Satsa på lydnad med en 7åring?
Jag har en snart 7årig tik hemma av rasen staffordshire bullterrier. Hon kom till mig när hon var 2-3 år och vi har i första hand fokuserat på att jobba bort hennes osäkerhet och och stress. Nu känner jag att jag vill satsa på att träna lydnad mer seriöst, för tävling, men hon är som sagt 7 år. Vissa säger att det är för sent, andra säger att det inte är det. Hon har grunderna, så hon är inte helt grön inom lydnaden. Hon har energi som en 2 åring och vi brukar vara ute och springa minst 4 gånger/veckan. Hon visar positiv attityd och vill gärna vara till lags. Men som sagt, efter det folk sagt om att hon är för gammal så har jag inte känt mig så pepp, men vad tror ni? Borde jag satsa? :)
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Vad avser du med att satsa? SM kanske är långt bortom, men för klubbnivå är det klart att det inte är försent! =)
ja, varför inte?
Det är aldrig försent. Det är bara du och din hund som kan sätta gränserna. ✨
Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??
Jag känner flera 7åringar som kör lydnad, kör påt' 😉
-
#1 få henne tävlingsklar till 1an och sen bara fortsätta så :)
Go for it 👍
Jag tror på att underhålla hunden både fysiskt och psykiskt för att undvika att hunden åldras i förtid. Hon är ju "bara" sju år så hon har ju förhoppningsvis ungefär halva livet kvar. Kör hårt säger jag! så länge du och hunden tycker att det är roligt så why not? :)
Ja heregud min sambos föräldras hundblev över 15 och då betyder de ju att du har halva livet kvar :) go for it :)
Tack för svar allihopa! Jag börjar om gymnasiet på nytt igen nu i höst, och då ska jag gå en hundlinje. Kändes ju sådär när vissa av vännerna tyckte att min hund var för gammal och inte skulle lära sig ngt pga åldern, så jag har inte varit så pepp.. Är det svårare för äldre hundar att lära sig? Det borde väl bero på ambitioner och hur hunden är som individ, men brukar det vara svårare?
#9 Klart det inte blir svårare för en äldre hund att lära sig något ! Jag anser att min äldre hund är klokare än någon annan än mina yngre hundar 🙂 Sen är det individuellt också. Men dom blir knappast dummare med åren 😉
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#9 Chris nu blir jag ju nyfiken!! Vilken skola ska du börja på? 😃
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#11 Det blir realgymnasiet här i stockholm. Jag saknar Forshaga jättemycket men ingen möjlighet att börja där igen 😕
#12 Kul!🙂 Vi saknar er meed! 😕
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Inga problem om du sätter upp rimliga mål! Jag och min hund gjorde vår lydnadsdebut när han var 6,5 år, tog LP1 när han var 7 och nu när han fyllt 8 har vi startat och tagit ett förstapris i lydnadsklass 2. 🙂 Målet är LP2, efter det får vi se - är han lika taggad och glad när vi tränar kanske vi satsar på start i trean också.
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
Grattis :)