Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1518 ggr
teezan
0

hur göra med lättfödd vovve?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

sedan min hund kastrerades insåg vi, lite sent,  att han lättare la på sig och skar då ner på mat, reducerade godiset och började motionera mer.  

det var snart ett halvår sedan vi började med dessa nya vanor och sedan dess har han gått ner från 24,3 till 23,8 så det har gått rätt trögt men det är ju bättre det än att han rasar i vikt. 

han har aldrig varit tjock men i övre normalhull kanske man kan säga, åtminstone vad jag fattat det som när jag känt och kollat honom. 

jag tror att han bör ligga någonstans mellan 22-23 kilo. när vi var hos veterinären för ungefär ett år sedan och han vägde där omkring sa de att han var i bra hull, så jag litar på deras omdöme.

nu till min fråga: ska vi helt enkelt fortsätta som vi gjort tills han nått önskat hull? hur gör vi sen för att behålla det? och jag har läst att färskfoder ska vara bra för hundar som lätt går upp i vikt och får dem hålla vikten, stämmer det? borde vi byta foder? sedan jag läst alla dessa hyllningar till färskfoder har jag blivit lite sugen… ;)

Mischa
0

Vissa hundar går upp i vikt/håller vikt med kolhydrater i kosten, precis som det samma gäller för människor som kör på lchf-kost.

≧◔◡◔≦

teezan
0

#1 kan färskfoder liknas vid lchf, en kost med lite kolhydrater? eller var det så du menade? :)

Mischa
0

#2 Ja, precis. Jag missade poängen, många färskfoder har mindre/inga kolhydrater.

≧◔◡◔≦

teezan
0

#3 okej, det kanske vore nåt att testa då :)

då är frågan om vi gör rätt nu och hur vi gör när han är i önskat hull för att behålla det? om någon vet ;)

russin
0

Det är väldigt olika hur en hund tar upp fett och kolhydrater. Jag har två hundar av samma ras där det endast skiljer 11 månader i ålder. Båda äter Vom och Hundemat som är ett väldigt fett färskfoder. 2,5 åringen får äta varvat en av de helt animaliska sorterna med sorten kyckling med ris  just för att hon så oerhört lätt går upp i vikt. 1,5 åringen däremot får enbart en av de helt animaliska sorterna och även "överdoserat" då hon bränner så mycket energi. Det trots att båda får lika mycket motion🙂

Alltså den yngsta har inte problem att äta spannmål, men dom sorterna är för magra för henne - medan den äldre inte kan äta dom helt animaliska sorterna på heltid då dom är alldeles för feta för henne.

Ska du gå över på t ex Vom och Hundemat så skulle jag rekommendera att börja med kyckling och ris. Dels för att du har en vuxen hund och är van vid "utfyllnad" i sitt foder = mindre risk för hård mage då. Dels för att den är mycket mindre fet än övriga sorter. Efter en månad eller två på den så kommer du märka om du ska byta upp till fetare sort eller inte🙂

russin
0

Att hålla en hund i önskat hull handla om intaget energi inte får överstiga det den förbränner och det är så olika på olika hundar beroende på foder, motion osv🙂

CelsiusT
0

Tänk på att muskler väger också, så det är inte säkert att hunden ska ner till samma vikt som innan, om ni nu motionerar och tränar honom mer så kan det hända att han bygger mer muskler. Titta på hullet på hunden, revbenen ska inte sticka ut eller synas när man tittar på en hund som står rakt, men när man tar i hunden så ska det inte vara fett mellan huden och revbenen, det ska gå lätt att känna revbenen. Hunden bör även ha en midja, men det ser lite olika ut på olika hundar.

Färskfoder är absolut inget som hundar går ner i vikt av per automatik. Jag ger det för att det är det enda som gör att min hund går upp i vikt och håller sig där. Jag upplever att färskfoder ofta tvärt om ger hunden mer energi =viktuppgång om man inte motionerar ordentligt. En sak till att tänka på är att färskfoder kan ge hunden ökad aptit (inte så ovanligt eftersom det är så ofantligt gott med färskfoder). Däremot är färskfoder väldigt bra, och jag tycker absolut det är värt att testa det. Men du bör titta på vilket färskfoder du väljer, det finns sådana som är bättre för hundar som ska gå ner i vikt och sådana sorter som är bättre för dom som vill gå upp i vikt. Eftersom din hund är kastrerad så förändras gärna ämnesomsätningen så att samma energimängd inte behövs. Så ett foder med mindre fett/kcal kan ju helt klart bra att titta efter.

