Blod i avföringen
Var ute nyss med Luna och när hon bajsade var det lite blod i det. Bajset var annars normalt och hon har mått bra hela dagen. Svärföräldrarna matade i henne lite oxfilé på middagen, vet inte om det har något med det att göra men.. Har sökt lite på google men kan inte få ett bra svar. Där har de flesta hundar andra symptom också men förutom det lilla blodet i bajset mår hon bra.
Är det kvar i morgon ska jag försöka ringa någon veterinär men är det någon här som har erfarenhet av detta?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Hur ser blodet ut? Är det ljust rött? Då är det nog ingen större fara utan säkert bara en irritation i bakre delen av tarmen. Är det mörkt och gammalt blod så bör du nog prata med en veterinär. Har nog ingenting med oxfilen att göra :)
Det var ljust och bara några droppar i ena klutten. Detta är min första hund så jag är extremt nojjig nu. Hon är 6 månader och har hittills aldrig varit dålig. Hur uppkommer irritationen? Hon äter endel råben, kan det vara bitar från det som irriterar? Har inte sett bitar i bajset dock.
Det kanske slinkit ner något annat som du inte sett :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#2 Ja, alltså, kan ju vara att hon ätit något olämpligt eller så kanske hon är en aning hård/lös i magen, kan finnas många orsaker men är det bara några droppar färskt blod är det inga problem! Dem har ju små ytliga blodkärl där och det händer ibland att det börjar blöda lite. Det är lite som med oss människor, om man kanske är lite hård i magen och det är lite jobbigt att gå på toa, kan ju hända att det börjar blöda lite :P Ingenting att oroa sig för så länge blodet inte kommer från tex magsäcken och att det bara är lite blod. Fast då skulle hon nog visa andra symptom som ont i magen osv så du skulle nog märka om det var någonting knasigt med henne!
#4 Idag har hon mått bra som vanligt och inget blod i bajset :) Så det var nog bara ett blodkärl som sprack
Skönt med en ny tråd om detta då min hund hade lite blod i avföringen nyss! Färskt blod och bara några ynka droppar på allra sista korven, och då hade hon bajsat 2 korvar innan. Hon har varit normal och är på lekhumör som tusan, så det allmänna tillståndet är som vanligt. Tog tempen nu som låg på 37,7 så ingen feber heller. Eftersom hon går på färskfoder så är det lite hårdare avföring och vissa gånger (dagligen mer eller mindre) måste hon pressa ett tag innan det kommer så min teori är att det liksom bara brustit ett kärl pga någorlunda hårda magen ett tag nu. Och det kom inget blod på tempen heller så ja.. jag kan nog slappna av :P Men orolig blir man!