt..🤔

Med vänliga hälsningar 

[MyCassie]
1

#31 De kan komma mer intensivt efter varandra så det ser ut som att en hund skakar kontinuerligt. 

På ett annat forum (Bukefalos) fanns en tjej vars hund fick sådana anfall. Hunden i videon påminde om det.

Karmatarerskanise
2

55 säkra är vi ju inte. Vi bara berättar att risken finns. Men det är inte det enda problemet. Det är att hunden är väldigt sjuk och att en resa är VÄLDIGT stressande.

Belimas
4

Därför att det finns många sjukdomar och parasiter runt om i världen som inte finns här i Sverige och är det något som etablerar sig här så kan det innebära att tusentals inhemska hundar blir sjuka och måste avlivas. Många av sjukdomarna och parasiterna kan vara "vardagligt" bekymmer i hemlandet, med andra ord är det så pass vanligt att man inte ser det som någon större risk. Det var just ett sådant fall för något år sedan men tack och lov upptäcktes det i tid och hunden hann avlivas innan den riskerade att smitta svenska hundar, även den var från en s.k. organisation om jag inte minns helt fel. Förutom det så är det otroligt många organisationer som har myglat med papper, förfalskat vaccinationsintyg etc. allt för att kunna omplacera hunden till någon godtrogen.

Personligen skulle inte jag vilja vara orsaken till att ett flertalet hundar smittas och måste avlivas OM det nu skulle visa sig att den har någon dold smitta/parasit. Jag säger inte att det behöver vara så men risken finns och det är något man måste ta med i beräkning.

VildaVittra
2

#55 Det är inte en "tro", utan fakta. Läs gärna på jordbruksverket samt på SVA, samt googla på ordet zoonos om vilka sjukdomar som finns vid medelhavet som är smittsamma.

Det finns cancersjukdomar som smittar genom att hundar nosar varandra i baken där nere. Så om du tar hit en sådan hund så kan han i sin tur smitta mängder av andra hundar, som smittar andra osv osv. 

Ha inte en övertro till att veterinären kan testa för allt, de är inga orakel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
3

#55 Det är just det, man kan inte vara SÄKER på någonting. Det KAN vara så att hunden ifråga bär på sjukdomar som den för med sig hit, men det kan också vara så att den är helt frisk och inte medför någon större risk. Men det vet vi inte i förväg, inte ens om du testar den hos veterinär där nere, man kan inte veta säkert i förväg. Men något som vi VET är att vi fått problem med fler sjukdomar hos hundar i sverige sedan man började ta in dessa utländska gatuhundar. Det finns en anledning till att jordbruksverket i sverige rekommenderar att INTE ta in gatuhundar: Källa

Förut kunde man åka fritt mellan Sverige och Norge, numera kan vi inte det. Varför kan vi inte det? Jo för det har kommit in fler sjukdomar i Sverige som ännu inte finns i Norge. Norge vill inte ha dessa sjukdomar så dom säger stopp. Just nu handlar det i första hand om dvärgbandmasken. För bara några år sedan så fanns den inte i Sverige, men den fanns i Danmark. Vi hade strikta order om avmaskning för införsel av hundar till Sverige från Danmark, trots det så spred det sig in i Sverige. Det kommer att spridas till Norge också förr eller senare. Så länge folk reser med sina hundar så kommer smittorna att spridas. Att då dessutom ta in gatuhundar som man inte vet vad dom bär på kan vara en förödelse. Vi har det bra i Sverige idag, vi kan äta bär och svamp från naturen, vi behöver inte vara livrädda för att få ett hundbett pga smitta. Detta har man problem med i många andra länder. Och om några år har vi kanske dessa problemen även här i Sverige.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
3

Det svåra också med att ta in dessa sjukdomar hit är att veterinärerna i Sverige inte är så utbildade på dom sjukdomar som finns där nere. Vilket gör att om din hund för med sig smitta hit så kan det hända att massa hundar här i sverige drabbas och sedan inte kan få veterinärvård pga att veterinärerna inte vet vad som är fel.