Jag utfodrar med Bravo färskfoder, dom har en sort som heter Bravo Special med vom och den innehåller mindre kcal än tex Bravo Bas, själv ger jag av Bravo Plus som innehåller ännu mer kcal än Bravo Bas. Bravo säljs dessutom i praktiska burgare vilket gör det lätt att portionera och det blir inte söligt att hantera så som korvar lätt blir.

Sedan kan man ju ge utfyllnad i form av tex morot eller liknande för att hunden ska känna mättnad utan att få mer mat/energi.

Medarbetare på westernridning.ifokus

teezan
0

#5 tack för svar :) det är ganska konstigt ändå, att det kan skilja så med samma motion. fast om man tänker efter är det just på grund av att de är olika precis som oss människor, så då är det plötsligt inte så konstigt längre ;)

först tänkte vi att vi gjort något fel men vi har inte fått upp honom i vikt med vilje, och vi har inte latat oss heller utan han har fått sin motion ;) så vi får helt enkelt inse att han får leva på en lättare kost och mindre extra. 

just nu får han mycket mindre än vad som står på foderpåsen, men han får bukfylla i form av morötter till exempel, så jag hoppas inte han är konstant hungrig. (fast det känns nästan så). men magsäcken måste väl också vänja sig vid mindre mat antar jag. fast då kanske vi inte borde ge honom morötter i och för sig…

vom och hundemat, det är ett helfoder vad jag fattat det som? där "behöver" man inte komplettera med råa ben, då tänker jag på barf eller?

teezan
0

#7 tack för tipsen om bravo, ska kika vidare på det.

ja, det är sant det du säger om muskler och vi får se när vi känner på honom att han uppnått hullet, inte vikten. för muskler har han mycket av och som sagt så väger ju det mer.

CelsiusT
0

#8 VoH och Bravo är båda helfoder, vilket innebär att du inte måste tillsätta något extra utan hunden får ändå i sig allt den behöver.

Dock är det inte fel att ge lite ben och annat för hunden att tugga på då den går på färskfoder så den får motionerat sina tänder lite och får utlopp för gnagandet. Själv ger jag råhudsben till vardags och då och då får han märgben. Och har man en hund som lätt går hungrig om den inte får "utfyllnad", tex om man ger den mindre mat än den är van vid, så kan det vara bra att ge tex rivna morötter eller liknande i maten. Men inget av det är måsten, det är bara vad man själv vill.

teezan
0

#8 okej, vad bra!

ben får han ibland, nån tjurmuskel och sådär så det kommer vi fortsätta med ifall vi byter foder. 

han gillar morötter så det skadar inte att ge det antar jag och eftersom han verkar så hungrig känns det bättre i hjärtat om han får nåt för utfyllnad ;)

men om man ger hunden mindre mat får den då i sig allt den behöver? det är något jag varit lite orolig över nu när vi skurit ner på maten.

CelsiusT
0

#11 Det beror nog lite på hur mycket man skär ner. Man brukar ge den mängd som dom skulle haft om dom vägde mindre. Är hunden kraftigt överviktig så får man kanske ta det i etapper så man inte minskar allt på en gång. Men om man inte ger mindre än den mängd hunden skulle haft med idealvikten så är det ingen fara, då får den vad den behöver men inte mer så att säga. Samtidigt som vissa hundar kräver lite mindre och andra kräver lite mer för att hålla vikten, så man får inte vara nitisk på rekommendationerna på paketet heller utan i första hand se på hunden. Man säger ju med färskfoder att hunden ska ha ungefär 2% av sin vikt, min hund äter 2,8% för att hålla vikten, din hund kanske klarar sig på 1,8-2% (av idealvikten på hunden). Om hunden ändå inte går ner i vikt av att man skär ner på fodret, utan man vill skära ner ännu mer så kanske man ska rådgöra med en veterinär eller dietist först så inte hunden missar viktiga näringsämnen, och så att det inte är något annat som är fel och hindrar viktminskningen. Men ger man mindre mängd mat av ett foder för överviktiga hundar så brukar det inte vara några problem.

