Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 727 ggr
eostnas
0

Hundmöten

Jag är ju helt ny på det här med hundar. Men jag gillar Bodfäldt och inte Cesar Milan. Magkänsla, kanske.

Var idag ute med min valp och mötte en annan hund. De började slåss, tyckte jag. Hundägaren tipsade om att träna mycket på att trycka ner honom, och att läsa hundpsykologi.

Alltså. Han är 11 veckor och vi försöker träna passivitet och ignorera? Stänga ute honom (bakom galler) om han blir för störig.

Ska man låta honom hälsa på och slåss/leka med andra hundar? Detta var en annan av samma ras i samma ålder.

[typellisch]
1

Nej. Du hälsar inte på alla människor du passerar och då behöver inte din hund heller hälsa på alla hundar den ser. Skaffa ett par vänner med hund så han får sitt umgänge :)

eostnas
0

Tyckte att den där såg så bra ut:). I regel går vi vidare men här tänkte jag att de kunde bli vänner. Men är det vanligt att de leker så våldsamt?

[typellisch]
2

#2 Hundar leker inte med dockor och bilar som vi ;) Hundar lekar med tänder och hela kroppen. Jagar varandra, sätter tänderna lite var som och hoppar på varandra.
Jag tycker du bör låna en bok om hundarnas kroppsspråk så du ser skillnaden på lek och allvarligt bråk. Det blir för mycket för mig att skriva här.

eostnas
0

Jag har en bok. Jag har koll på bilderna. Men jag visste inte att det lät så mycket och att de var så himla intensiva. Jag har sett hundar leka men inte min egen, sedan han blev vår.

[typellisch]
1

#4 Ok. Dom låter, dom är hårdhänta men dom är bra på att säga till när det blir för mycket också. Bara du håller koll på skillnaden mellan lek och riktig våld så är det bara att låta han ha roligt!
Sen är alla hundar olika. Min hund älskar att bli jagad och springer runt som en tok och försöker få bli jagad, haha. Ser roligt ut! Sen kan hon hoppa lite på den andra hunden och slå med tassen, men att bli jagad är otroligt roligt tydligen :P