Min förra hund fick en konstig sjukdom som ingen visste vad det var, därför kunde han inte få hjälp och det slutade med att vi fick avliva honom. Man vet ju aldrig, det kan ha varit någon smitta utomlands ifrån som svenska veterinärer inte känner till.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Karmatarerskanise
0

59 cancer som smittar? Det var något nytt för mig. Var kan man läsa om det?

VildaVittra
1

#62 TVT (transmissible venereal tumour, överförbar venerisk tumör)

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gatuhund-kan-ha-smittat-andra_1171629.svd

dinamnam
0

Tack för era svar!

Med vänliga hälsningar 

Karmatarerskanise
0

63 tackar!

Maja2
4

#55 Tro mig, det är INTE kul när hunden efter dryga 3 år i Sverige, får problem med levern och veterinärerna står som frågetecken. De har ingen aning om vad det är, och provsvaren är helt uppåt väggarna och stämmer inte in på någon sjukdom de känner till. Det KAN vara någon form av sjukdom som bara finns i ex. Spanien, men de vet inte, och har ingen aning om vad man kan göra åt det. Mecicinering som provats, hjälper inte.  Tro Mig …. Det är INTE Kul. 

Ingen kan vara SÄKER på att just DEN hunden bär på sjukdomar, men verkar inte hunden frisk ens NU ….. så verkar det alldeles för osäkert enligt mig. Det finns massor med hundar. MASSOR. På samma sätt som man ska välja en stark, frisk hund här i Sverige, ska man välja en stark, frisk hund utomlands.

LindaBlue
0

Fast om man nu, som TS har tänkt göra, själv anlitar veterinär, och inte går genom någon större organisation minskar ju också risken för fusk. Ju färre melllanhänder och folk som kan tjäna pengar på omplaceringen, desto mer eliminerar man ju risken för mygel. Jag ger inte själv så mycket för de stora svenska organisationerna som tar 5- 6000 för en hund, det kostar inte så mycket för transport och veterinärutlägg, så det är klart, finns det något att tjäna på så… Jag har ju själv en liten rumänska, hon "kostade" 200 euro totalt, och då går hennes lokala organisation nästan back på det, varför fuska till något sådant liksom..? Sen kan jag hålla med om att man får titta från fall till fall, HAR hunden chans att leva ett bra liv när den kommer hit?

Maja2
0

#67 Det behöver absolut inte handla om fusk av någon undermålig veterinär! Min hund, som NU fått problem med levern, visade helt korrekta sjukdomstest innan han kom till sverige. Det är drygt 3 år sedan och då var han lite över ett år gammal.  Föreningen jag tagit honom genom, litar jag fullständigt på, det är inte DÄR skon klämmer.

LillPom
3

Om något så skulle jag inte transportera honom hit… de är inte hans hem…. jag skulle betala veterinär där osv och kolla upp honom och gick de att hjälpa honom på plats med operation osv så skulle de bokas MEN jag skulle hitta ett hem åt honom i sitt hemland om något.

Ta hit honom för mig är självisk jag tror han kanske skulle inte klara av stressen.

Man kan hjälpa honom på plats, rönka och testa vad som gör alla fel. Sen kan vetrinären säkert ge svar om de är ens något att fixa eller låta honom somna in hur sorligt de låter.

Våran hund Nappe… inte samma story men när han fick en hjärt fel och åkte till vetrinären så kunde de operera honom men vetinäre själv sa att de var så svårt att de var en minimal chans att han skulle överleva men skulle få lida i ornödan… så han fick somna in där…. ibland så finns de sätt men de kan också vara ett lidande i sig.

När jag tittar på videon så ser jag att han är troligen alltid i smärta… hur länge han har haft de såhär vet man ju inte heller…. ta till vetinär och få han undersökt.

