Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1531 ggr
[[Mellebelle]]
1

Fästingskydd som gör hunden blind!!

VARNING HUNDÄGARE!!

I Finland har en hundägare använt fästingskydd till sin hund. Skyddet heter EXSPOT och det har gjort hennes hund blind. Veterinären har fotat ögonen och näthinnan har lossnat från ögonen av EXSPOT.

Dela vidare så att inga andra hundar får lida!!

[Teddies matte]
3

Använder själv Exspot, och tycker det är bra, det enda som verkar fungera här och som inte ger biverkningar på min hund, att rata något bara för att någon av alla som använt ett visst medel råkat ut för något är inte särskilt smart, finns ju hundar som fått svåra beteendeproblem, fysiska problem o.s.v av Scalibor också t.ex, men ändå använder många det utan problem.

russin
3

Det där tror jag inte ett dugg på. Hur skulle en veterinär kunna ögonlysa en hund och se att just Exspot gjort den blind ? Det finns ögonsjukdomar som ger näthinneavlossning och det har inget med Exspot att göra.

Nänä, det där är någon som börjat med skrämselpropaganda av någon anledning (har cirkulerat på FB en tid)

[[Mellebelle]]
0

jaha amen då äre väl ba nå värdelöst trams då

TheWolfGirl
0

Vet inte riktigt om det där Scalibor egenligen funkar. Känner än som har det på sin hund och den fick ändå fästingar :/ Själv har jag inget fästingskydd på min hund utan tar bort dem istället och undviker de mest fästingbefolkade höggräsen ;) Vill inte riskera att hunden får problem av det som ska skydda den..

Driva
2

Det är alltid viktigt att man kollar sina källor först, innan man går ut med skrämselpropagande…

Besök min blogg: http://bumpi.se

russin
1

Jag har använt Exspot och Frontline i många år och har aldrig haft några problem (eller hundarna). Självklart kan det finnas individer som reagerar (precis som på allting annat), men så vanligt är det inte🙂

Sugar Mist
0

#4 Inget fästinghalsband/medel skyddar helt dock.

-

[[Mellebelle]]
1

varför skulle man skicka ut detta om det nu inte var sant? det borde ju endå ha drabbat denna man och hans hund. Men kanske bara dom?

[Teddies matte]
0

#8 Och hur kan de exakt veta att det just var fästingmedlet som gjorde hunden blind? Visst kan det röra sig om en hund som blivit blind, men det kan den ha blivit av andra orsaker.

[[Mellebelle]]
0

#8 jo det är klart, men som jag uppfattade det så var det pga medlet. Men det kan ju vara utav någon annan anledning också

Karmatarerskanise
0

Mellebelle; visa gärna källa.

För övrigt är det ett väl använt fästingmedel, hade blindhet varit något som detta orsakade hade nog fler än en hund fått det.

[[Mellebelle]]
0

fick texten utav en vän, ska se vart hon fått reda på de ifrån

[[Mellebelle]]
0

Det var tydligen en privatperson som hade skrivit det som hon hade delat den ifrån.

[Teddies matte]
0

#13 Låter ju inte så trovärdigt, jag tror knappast det handlar om en hund som blev blind av ett fästingmedel, den blev väl antagligen blind p.g.a annat ifall det rör sig om en hund som blivit blind.

[[Mellebelle]]
0

https://www.facebook.com/monica.carlsson2/posts/10200967660809317

härifrån är det, det är ju bara att ni skriver ett meddelande till henne och får reda på mera.

Karmatarerskanise
0

#13 Föga trolig källa.
Ska man vara för sådant måste man ha underlag tycker jag.

Som sagt är det ett ganska välanvänt fästingmedel, skulle det orsaka blindhet skulle det bli känt från andra håll än EN privatperson.

[Teddies matte]
0

#15 Ja, det var ju ingen trovärdig källa, vad någon påstått sig höra kan man inte gå efter.

[[Mellebelle]]
0

Okej, amen då var det nog bara nått som dom hört då. Så behöver man nog inte vara så otrolig trots allt. :)

[Teddies matte]
1

Läser just nu lite på finska, enligt en tidning rör det sig om en hund som använt Exspot och samtidigt fått ögonproblem, däremot är saken på utredning och inte konstaterad att det skulle vara av Exspot. Inget är alltså konstaterat än så dendär Facebookgrejjen är bara påhitt.

Hunden var lite äldre och det kan alltså vara något problem som uppkommit av åldern.