Se det som med en själv. Det är inte farligt att äta mindre mat, man klarar sig fint på ganska ordentligt mycket mindre portioner egentligen. Men det är farligt att börja svälta sig.

teezan
0

#12 det är ganska svårt det där men han får lite mindre än vad hans idealvikt säger, just för att han är kastrerad och får extra i form av godis/ben, men det kanske är fel. å andra sidan vet jag inte hans idealvikt men på ett ungefär.

jag vet dock inte om det gett så stor effekt och det kanske inte hade gjort något om han fått det han ska ha enligt tabellen. sen tror jag många fodertillverkare skriver för mycket på sina påsar. 

men så länge han inte rasar i vikt, det vill säga svälter, borde jag inte oroa mig? eller bör jag öka upp till idealviktens mängd?

CelsiusT
0

#13 Ja det är svårt det där. Men som du säger så skriver fodertillverkare väldigt ofta för stora mängder på torrfoderpåsarna. Jag har aldrig under den tid då jag gav torrfoder gett så mycket som det står på påsen, då hade mina hundar rullat fram. Däremot det som står på färskfoderförpackningarna stämmer ganska väl, men såklart är det lite individuellt beroende på hur ämnesomsättningen fungerar, men det är små skillnader.

Jag tror inte det är farligt att ge lite mindre än vad hunden "ska" ha om det är torrfoder det handlar om. Vilken sort är det du ger?

teezan
0

#13 han får magnussons och tabellen på påsen är lite luddig då 10-20 kilo ska ha 5-8 dl och 20-40 kg ska ha 8-12 dl om dagen. han får nöja sig med omkring 6 dl (innan dess fick han 9) beroende på hur mycket extra han får och hur mycket motion och sådär. då har jag visserligen utgått från 20 kilo, och jag vet som sagt inte om det kanske är för lite. men samtidigt verkar han inte ha den bästa ämnesomsättningen.

visst verkar han hungrig men min känsla säger att han skulle vara lika "hungrig" även om han fick ett par deciliter till om dagen, och så får han morot också som utfyllnad… och som sagt träningsgodis och annat så det känns inte som det borde gå någon nöd på honom ändå. 

jag vill självklart,som alla andra, det bästa för min hund och att han ska må bra, så istället för att "experimentera" med torrfoder borde jag kanske satsa på något mer säkert, som färskfoder.

CelsiusT
0

#15 Ja jag har aldrig kunnat ge så mycket som det står på tabellen på deras foder ;P Min förra hund på 30kg fick ca3dl morgon och kväll (tot 6dl/dygn) + träningsgodis och lite annat. Fick hon mer så gick hon upp i vikt, hon hade väldigt lätt för att gå upp i vikt.

Om du funderar på färskfoder så tycker jag definitivt att du ska prova!! Jag har märkt så otroligt stora skillnader på min hund sedan jag bytte foder så jag undrar verkligen vad det är för skit i torrfoder egentligen och känner att jag numera varmt kommer rekommendera färskfoder i fortsättningen. Finns ingen anledning till att inte prova. Om du sedan märker att ni inte trivs med det eller att det inte fungerar för din hund så är det ju bara att byta tillbaka, men innan ni provat så vet ni ju inte om det är bättre. Så det finns inget att förlora anser jag, bara att prova!

teezan
0

#16 nä precis, man ska nog inte stirra sig blind på de rekommendationerna, som vi konstaterat skriver de ju ofta mer och alla har olika ämnesomsättning.

jag är bara orolig hela tiden för att göra fel men det borde jag kanske inte vara. han mår ju bra liksom ;)

nä, man har ju inget att förlora egentligen vad gäller byta foder. skulle nog behålla torrfodret till viss del som belöningsgodis på vanliga promenader då jag tycker det är bra att alltid ha med i fickan och för att jag inte vill ge godis jämt. men då kanske man får se upp så det extra torrfodret inte blir för mycket tillsammans med det nya fodret. 

nu har jag ju koll på hur mycket jag ger i matskålen och hur mycket som ges på promenad, med nytt foder blir det svårare att hålla den kollen (alltså hur mycket utöver man kan ge). men då är det kanske bara att ge något mindre än 2% av vikten till en början och se hur det går, annars ändra mängden. 

sen fick jag för mig att jag läst att färskfoder ej bör ges tillsammans med torrfoder och då funkar ju inte min plan ;) men jag kan ha fått det om bakfoten.