Jobbig unghund - Skäller
Alltså jag blir snart galen på min unghund, snart 6 månader. Han är världens underbaraste lilla hund på dagen. Men på kvällen så skäller han på allt och alla tills han somnar. Varenda ljud han hör, och alla ljud han inte hör. Alltså på allt.
Jag vet att det är en fas, han håller på att komma in i spökåldern och även så börjar han bli en tonåring. När han skäller så har jag försökt allt, sagt nej, tyst, få honom att lägga sig ner igen genom att "trycka" ned huvudet (inte hotfullt, inte hårt utan bara så han lägger sig ner igen) detta funkar bara om han sover och vaknar upp för något. Att säga nej eller tyst fungerar inte. Det fungerar ungefär 3 sek sen så börjar han tokskälla igen.
Jag behöver lite tips, och någon som stöttar mig och säger att det blir bättre. Men just nu behöver jag framförallt tips på vad man kan göra.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
JAg har samma problem och jag får värsta flippet och bär upp henne i famnen, då brukar hon tystna.
-
Jag läste i senaste Hundsport (eller vad tidningen från SKK heter) om just detta. Min är 9 månader och har börjat tystna igen. Vårt problem är mest i trädgården då mycket folk går förbi och vissa i princip hänger på staketet - det gillar han inte. Det är för nära.
I tidningen stod iaf att man ska bryta uppförandet genom att rikta om uppmärksamheten. I mitt fall, kunde man t ex slänga ut köttbullar eller något för att få dem att jobba med något annat. Så jag antar att det gäller för övrigt med. Istället för att säga "fy" m.m. så vänder man uppmärksamheten med något.
Ha alltid klicker i handen och när han är tyst kan du klicka och lyfta upp honom i famnen- om man nu är så tålmodig, vilket jag inte är.
-
Det är väl inte bra att belöna ett beteende man inte vill ha. Vill dom ligga i famnen tar man upp dom när dom är tysta. INTE när dom skäller. Ett jätteeffektivt sätt mot skällande hundar är skrammelburkar eller nycklar. För att bryta beteendet o belöna när dom är tysta. Skäller dom kastar man burk/nycklar så det skramlar ofta brukar dom tystna då. I värsta fall ( nu kommer jag får halva iFokus på mej) kastar man på hunden. Att fya neja o säga åt dom funkar sällan för att inte säga aldrig då du enl hunden hjälper att säga åt det den skäller på.
Vad är det för ras är det en vaktande ras så ska den ju säga till. Men ibland kan det gå överstyr. Är det en annan ras så är det bara ofog. Visst ett eller två skall för att varna men inte mer.
När det kommer folk blir min hund alltid väldigt skällig. Är vi inomhus tillsammans så får hon lägga sig på dynan och ligga/sitta där tills hon lugnat sig. Jag sitter bredvid och ser till att hon inte sticker iväg (försöker hon "åker" hon tillbaks). Och varenda gång hon skäller säger jag tyst. När hon är lugn och inte försöker skälla mer, då får hon gå ned. Dock är det inte alltid jag gör detta, är jag ensam hemma och en främmande bil kommer upp tycker jag det är bra att hon skäller (hon kan låta ganska hotfull)😉
En annan sak jag gör är att jag säger tyst, sedan får jag henne att fokusera på annat. T.ex. att jag inbjuder till lek, eller att jag lägger en godisbit framför henne och säger vänta (hon får den när hon tagit ögonkontakt några sekunder). Att klia henne på magen brukar fungera ibland som en off-knapp.
Nu är min hund visserligen 5 år gammal och ingen unghund, men jag har testat med olika saker genom åren (någon gång när jag var lättretlig åkte kompostgaller i golvet, då var hunden snabb på att krypa in under sängen), det är ungefär de sista två åren som jag fått till henne ganska bra med skällningen och då har jag gjort som jag skrivit ovan. Ibland räcker det numera också med att jag enbart säger hennes namn, och ibland också "vad gör du?" med lite besviken röst. Man kan få hundarna att göra mycket när man använder olika tonlägen😉
Och jag funderade på en sak #1, reagerar din hund på allra minst ljud? Har du testat att ha radion på så att han inte hör precis allt? Eller reagerar han på ljud från den också?
Det är en Chihuahua, så det är ju lite vakt i dem. Men ändå inte skälla åt ljud som inte finns. Mitt problem är just nu bara på kvällen *peppar peppar* när man försöker sova eller strax innan vi ska sova. Så att tänka på klicker där när man halvsover är inte det lättaste.
Det är oftast han skäller som mest när jag ser på en serie och han får tugga på sitt ben, vi har en rutin att varje kväll så får han något att tugga på och jag ser några avsnitt utav serier. Och när han slutat koncentrera sig på benet är han hopplös. Då skäller han som mest, han vill ligga uppe hos mig i sängen, så jag tar upp honom. Han lägger sig ner för att sova men ligger som och vaktar för minsta ljud. Och då har jag ändå datorn på med ljud ifrån serien. De ljuden reagerar han inte på, utan det är utomhus, inomhus (om någon rör sig utanför dörren eller övervåningen) och grannarna.
Sen när jag sett klart serien går vi ut på sista kvällskissen och efter det lägger vi oss och han bara skäller på enstaka ljud och då framförallt om någon kommer hem, går precis utanför dörren eller en hund som skäller. Då är det inte exakt alla ljud utan bara högre.
Och när vi väl sover så är det okej för då skäller han inte alls (om det inte kommer hem någon men det är sällan någon kommer hem efter 00 på natten)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns