Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 790 ggr
JulietteM
0

Planer angående ny hund

Hej. Jag och familjen har funderingar på en ny hund. Vi hade en Golden, men den dog för ett år sedan. Så barnen skulle gärna vilja ha en ny nu när de kommit över Issa.

Vi vill ha en medelstor hund, med ungefär 50 cm i mankhöjd. Den får såklart vara mindre eller större, men min man är inte så förtjust i små hundar. Min äldsta dotter har planer om agility och lydnad, även bruks. Jag vill att det skall vara en hund med mycket ork så att jag kan jogga och cykla med den. Hunden skall vara tålig och också vara villig att gå ut på promenader i vilket väder som helst. Vi vill inte ha en vakthund, utan en hund som fungerar bra med barn. Detta är väldigt viktigt eftersom vi ha 2 barn som är under 10. Vi vill kunna simma och åka båt med hunden. Vi är själv en väldigt aktiv familj så hunden skall vilja vara med där det händer saker och inte bli trött snabbt. Enligt mig är hjärngymnastik en viktig del. Så hjärngymnastik dagligen. Det gör inget om hunden hårar mycket eller kräver mycket pälsvård, vi tycker det bara är mysigt.

Jag hoppas jag får svar på min fråga och hittar den rätta hunden :)

.m.m
0

Svensk lapphund? :) Aktiv smart allroundras som har bra av och på knapp. Hänger med på allt och är mycket kärvänlig. Blir ofta mycket duktiga på det de håller på med om ägaren vill satsa på någon sport. Gott om glänsande härlig päls.

Sugar Mist
1

Svensk/Finsk Lapphund, Jaktlabbe?

-

Frida B
0

Jaktlabbe!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Teddies matte]
0

Gillar du någon av vattenhundarna? Ex. Lagotto, Perro, Portugisisk vattenhund eller Barbet?

Skall barnen själv gå ut med hunden och träna med den på egen hand? Funderade lite på Labbe jag också, men om inte hunden är mycket väluppfostrad så kan det gå illa, en Labbe kan lätt dra omkull och dra iväg med yngre barn.

Arcadia
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Portugisisk Vattenhund. Passar den fysiskt aktiva familjen som gillar pälsvård och dessutom vill träna med hunden. Lydnad, agility, spår och självklart vattenarbete. 

Underbart allsidig och glad hund som älskar sin familj mest på jorden. Rolig, lättlärd, men det kan vara bra att ha ett stort mått av humor för de kan vara små (nåja..) clowner emellanåt 

- Jag rekommenderar långt ifrån alltid min ras, men till er kändes det helt rätt. 

Jag tränar själv lydnad, rally och har testat agility på skoj. Vi springer tillsammans och satsar på Hundlöpet i höst. Fjällvandring och båtturer uppskattas varmt samt att få vistas ute i skog och mark. En glad allvädershund som jag inte  tycker påverkas särskilt svårt av värmen trots (eller möjligen tack vare) pälsen.

JulietteM
1

#4 Mitt äldsta barn brukade förr gå ut ensam med hunden, fast jag låter inte henne gå ut själv de första gångerna. Vårt yngsta barn skulle jag inte låta gå ut med hunden själv, han orkar inte hålla emot.

#5 Den låter bra, min kusin har själv en portugisisk vattenhund och den är hur go och snäll som helst :)

Michaela-N
0

Låter som om en av brukshundraserna skulle passa er. Kolla rasgrupp 1!

[Alvin88]
2

Jag rekomenderar absolut inte jaktlabbe till er, dessa jakttyper vill jaga. Nog för att ni är aktiva, men ni vill ju mer ha en perfekt allrounhund som även orkar med lite längre promender. Ni vill heller inte ha en vakthund som ni beskrev, då fallar faktiskt många brukshundar bort. Jag rekomenderar också portugisiskvattenhund de kan jobba, de har ett trevligt mjukt temprament och de kan ge ett liv av humor. Gillar ni inte pälskrav så finns det ( dock väldigt ovanligt) korthåriga porugisiska vattenhundar :) men vill ni inte ställa ut så ser jag ingen anledning till att inte klippa ner, så länge man vant hunden kan man göra det hemma själv, det gör man ca en gång i kvartalet.