Vilken hund ska man ha?
Hej! Vad kul att du kunde kika förbi! Jag undra om det finns någon hundras efter de här förväntningarna: •medel storlek, alltså inte en jätte stor hund eller liten hund •kelig, men ska ändå vara aktiv • kan vara ensamma liten stund • lätt hanterad Hoppas ni kanske vet någon hundras som åtminstone liknar lite av detta! Tack på förhand!
Kelig = individ
Kan vara ensam hemma liten stund = träning
Lätthanterlig = beror på vilket sätt man menar men oftast individuellt plus träning.
=
inte någon speciell ras.
Vad vill du ha "ut" av hunden?
Vad ska du göra för aktiviteter?
Vad har du för vana?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har inte jätte stor vana, har passat hundar och då har det gått bra! Hunden var en bechon havanes (stavning?) våra kusiner hade hund och den gick jag ut med. Dock var den lite stark. Jag vill inte göra något speciellt med hunden bara ha den som får gå ut med den lära konster lite allt möjligt
Löwchen, bichon frisé, bichon havanais, coton de tuléar…? :)
#2 Tror hundar i grupp 9 - sällskapshundar hade passat dig bra då 🙂
En Coton de tulear! :) en rolig och lättlärd clown hund :) och om man inte orkar att borsta så är dom lika söta nerklippta.
Har själv en "Cotte" som de kallas.
Finns en massa fina raser i rasgrupp 9 (sällskapshundar)
I grupp 9 hittar du hundraser som är framavlade för sällskap sedan lång tid tillbaka. Raserna har sitt ursprung på vitt skilda platser och har det gemensamma att de med få undantag är småvuxna och utmärkta sällskapshundar. Taget från Skk's hemsida.
Tack för hjälpen! Vet någon hur en finsk lapphund har för temperament eller personlighet eller vad man nu ska kalla det, det är ungefär sådan storlek som en finsk lapphund jag vill ha
#7 Finska Lapphunden är en ganska aktiv hund, och hanarna är ganska jobbiga mellan 1-2/3 års ålder.
Jag tipsar också om rasgrupp 9.
-
Jag har en finsk lapphund. Just min är ett dåligt exempel för rasen eftersom han varit med om saker tidigare i livet som gör honom "otypisk" mentalt. Finska lapphundar är vanligtvis trevliga, framåt, positiva hundar. Många skäller mycket, de skäller högt och gällt.
De är keliga som sådana att de gärna blir klappade (det här är såklart infividuellt) MEN vill man ha en hund som gillar att vara nära så ska man leta efter en annan ras. De flesta tycker inte om att ligga/sitta i knäet, bli kramade, ligga i soffan osv eftersom det blir alldeles för varmt.
De är ingenting för människor som vill ha en sällskapshund att gå ut med någon timme om dagen och träna lite tricks. De är aktiva och vill röra mycket på sig, vara ute mycket.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Ok, tack!
#7 Ska du ha en större hund så blir de fort mer krävande, tror inte det är det bästa valet om du inte är intresserad av att vara aktiv och hålla på med någon sport/aktivitet regelbundet.
Tipsar också om grupp 9.
Precis som #11 säger så rekommenderar jag ingen större ras för dig eftersom du inte vill vara så aktiv med hunden. Man ska välja hund efter sina behov, inte efter sina drömmar. Man skjuter sig själv i foten om man går efter storlek och utseende innan egenskaper.
Rasgrupp 9 är full av trevliga hundar med olika utseende, som (nästan) alla passar till sällskap. Vill du ha en mellanstor hund så blir t.ex. boston terriern ibland lite större, uppåt 11 kg är tillåtet.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag kollade igenom grupp 9 och såg att det var mycket långhåriga små hundar som jag inte är super förtjust i. Den som värnade vara bäst var kromfohrländer, hur är dem?
Var bäst menar jag
Och aså gärna går jag på långa promenader och leker med hunden men det måste också gå att mysa med den.
http://www.kromfohrlanderklubben.se/
Den ska tydligen vara en aktiv sällskapshund. Vaktig/skällig. Läser man mellan raderna så verkar den vara rätt tuff som valp/unghund, behöva mycket uppfostran, kanske inte en idealisk förstahund.
Någon med personliga erfarenheter?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Det finns ett missförstånd bland "icke hundägare" att långa promenader skulle vara det hundar behöver i form av motion och aktivering. Så är det inte. Alla hundraser kan följa med på långa promenader. Grupp 9 lämpar sig utmärkt för den som bara vill gå långa promenader och leka/tricksa med sin hund. Hundar med ett högre aktiveringsbehov behöver alltså mer än så, de behöver göra någonting som utmanar dem varje dag.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
En bechon havanes då?
En sådan har jag passat förut
#18 Du ville ju inte ha lång päls? Det har ju dem.
Eller skulle du raka ner den då?
Jag har bara träffat en och jag fastnade för den rasen direkt. Pigg, glad, lagom busig. Lättlärd och följsam. Fick intrycket "cirkushund", en liten spexig clown. Vad jag har förstått så är det en toppenhund för den som vill ha en sällskapshund i första hand men ändå vill ha en hund som kan hänga med på det mesta. Nu tror jag att du börjar tänka i rätt riktning :)
Dessutom är de extremt gulliga när de är kortklippta:
http://fotogeniquee.blogg.se/images/2011/pixiepoo2-sfw_165036867.jpg
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#20 Som sagt, klipper/rakar man ner dem så slipper man ju det problemet.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#22 Var ju just det jag skrev….
#15 Promenader räcker inte för en aktivare hund, den måste få mental stimulans i lämplig mängd.
En Havanese kan säkert passa dig.
Den som jag passa var klippt men var jätte söt en då!
Tack för alla fina tips!
Kommer inte in tyvärr🤔
Sry fel tråd😬