Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 1917 ggr
LLLINN
2

Lk1 grunder hjälp!

Hej på er! Jag har en finsk lapphund på drygt 1 år som jag börjat så smått med lydnadsgrunderna med. Har inga stora tävlingsambitioner utan kör för mest för skojs skull.
Håller´nu  på med klossträning och så fort han har en 100%-ig utgångsposition ska jag sätta igång med fotgåendet! Tar jättegärna emot tips på hur man bäst lär in ett korrekt fritt följ :)

Nästa grej jag vill ha hjälp med är apporteringen. Har en mindre trä-apport och började träna för ett tag sedan men insåg att min metod inte var särskilt bra så nu har jag börjat om och försöker få ett bra greppande genom att röra apportbocken bort från min hund och klicka när han greppar den. Någon som har tips på hur jag kan göra för att ta vidare dethär?

Vill alltså kort sagt ha tips på hur man lär in fritt följ och apporten! Tack på förhand ^^

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Sugar Mist
0

*tass*

-

[jahoda]
0

I fritt följ kan jag tipsa om det jag tycker är absolut bäst, externbelöning. Håller man belöningen i handen händer det ganska lätt att hunden börjar tränga och inte håller korrekt position. Jag brukar köra med en boll jag lägger ut bakom oss som hunden sedan får ta när jag ger frikommando.

Hetsmmar
0

Jag har också problem med min hund vill inte tar apporten och hålla den i några sekunder enligt LK!. Vad gör man?

RedMonsters
0

#2 Externbelöning kan även göra så att hunden "flyter ut" med rumpan, eller hamnar efter.

Det jag tycker är det absolut bästa är att antingen leka in ett fritt följ. Där man leker med hunden, springer iväg med leksaken- hunden springer efter, så fort hunden hamnar på vänster sida- belöna med lek, på din vänstra sida. Här får man attityd och glädje gratis.Annars är även baklängesmarsch en metod jag gillar skarpt! 

Vad har du för problem  med apporten?. Hur reagerar hunden?

Medarbetare på brukshundraser.

Hetsmmar
0

#4. Hon tycker om att lekar med den.

[Alvin88]
1

Då jag har haft en hund innan så har jag testat det mesta på honom hur man tränar in fritt följ. Jag har haft externbelöning väntat på att han ska kolla på mig genom att jag går i olika riktningar. Jag fick ett ganska bra fritt följ men det var ändå inte helt korrekt då han slarvade ibland. Så jag lärde om frittfölj helt och hållet genom att jag tränade in momentet stegvis. Jag hade klicker visade honom ingången sedan när han satte sig korrekt och tittade upp så sa jag fot sedan utökade jag detta med ett steg osv. Och jag klickade inte bara när han hade satt sig utan jag klickade när han gick i följet och tittade på mig. Alltså det handlar om att klicka i rätt situation tittar hunden ner eller nosar etc då får man börja om med momentet och avsluta där man vet att man lyckas. På så sätt har iaf jag lärt två hundar ( varav en slarvigare hund ) linförighet( det fria följet). Det gick verkligen jättefort för min andra hund, nu kan han det nästan helt korrekt och vi har tränat 5 -6 gånger i under ett 10 minuters pass:) så jag är nöjd med denna metod:)

Hetsmmar
0

Min golden vill inte tittar upp till mig.

[Alvin88]
0

Apporten kan man också klicka in( ja klicker är min BF) testa att ha apportbocken på marken och klicka när den tagit det. Detta kan man göra i ett rum. Jag såg en film på en som gjorde så och hon lade flera olika saker på golvet och klickade. Om din hund inte griper direkt börja med ett föremål och nosar hunden på föremålet kan du klicka. Du kan också hjälpa hunden genom att röra lite på bocken. Tränar du detta kommer du få en hund som kommer gripa fokuserat utan att leka:). Tack för att du frågade förresten angående apporten jag hade nästa glömt hur jag gjorde men nu kom jag ihåg tack vare dig:)

[Alvin88]
0

#7 då får du klicka in ingången först så att det sitter och sedan stegvis kllicka efter att du exempevis visar med godisen vart dina ögon är och klicka just då. Sedan kan du bara klicka om din hund spontant tittar på dig. Om hunden inte är så motiverad av godis kan du exempelvis byta till ett roligare godis, sedan finns det folk som istället för att ge godis på klicker leker efter klickandet. Det funkar också hitta bara rätt belöning:) lycka till

Hetsmmar
0

Varsågod min kära hund vän. Jag har problem med att hon inte vill tar apporten och hålla den i några sekunder enligt LK 1.

Hetsmmar
0

#9. Tack!