Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 732 ggr
[MinIda]
0

Vilken ras skulle passa min kompis ?

Hej, det är så att jag har en vän som är liite äldre än mig. Hon är 18 år och letar efter en ras som skulle passa henne. Hon ville inte laga en egen sida så vi skriver från min. 

- Hon bor i en lägenhet.

- Promenader sammanlagt på cirka 2-3 km per dag + kissrundor. På helgerna/loven blir det mer.

- Hjärngymppa enligt hundens behov

- Cirka 35 cm som minst och 55-60 cm som högst.

- Inte en hundras med en drös sjukdomar

- Pälsvård enligt hundens behov. Dock inte helst cirka 2 timmar per dag. 🙂

- Vill gärna träna Agility,Spår,Sök,Lydnad,Vattenapportering/apport.

- Då hunden är ''redo'' för det så vill hon gärna cykla med hunden.

- Lekfull och vänlig ras

Om ni behöver veta mer saker är det bara att fråga 🙂

Praefatio
3

2-3 km promenad är jättelite. Det blir ingen 35+ cm hund nöjd med.

Hur ofta ska de gå på agility/spår/sök/lydnad/etc-träning?

[MinIda]
0

#1 Jag hade missförstått henne. Hon menade en promenad 2-3 km och på 1 dag blir det cirka 2-3 promenader. Spår,lydnad,Sök har hon tänkt cirka 4-5 gånger i veckan, beroende på hur hunden orkar. Hon har ingen större roll hur mycket träning, det blir vad som krävs för att hålla hunden ''aktiverad''.

Praefatio
4

"Hon har ingen större roll hur mycket träning, det blir vad som krävs för att hålla hunden ''aktiverad'': Det är en rätt kass utgångspunkt. Det är bättre att bestämma hur många gånger i veckan man vill träna och välja ras efter det. 4-5 gånger i veckan är jättemycket om man inte har tränat hundsport aktivt innan. Spår t.ex. tar flera timmar i anspråk. Att träna lydnad 4-5 dagar i veckan har man normalt sett inte motivation till om man inte är ute efter att tävla etc. Det är svårt att veta hur mycket man faktiskt orkar och har tid och motivation till om man aldrig har haft hund innan.

Samma med promenaderna. Man kan gå in med tanken att gå 3 km varje promenad men det gör man liksom inte. Man går oftast ett gäng kissrundor och en längre promenad om dagen. Det gäller förstås inte alla, men "your average hundägare".

Som första hund är det betydligt bättre att lägga ribban lägre. Säg åt henne att skaffa sig en sportig hund ur rasgrupp 9, dvs sällskapsraserna. Då kan hon i lugn och ro komma på vad hon gillar att träna och hur mycket hon vill träna. Märker hon att hunden inte duger till det hon finner passion för så kan hon skaffa en till sedan. Papillon och dvärgpudel är exempel på små hundar som inte kräver hård träning varenda dag men som är kvicka, smarta och som kan hänga med på alt det hon vill göra.

Praefatio
3

Det jag menar är helt enkelt att det är jättedumt att välja en hund första gången som kräver att man skapar sig en helt ny livsstil, vilket de flesta hundar utanför rasgrupp 9 gör. Det är mycket, mycket, mycket bättre att välja en hund som passar in i ens befintliga livsstil (med några förändringar, givetvis, alla hundar kräver ju tid och kunskap).

Man blir inte lycklig när man skaffar en hund som man tror att man vill ha, och sedan märker att den kräver för mycket.

[MinIda]
0

Hon är uppvuxen med border collies. Hon har ingen skillnad med träningen för att hon själv älskar att träna. Hon vet inte helt. Med 5 gånger i veckan menar hon som små träningspass. Inte långa på cirka 2-3 timmar. Ibland såklart såna men vissa dagar bara korta.

Praefatio
0

Ah, jag förutsatte att hon var förstagångsägare eftersom du inte skrev någonting annat! 🙂

[hamster-expert]
0

en japansk spets kanske, den har ganska lättskött päls, hänger gärna med på olika saker, är inte extremt aktiv, och kräver inte en jätte erfaren hundägare. Fast hur starkt ledarskap den behöver beror ju förstås också på vilken rang just den individen har. Vissa hundar måste ha en ägare med väldigt bra energi , mycket starkt ledarskap, och mycket bra rutiner för att bli bra hundar.

Tror du verkligen att hon orkar ta hunden på spårning, agility osv 4-5 gånger i veckan? Såg att du skrev att det inte skulle vara så långa pass, men om hon inte hinner med det så kan hon göra många saker med hunden själv.

Mina hundar går inte på någon kurs men de får gå ut och gå ganska mycket och jag har lärt dem göra flera trick, söka leksaker, och hoppa hinder själv både inomhus och ute. Tar dem till en agilitybana ibland som man får träna sin hund i när man vill bara man är medlem. Själv har jag Volpino Italiano hundar. De är ganska lika den japanska spetsen förutom att de är mindre, och kanske lite smartare och lite tuffare då de är mer urhundar. Fast hur tuffa de är beror förstås mer på vilken rang de har än på rasen, för båda raserna är så pass lika. Men enligt rasbeskrivningarna så ska volpinon vara mer fäst vid sin ägare, men detta är egentligen också mycket individuellt.

[VassiiBassii]
0

en bra ras till henne vore ju kanske en engelsk cocker spaniel med de kan du göra allt möjligt, du kan träna agility, spår, lydnad, jakt, vattenapportering/apport. de flesta gillar till och med barn, det ända som kan bli lite jobbigt är pälsen, den måste skötas lite mer, man kan ju dock klippa fanorna lite kortare så kan man vara i skogen utan problem :)

[hamster-expert]
0

Såg förresten nu att hon inte är nybörjare (läste inte alla inläggen ordentligt innan jag skrev) då blir det nog inget problem med ledarskapet om hon inte skulle ta en väldigt krävande ras. 

Andra raser jag kan tipsa om är Papillon och Shetland Sheepdog. Nu råkar alla  förslagen vara hundraser som just jag tycker mycket om, he he. Gillar hundar som liknar vargar eller rävar (smala nosar, och uppåt öron) och som är lagom aktiva, lättlärda, smarta och som inte behöver allt för starkt ledarskap. Hur starkt ledarskap hunden behöver är förstås mycket individuellt.

[MinIda]
0

Tack för era tips 😃

[hamster-expert]
0

skriv sedan vilken ras hon fastnar mest för / tycker känns bäst! 😉

[MinIda]
0

#11 Jo, hon funderar, tittar på raser. Hon har kollat lite extra på Aussie men jag vet inte riktigt om det är ''hon''.

[enalice]
1

Jag tycker hon ska kolla på rasgrupp 7 (Jag är on a mission att omvända alla människor till terrierfolk. Progress is slow 😃)

När man är 18 vet man inte riktigt hur ens liv kommer se ut om några år, att köpa en hund av brukstyp ska man nog bara göra i så ung ålder om att tävla är en stor del av ens hundintresse och det liksom är med det huvudsyftet in mind man väljer ras :) Fast det är bara min erfarenhet, men kan vara värt att tänka på.

[enalice]
0

Eh, rättelse, rasgrupp 3… Jag är trött :P