[Jawa´s]
1

Jag skulle tyvärr också rekommendera avlivning för den hunden =/
Jag är absolut inte emot import av hundar, varken renrasiga hundar eller blandraser som blivit till på gatan. Själv har jag haft en gatuhund tidigare och har en idag. Båda två hade/har leishmania som är en av dessa sjukdomar som Sverige fruktar att få in. Det har dock inte hindrat folk från att vara nära mina hundar eller låta dem leka med sin egen hund. Rädslan som beskrivs på internet däremot är mycket starkare. 
Grejen med vissa sjukdomar är att de kan ligga i så låg halt i kroppen att prover visar negativt, för att sen plötsligt höjas och visa positivt flera år senare. Därefter kan det sänkas igen och hunden kan åter testas som helt frisk, osv. Så det är svårt att säga om en hund verkligen ÄR frisk eller inte, oavsett om det är renrasig utställningshund eller en gatuhund. För sanningen är tyvärr inte alltid att de hundar som har en familj är bättre skyddade än de som kommer från gatan, det har jag själv sett. Så egentligen kan man inte lita på nån importerad hund alls, sen finns det ju större/mindre risker beroende på individen och dess bakgrund. 
Är hunden redan sjuk (vilket den uppenbarligen är) så råder jag dig att inte flytta på den, risken är att stressen påverkar immunförsvaret och att hunden i sin tur blir ännu sämre här i Sverige än vad den är nu i Turkiet. Sen tror jag dessutom tyvärr att det kan bli svårt att gå igenom tullen med den hunden så där finns ju även risken att den får vända hemåt direkt igen…

Har du möjlighet så åk och avliva den, det är nog det bästa du kan göra för den hunden även om det är himla tråkigt.

[Smultronflicka]
2

För det första så skulle jag leta upp en bra veterinär i det land han är i nu, prata med dem och verkligen höra hur allvarligt det är och om problemet går att åtgärda eller om han kommer behöva leva så här resten av sitt liv. Alla förtjänar en andra chans, men skulle problemet inte gå att åtgärda och att han verkligen har ont och lider så skulle jag utan tvekan avliva honom.  Började gråta när jag såg videon och tänker mig in i den sits du och din familj är i nu.   Prata med en kunnig veterinär och låt de göra en rejäl undersökning och hör vad de har att säga. *Styrkekramar!*

VildaVittra
0

#70 Nej, Sverige är inte rädd för att få in leishmania, då mellanvärden för spridning av sjukdomen inte finns här.

[Jawa´s]
0

#72 Nu blir det nog för mycket OT, men jodå, det finns en rädsla. Och förr eller senare lär vi ha sjukdomen här, myggorna är inte speciellt långt härifrån nu. Och i de där diskussionerna pekas just "gatuhundarna" ofta ut som "the bad guys" och orsaken till framtida smitta.

VildaVittra
2

#73 Sandmyggan finns i subtropiska områden, för att hitta sådana så måste du ta dig ända ner i södra Europa.

Att okunniga journalister försöker sälja lösnummer, betyder inte att leishmania uppfattas som något hot.

[Jawa´s]
0

#74 ner till tyskland räcker

VildaVittra
4

#75 Du vet att Tyskland är stort? Södra Tyskland, ligger just i södra Europa.

[typellisch]
3

Nu har jag även sett filmen, jag drar mig för att se på skadade hundar för det gör ont i mitt hund-hjärta.
Jösses vad jag vill krama om den stackars hunden!

Avliv honom. Han mår inte bra alls… det är mer plågsamt att låta han gå runt och må sådär! 

Nu ska jag gå och krama och pussa min egna hund… blir totalt tagen av att se videos på sjuka hundar, det är hemskt!

dinamnam
1

Tråden börjar smått spåra ur.. Tack för allt ni skriver!

Med vänliga hälsningar 

dinamnam
0

Jag fick aldrig riktigt svaret på min fråga…vad kommer hunden få gå igenom OM vi skulle ta hit den?

Vi kommer inte göra det eftersom ja…ni skriver och jag och familjen lyssnar antar jag…men jag vill fortfarande ha svar på min fråga :3

Med vänliga hälsningar 

nlinds
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

bara jag som sitter och gråter ?  .. Sjukt fin video, och jag vet ärligt talat inte vad jag ska säga..

