en liten träningsfråga?
Jag satte ner ecko på komando och säger stanna och går iväg. Så kastade jag en godis mellan oss. Vad jag tänkte var att han skulle gå fram till godisen och vänta med att ta den fören jag sa varsegod.
Men när jag sa hit, så gick han ju självfallet till mig. (duktig hund) så han gick alltså förbi godisen till mig och sen till godisen och tog den på varsegod.
Jag vet inte, men vad är bäst? att han går förbi godisen till mig och sen går tillbaka för att ta den på varsegod. Eller att han går till godisen och tar den på varsegod och fortsätter sen till mig? de är väl inte jätte viktigt. men vill gärna veta eran åsikt? De borde ju faktist vara att han kommer på inkallning fast de ligger en godis ivägen, han var smartare än mig helt enkelt?:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Det beror väl på vad du vill själv.. :P Men jag hade velat att hunden kom till mig, stannade och väntade på kommando att gå fram och ta godisen. För om jag förstår rätt så gich han till dig och sen till godisen, utan nåt kommando om det från dig? Fast utan att ta den då..
Jag vill i alla fall att när jag kallar in min hund så ska han komma och stanna hos mig tills han får tillåtelse att ta vägen nån annanstans. Annars känns ju nästan inkallningen lite halvonödig om han kommer och direkt springer iväg igen.. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Lis1: Enligt min mening är det helt rätt att han kommer till dig först. För då är du intressantare än godisen i hans ögon och det är bra.
Hehe, här verkar han belöna sig själv, med att efteråt gå till godisen. Kul grej, 
Jaa tack. De borde ju vara de bästa jaa, att han kommer på inkallning och går sedan till godisen när jag säger varsegod. Kul att höra att han tycker jag är intressantare:) hehe.. smart hund jag har;P
Lis1: Smart matte/husse brukar ge smart hund. :-S
tss ..hihi tack
Men de är som sagt kul att höra att matte är roligare än en godis:) då blir man stooolt.
Skit också,, tappa över aromat över datorn.. så är jätte segt att skriva:S (bärbar)
Lis1: Hehe, jag är också envis och äter framför datorn. Idag höll det på att gå riktigt illa. Åt min "westernmiddag" vid datorn, vita bönor och grillkorv. Och höll på att spilla ut bönorna över tangentbordet.
Har för många sajter att hålla reda på mummelmummel hinner inte äta i köket. :-P

Ja att godiset dissas för dig låter helt rätt. Precis som det ska vara :-)
Väluppfostrad. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars