Vad för hund?
Hej!
Jag letar efter en ny egen bästavän men kan verkligen inte komma underfund med vilket ras jag är sugen på.
Ni får säkert många såna här inlägg men hoppas ni orkar ta er tid och ge förslag.
Jag vill ha en hund som gillar att hålla igång, då jag själv inte slöar i soffan precis.
Nu på sommaren följer jag med på uteritter med hästarna och dessa turer kan vara långa, upp till fyra timmar med raskt tempo, tidiga mornar.
När det inte är sommar rider jag inte lika länge om dagarna men minst 2 timmar per dag uppskattar jag, och jag vill kunna ha hunden med mig på ridturerna.
Ridturerna är sällan lugna och jag vill att hunden ska orka med tempot. Jag kör även häst och vill att hunden ska följa med även då.
Cirka 2-3 dagar i veckan springer jag en mil(ibland längre) och jag vill ha en hund som orkar följa med och hålla tempot.
En hund som inte är kinkig för regn och kyla uppskattas också, då uteritter på vintern och i regn kan bli kallt. Pälsvård har jag inga problem med.
Ju större hunden är desto bättre, fungerar tyvärr inte med alltför små hundar då hästarna inte riktigt ser dem. Sen gillar jag inte heller småttingar.
Jag vill inte ha jakt eller vall i hunden, i alla fall inte i sån stor mån att det inte kan tränas bort utan större ansträngningar.
Men eftersom hunden ska umgås med hästar samt följa med ut i skogen så är det inte önskbara egenskaper.
Min mamma har två isländska fårhundar och de har väldigt lätt till skall, så en hund som inte har lika lätt till skall skulle uppskattas, då hästarna (i synnerhet unghästarna) inte gillar oväsen och blir lätt nervösa.
Vet att det hänger mycket på träning också såklart.
Har ni några ideér på raser som skulle kunna passa?
Jag vill även satsa ordentligt på lydnad, testa lite drag, weight pull, utställning, freestyle, agillity och annat kul, kommer vara en mycket aktiv hundägare med andra ord :)
Tänkte på BC & Tollare fram tills du nämnde att du inte ville ha vall i hunden då kom en schäfer upp i mitt huvud.
Dalmatiner kanske? De avlades för att förr i tiden vakta kärrorna som hästarna drog medans ägaren ej vad där samt springa bredvid vagnen då hästen drog den :)
Annars kanske jaktlabb skulle passa? Aktiv, smidig och hänger med på allt :)
De tips jag har då är att inte skaffa en valp, för att en stor ras får inte ansträngas och tas med på långpromenader innan dom är 1 år och ca 6mån. Så om du inte vill vara begränsad den tiden så är en vuxen hund bäst 🙂 (små raser kan följa med på långpromenader när dom har blivit ett år, men stora kräver mer tid eftersom dom växer mycket saktare och om man överbelastar kan skelettet ta skada)
Sen vilken ras som skulle passa vet jag inte 🙂
Boxer
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Om man frånser det #3 sade som är sant det om åldern (dock varierar på storleken av hunden) så rekommenderar jag som sagt dalmatiner och jaktlabbe
#3 Vet om det med åldern, självklart blir det att ta det lugnt under valptiden och under tiden hunden växer till sig:) Tänkte bara berätta vad jag har för mig så ni vet ungefär vad som väntar hunden liksom.
Schäfer är jag lite skeptisk mot, har sett alltför många som har ont och inte mår bra, kan säkert bli jättebra om man hittar en bra uppfödare men jag är som sagt skeptisk :/
Dalmatiner ska vara lite speciella har jag hört. Min farbror äger en sådan, hon är jättemysig mot allt och alla, frisk och kry. Hänger med på ridturer, så dalmatin kanske vore skoj :)
Boxer tilltalar mig tyvärr inte
.
Glömde nämna att jag vill inte ha några nakenhundar, eller hundar med "extrem" päls överhuvudtaget eller plattnosiga. Helst inga hundar som är kända för att vara en sjuk ras.
#6 du glömde kommentera mitt andra förslag ^^
Jaktlabbe avstår jag nog.
Vi hade en labrador förut, fast hon var både utställning & jaktvariant, gjorde jaktprov och sådant! Hon var full av energi men inte riktigt den energin jag söker, det kanske är en större skillnad mellan ren jaktlabbe och en utställnings & jaktvariant.
Glömmer få med massa saker i texten hela tiden, ni får ursäkta mig.
Men skulle också vara bra om hunden är lite flockmån, alltså är tillgiven sin flock och lite reserverad gentemot främlingar. Fårhundarna fungerar utmärkt så och springer inte fram och håller på med folket som kommer till gården utan håller sig till mamma då.
Vet att detta också handlar en del och träning men det är önskvärt drag :)
#6 Okej:) jag ville bara säga det för det är nog inte många som vet om det eller tänker på det🙂
Är lite ntresserad av Akita, mellanpinscher.
Vet att de är hundar med väldigt olika mentalitet, men om någon har erfarenhet får ni gärna dela med er :)
Vet mest om akitan, minst om pinscher då jag inte har någon personlig erfarenhet av den rasen.
#10: Akita är ju en jakthund i grund och botten och har om jag inte minns fel fortfarande mycket jakt i sig. Pinschern har jag inte koll på mer än att det finns en hel del knepiga sådana där ute så var väldigt, väldigt noga med uppfödare då…
Dalmatinern skulle du nog kunna kika vidare på som någon redan nämnt. Dem jag har träffat har varit lite frusna och behövt täcke om vintern men inte mer än så. Storpudel är ett annat tips!
