Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 689 ggr
htt
0

Lita på valpen

Hej!
Jag har ett litet "problem".
Fick hem min 8 veckors valp ganska nyligt och det första dygnet gick det jättebra, han höll sig ganska nära mig även om han gjorde lite utsvävningar. Men nu, när han blivit lite varmare i kläderna så börjar jag nästan bli lite orolig! Jag har haft honom 1,5 dygn. 
Han är väldigt modig,framåt och äventyrlig vilket jag tycker är jättekul och BRA, vilken toppenvalp jag fått!

Men idag har han gång efter gång försökt rymma från vårat lilla rastningsställe, med riktning mot parkeringen och då blir jag självklart orolig. Han kommer oftast med lite lockande och pockande men han är otroligt snabb och verkligen kastar sig iväg, även om det inte är någon som kommer eller liknande. Jag är så otroligt rädd att han ska bli påkörd, även om det sällan händer att det kommer bilar från parkeringen Och eftersom han har så bråttom att utforska saker och ting hinner han ju inte göra sina behov ordentligt. Är alla valpar såhär? :)

Jag har nu gjort så att jag bara gått och hämtat honom när han sprungit iväg, och satt honom på vår rastningsplats. Bör jag gå till väga på något annat sätt? Självklart får han en massa beröm om han kommer självmant och jag har försökt att vända och gå när han springer iväg men det har jag nog inte nerver för om det skulle råka komma en bil.
Han har inte riktigt vant sig vid det här med halsband än så att koppla på en långlina känns inte riktigt aktuellt.

Jag hoppas att han i framtiden ska tycka att jag är en sån resurs att han ska kunna gå att ha lös!

htt
0

Kan tillägga att när han idag fick följa med på promenad med våran stora hund (jag bar honom och satte ner honom ibland så han fick utforska lite) så följde han efter oss och kom när man lockade.

htt
0

Kan tillägga att när han idag fick följa med på promenad med våran stora hund (jag bar honom och satte ner honom ibland så han fick utforska lite) så följde han efter oss och kom när man lockade.

[tintilar]
2

Om några dagar kommer valpen att ha starkare band till dig, då kommer han troligen att följa dig bättre. Så ha lite is i magen. :)

Om du är orolig över trafiken tycker jag faktiskt att du ska ha honom kopplad när du bara rastar honom. Du kommer bara att visa att du kommer efter honom om han går ifrån dig om du inte kan vänta in honom eller gå åt ett annat håll. Ha honom lös på promenaderna istället, och locka inte för mycket. Belöna kontakt men gör det inte till att du ska be honom följa med hela tiden, det ska han göra ändå.

Träna inkallning inne varje dag - och inget annat förrän det fungerar. Jag använder kommandot hit som ett skarpt inkallningskommando, dvs det är jag extremt konsekvent med. Det använde jag i början vid inkallningsträning inne samt ute när jag visste att han skulle komma. Tex valde jag att komma nära honom innan jag kallade in, för då har man mer inflytande.

När du har en fungerande inkallning kommer du kanske att känna dig lite tryggare med att han går ifrån dig, om du vet att han kommer direkt när du säger till.

Lycka till! :)

htt
0

#3-tack för tipsen! Hur ska jag visa att jag verkligen menar det och är konsekvent med ordet hit?