Det verkar som att han har någon nerv skada ja.. Nästan som sjukdomen " ataxia". Hunden har inte ont, men det är alltså rubbning i balans systemet som inte går att åtgärda, och det blir värre med tiden. Det ser fruktansvärt ut när man kollar på videos på sådana här hundar.  Nu kan ju inte jag säga att det är det, men fick jag gissa så..
Iallafall så tror jag, hur mycket du än älskar hunden, att det mest humana skulle vara att avliva den..tyvärr.. Och i och med att jag blev så berörd av videon så gör det ont i mig att säga det.

Skulle du ta hem den till Sverige skulle den få genomgå vaccinationer, flyg, karantän (tror det är allt mellan 6 veckor till 6 månader ???)
Han verkar ganska svag så jag vet ärligt talat inte om han skulle fixa det..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

dinamnam
0

#80 aaw tack så mycket❤️

Kollade på videon..det ser nästan ut som du säger…han kanske har ataxia..

Det betyder mycket att du/ni tar er tid och skriver tack!

Med vänliga hälsningar 

nlinds
1

#81 verkade som ni "bondade" rejält. Jag hade nog inte åkt hem därifrån 😐🌺

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

dinamnam
0

#81 du vet inte hur mycket vi grät…. :'C✨

det gjorde vi verkligen! :(

Med vänliga hälsningar 

LindaBlue
0

Var det turkiet? Vet inte om de behöver sitta i karantän därifrån… Detta är vad som verkar gälla, turkiet räknas inte till EU, och enlig jordbruksverkt  inte heller som ett land där rabiessituationen är under kontroll. 

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/hundarkatterochillrarinforsel/inforselfranlanderutanforeu/inforselfranlandersomintearlistade.4.5075e861320679518380007095.html

dinamnam
0

#84 ja detta är i turkiet!

Med vänliga hälsningar 

Maja2
1

Ts, vad jag förstått så har ni en bc hemma redan? Att ta hem en sjuk hund, kan bli verkligen katastrof för den sjuke, då många hundar stöter ut och mobbar en hund som inte fungerar som den ska. 

Du undrar vad hunden skulle måsta gå igenom om ni tar hit den. Ja, förutom resan, som man inte vet hur den klarar, så är det en stor omställning för hundarna. Du kommer att stöta på mycket motstånd, både från veterinärer, men även privatpersoner. Du kommer att få väldigt svårt att försäkra den hunden, och det kan kosta er väldigt mycket pengar för veterinärvård. Det är några av de negativa aspekterna.

dinamnam
0

#86 nu pratar du om alla hundar…min BC är inte som andra hundar..han leker inte med NÅGON, osv…han bryr sig liksom inte! Så honom behöver man inte tänka på. Men nu behöver inte vara oroliga! Vi tar inte hit hunden…!

Med vänliga hälsningar 

Maja2
2

#87 Det är EN sak att din BC inte leker eller bryr sig om Andra hundar, det är en helt annan sak att ta in en hund i flocken. Att man inte skulle behöva tänka på hur er andra hund tar det, känns lite tråkigt. 

Bra beslut att inte ta hit hunden dock.

dinamnam
0

#88 jag vet ju hur han är eftersom vi har passat hundar flera dagar i streck..som sagt det är inte det största problemet ! Förstår dock inte varför du är emot det här med att jag ska ta hit hunden eftersom du själv har hemlösa hundar..? Fast dom kanske är härifrån Sverige? :)

Med vänliga hälsningar 

Maja2
4

#89 Jag är inte alls emot att ta hit hundar från utlandet, mina hundar är från Spanien och Portugal. Däremot vet jag baksidorna av det, och prio 1 ALLA GÅNGER, är att hunden är FRISK.

dinamnam
0

#90 okej tack för svaret på min fråga !

Med vänliga hälsningar 

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.