Kontrakt dagmatte
Det är så att jag antagligen har hittat en dagmatte till Theo, men det här är första gången som jag har en dagmatte och jag vet inte riktigt hur allt fungerar.
Men brukar man skriva kontrakt och finns det någon mall på hur det ska se ut? :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jag hade skrivit kontrakt om jag haft dagmatte och tycker att kontraktet kommer man fram till tillsammans, finns vad jag vet inga mallar.
Jag är dagmatte och vi skrev ett kontrakt. Det är skönt både för mig och för ägarna. Vad vi skrev i i kontraktet är vad jag åtar mig att göra, vad jag ska göra i vissa situationer som tex om Trixe blir sjuk, hur mycket jag tar betalt och lite annat som vi tyckte att det var viktigt att vi var överens om.
Som sagt så är det en trygghet för alla då det minimerar missförstånd och alla vet var man har de andra.
Ett kontrakt är ett kontrakt oavsett om man betalar någon vitt eller svart. Däremot så är nog de som arbetar svart mindre belägna att skriva på ett kontrakt eftersom det är bevis för att de gör något olagligt.
Jag har varit dogwalker till några hundar och bara en skrev jag kontrakt med. Andra har jag korresponderat en del med via mail som man kanske skulle kunna ta fram vid en tvist. Muntliga avtal gäller ju också, men svårare att bevisa.
Men kontrakt kan kännas bra.
Några punkter jag tycker ska tas upp
- Hur mycket ska betalas och när?
- Vem är ansvarig ekonomiskt om hunden gör skada, säg på dagmattens lägenhet eller på en annan hund, eller tar skada?
- Vad ska göras om hunden blir dålig?
- Hur snabb uppsägning har ni från respektive håll?
- Vad händer om dagmatte är sjuk, eller om du ska vara ledig, finns det någon "sista tid" man måste ha avbokat för att inte betala ut pengarna för den dagen, ska pengarna betalas oavsett eller vad gäller?
#6 Jag tar betalt per dag men de betalar sista dagen i varje månad. De skickar in pengarna direkt på mitt konto, smidigt och enkelt för oss båda.