Ingen pinscher om då du inte gillade hundar nära till skall ?

tycker att schäfern verkar vara ett jättebra val! Där gäller det att vara väldigt noga med stammen = friska hundar. Många schäferkennlar för statistik över sina avkommor (hur många % friska hundar dem har) sen får man kolla ett par generationer bakåt så att dem är bra och friska hundar. Och det finns ju lite olika "modeller" på dem: kräftstjärtar, rakryggade och dessutom en undermodell (typ) som jag tror heter vit herdehund?? Välj en bruksschäfer, inte för utställning, då utställningen gärna avlar på kräft-modellen :(
Dalmatiner tycker jag låter super.
Akitan är väldigt speciell, väldigt "kan själv" mentalitet och kan nog springa iväg på egna upptåg. Som en katt, i princip, det är vad jag har fått för uppfattning.
Pinschern(Mellan pinschern) har lätt till skall och de flesta är väldigt nervösa av sig, de jag träffat.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Bara jag som har bra erfarenhet av mellan pinscher? Den jag nu har hand om är jätte säker, älskar allt och alla och hälsar gärna. Skäller nästan aldrig, och de har inte ens behövt träna hunden på den fronten. Träffat två mellan till och de har även varit så, däremot dvärg pinschrarna jag mött har varit en annan femma
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Norsk buhund eller en keeshond?
Isländsk Fårhund, helt klart.
- Skällandet är väldigt individuellt och dessutom en träningsfråga.
- Pälsen är gjord för extrema väderförhållanden ("Pälsen skall vara dubbel, tjock och extremt vädertålig" säger rasstandarden, i övrigt beskrivs den ofta som "hunden ska kunna simma genom en strömmande isälv, kliva upp på andra sidan och fortsätta jobba") - att vara ute i spöregn, snöstorm och blåst är ingenting som berör.
- Aktiv ras utan att klättra på väggarna konstant.
- Hänger mer än gärna med överallt (glöm att du får stänga toadörren med hunden utanför).
- Följer på Island med ryttare och hästflockar utan problem.
- Sticker sällan iväg på egna upptåg (givetvis träningsfråga huruvida hunden hålls på gården eller tillåts ströva iväg).
Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga
Tar till mig allt ni skriver!
#17 Vet inte om du missade men har redan, eller ja min mor har redan två isländska fårhundar. Inte riktigt rasen för mig :)
I vilket fall, trodde aldrig jag skulle hitta en hundras som verkligen "klickar" med vad jag söker, är så otroligt kräsen. Jag är sån att min hunds utseende även måste tilltala mig, det är ju rätt trist att ha en hund man anser ful hehe.
Efter att ha kollat runt en massa på nätet så har jag verkligen fastnat för Bearded Collie! Har läst en del, men tog även mod till mig och gick även över till grannen idag, som äger två bearded collies och har haft fler vad jag vet.
Förklarade vad jag ville ha för hund osv och hon tyckte att bearded c skulle passa utmärkt, sen förklara hon att denna ras inte har samma vallinstinkt som ex. border collie och det är inte lika inprintat liksom, och så länge hunden får annan aktivering osv samt träning som valp så skulle jag inte få några problem med att hunden "vallar hästa".
Inte hundar som har nära till skall heller, enda egenskapen de tycks sakna på min lista är vaksamhet med det prioriterar jag inte högst!
Hon har en dotter som brukar ta med hennes hundar till stallet och de har inga vallningsproblem eller liknande, de älskar att hänga med överallt och har massooor energi.
Enligt henne lärde de sig fort också och skulle älska agillity samt lydnad :)
Hälsade även på hennes hundar och de var verkligen underbara, en var 1 år och den andra 8 år.
Ska kolla runt lite bland uppfödare för att ställa fler frågor. Om någon har erfarenhet av rasen kan ni gärna dela med er :)
Om du håller på mycket med hästar tycker jag absolut det är en Dalmatiner du skall ha, bättre stallshundar är svårt att hitta.
#18 Vad roligt att du verkar ha hittat rasen för dig!
Lycka till med ditt valpletande senare - uppdatera oss gärna :D
Dalmatiner, absolut!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Dalmatiner är en mycket intressant ras, men känner inte det där "klicket" utan det är mer en ras jag tycker om och skulle kunna tänka mig om jag inte funnit en annan ras som klickar med mig bättre så att säga.
Deras utseende tilltalar mig inte heller så värst :/
Vi får se hur det går!
Kommer uppdatera hur det går i den mån jag kan självklart :)
Jag har en beardis på 10 månader. Jag tänkte på dom redan när jag läste #0 men slog bort tanken när jag kom till att du vill att hunden ska vara "vaksam" mot främlingar - beardisen älskar allt och alla! Dom är snabba, smidiga, alerta, nyfikna, lyhörda och lättlärda. Dom är ju vallhundar men inte alls så intensivt, riktiga allround hundar som passar till det mesta :) så har du inget emot pälsvård, då kan jag varmt rekomendera rasen! :)
// Lise
When nothing goes right, go left!
#18 Jodå, jag läste att din mor har 2 islänningar, men jag tyckte ändå att islänningen stämde in eftersom att du inte är har fulla bilden av rasen utifrån det du skrev att döma. 🙂
Hoppas att du hittar "din" ras!
Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga