Vilken ras passar mig? (uppdaterad)
Har velat ha en hund väldigt länge nu, men har inte tid. Men jag vill ändå vara förbered och ha bra koll på raser som kan passa mig. ;)
Har uppdaterat mitt förra inlägg om detta eftersom jag har ändrat lite åsikter om vad jag vill ha hehe. ;)
- Kommer att ha möjlighet att gå ut på promenader med hunden från 30- 70 minuter per dag, vädret kvittar såklart. :)
- Kommer troligen att bo i lägenhet utan trädgård. Men kommer dock att ha tillgång till rastgård eller liknande.
- Vill att hunden ska vara 50 cm eller mindre.
- Vill träna agility, lydnad och kommer att göra lite hjärngympa.
- Jag har aldrig haft en hund innan men har erfarenhet av familjen och kompisar.
- Vill ha en lekfull ras som har mycket energi och orkar mycket.
- Hunden kommer troligen komma i kontakt med hästar (och hundar).
- Pälsen ska vara rätt kort/ lättskött eftersom jag inte gillar att pilla med päls haha. ;)
- Det kvittar om det är jakt, vaktras osv.
- En social hundras uppskattas. :)
Hoppas att ni kan få någonting ut ur detta haha. :)
Golden, helt klart!
#1 är inte golden större än 50 cm?
Helt seriöst, så känner jag att jag vill ställa några frågor först, innan jag rekommenderar en ras.
Ts, Du säger: Det kvittar om det är jakt, vaktras osv. … vad tänker du ha hunden till? Man skaffar INTE en jakthund, om man inte tänker jaga, osv. Är det en sällskapshund du är ute efter, kolla då i rasgrupp 9
Vad ska du ha hunden till? Vilka slags hundar har du erfarenhet av?
Jag vill inte jaga med hunden. Jag vill som jag skrev gör agility och lydnad. De hundraser jag har erfarenhet av är golden/ labbe och cocker spaniel.
#4 Då ska du alltså INTE ha en jakthund, inte heller vakt … inte vall. Då är det rasgrupp 9 du ska titta på :)
Papillon/Phalene eller Corgi är de jag kommer på.
-
Okej tack. :)
#2 glömde bort storleken ;)
#9 Okej. ;)