Stänga in hund - ensamhetsträning
Jag och Theo kämpar med ensamhetsträning, det går ganska bra men har märkt att det går mycket bättre om vi avgränsar lägenheten så han inte har hela lägenheten att röra sig på, och enklast har det gått när jag stänger in honom i mitt rum.
Detta för att min andra hund får gå upp och ner i trappan som han vill medan Theo inte kan(eller han kan men han gör det inte för sen början har vi tränat på att han inte ska gå i den trappan) och då blir han orolig och börjar yla/skälla på Kasper.
Men när han varit instängd i mitt rum har han direkt lagt sig i sin bädd eller sin bur. Men jag vet inte om detta är okej?
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jo det tycker jag, då behöver han inte stressa upp sig över att ha så mycket yta att "vakta" "ta hand om"
Men sen om det är olagligt vet jag inte
Jag tränade Molly så.. att kunna vara instängd i ett annat rum under en period. Hon följde annars efter mig och kompostgaller river hon ärligt talat ner. Och det har vi haft nytta av för när vi sålt sängar osv så vill hon gärna vara bland fötterna och det är inte lämpligt så hon får vara i mitt rum under dom stunderna och det har funkat.
Och om ens hund verkligen kan koppla av på så sätt så varför inte? Bara det inte är olagligt och det vet jag inte.. men annars är det väl huvudsaken att ens hund mår bra? Så anser jag i alla fall.
Håller med! det skadar inte hunden, så varför inte?
Ibland undrar jag om det hänger poliser och veterinärer här inne? men ingen har svarat vad jag vet så hehe:)
Det beror som på hur stort rummet är. Vet att det är olika regler på "bur" och "rastgård"- och hur många timmar man får ha i respektive. Har du kolla svevak? (tappat stavningen!)
Inte olagligt så vitt jag vet. Min Opsis bor praktiskt tagit i mitt rum nu när Penny löper.
-
Det är helt okej
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Vi fick bygga ut vår hall så vi kunde stänga in våra stora hundar i den. Vår äldre tik går bärsärkagång om hon har för stort utrymme. Hon älskar att ligga i sin bia i sön hall även när vi är hemma. Två stora blandraser har ca 16 kvadratmeter. Där deras biabäddar står och deras mat och vatten. Den lilla som vi ensamhetstränar nu stänger vi in på vår stora toalett där han älskar att sova i vanliga fall pga värmegolvet :)
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Jag tror inte det är olagligt då hunden ändå kan röra på sig, så länge h*n har vatten så är det ok
Det tror jag inte att det är så länge buren är öppen och att hunden har fri tillgång på färskt vatten. Kolla på jbv hemsida så ser du mer info ang ytan som hunden bör ha enligt sin storlek :)
Självklart får du stänga in hunden i ditt rum.
Och alla dessa kommentarer om vad som är olagligt eller inte - vad spelar det för roll?
Gör det som är bäst för hunden där den känner sig tryggast och strunta i vad föreskrifter säger. De finns inte till för att fälla vanligt folk som faktiskt vill det bästa för sina djur.