Frågor till blivande dagmatte
Jag ska äntligen träffa en kanske blivande dagmatte till min Theo. Men jag skulle behöva lite tips på olika frågor som man kan ställa. Kanske finns det någon bra "lista" på frågor man kan ställa. Eller vad har ni ställt för frågor till era dagmattar/hussar både i mejlen och sen på intervjuerna :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
här vill jag också vara med, hehe. Vi kanske måste skaffa dagmatte i framtiden så kan vara bra att få tips och idéer. 🙂
Mina första frågor hade nog varit vad hon/han har för erfarenhet utav hundar, vilken aktivering hunden kommer få, hur han/hon skulle göra om något hände osv. Samt vad det är för "hundregler" hemma hos han/hon. Kommer min hund få vänta på varsågod innan han får maten eller kommer jag få hem en bångstyrig liten en bara för att dagmatten inte har gränser? Tänker han/hon ha olika gränser till olika hundar om han/hon tar hand om flera hundar, eller kommer samma regler gälla alla hundarna? Ja jag kan nog spåna på kring vilka frågor jag skulle kunna tänka mig att ställa till min framtida dagmatte hela dagen. 😛
Som sagt, har ingen erfarenhet av detta, men det där var bara det första som kom upp i huvudet på mig 😛
Jag hade nog ställt samma frågor som #1, samt även fråga om andra hundar kommer komma och gå medan min hund är hos hen:) och så är ett krav att se lägenheten/huset hen bor i så jag får se hur min hund kommer att ha det, det ser jag som självklart.
Jag hade aldrig vågat lämna min hund hos någon jag inte känner:) inte ens mamma eller svärmor.. Vet att mamma skulle mata ihjäl hunden med allt.. Och svärföräldrarna skulle säkert knäcka några ben på hunden eller snubbla på den eller tappa den eller jag vet inte men typ:) dom har ingen hundvana.. Mamma skulle nog neja och fya hunden och det är jag heeelt emot och svärmor skulle vara för snäll mot valpen typ:) A.det va kanske inte vad du ville veta:) men tummarna bara rullade på:) Jag hade frågat hur den tränar hundar,matar,rutiner,vad den kommer att få vara med om på dagarna, vilka som kommer dit och vilka hundar de kommer att träffa osv sen skulle jag skriva en lista på alla rutiner jag har som jag vill att hen följer vajre dag och hur den får handskas med hunden i olika situationer osv :)

Förstår att det är ett måste med dagmatte men jag är hönsmamma till mina barn och djur så jag hade nog haft svårt för att lämna mina hundar till en okänd person. Hade nog ställt typ samma frågor som #1. Finns det ingen person i närheten, typ bekantas bekanta etc som kan vara dagmatte? Jag menar så du har lite koll och förhandsinfo om personen?
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Joo det är riktigt svårt att ens tänka sig att lämna bort honom, men jag har inget val egentligen, det gäller en dag i veckan så jag får ingen hunddagisplats, jag har frågat runt där så på dem som finns här i närheten går det inte att få en plats. Sen är det så att jag inte kommer att välja vem som helst, utan det ska kännas bra, vi ska träffas flera gånger.
Om jag kunnat lösa det på något annat sätt skulle jag göra det, och jag har vridit och vänt på att det ska fungera. Jag har frågat alla jag känner men alla jag känner jobbar, pluggar eller liknande.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jag hade inte frågat om sådana detaljer som om dagmatten ber om "varsågod" etc, utan om det var viktigt för mig så hade jag förklarat det i stället. Däremot hade jag frågat hur dagmatten i allmänhet ser på hundar, träning, uppfostran med mera. Ligger vi ungefär på samma plan där? Andra regler är lätta att sätta upp direkt eller i efterhand "ingen mat utöver den bestämda, ingen lek med pinnar, inte hälsa på andra hundar i onödan, inte vara lös annat än i rastgård" eller vad man nu vill. Det fungerar inte att detaljstyra en annan människa och hur denne EXAKT ska hantera din hund. Däremot bör man komma överens om förhållningsregler, mängd motion, om man får träna annat än allmänlydnad, vem som betalar för vad och så vidare. Och gärna ha uppföljande kontakt lite då och då.
Jag har varit dogwalker (inte dagmatte) till fyra olika hundar och deras ägare frågar egentligen främst om jag verkligen kommer kunna komma vid de utsatta tiderna, hur vi ska sköta betalningen, och sedan är det egentligen jag som ställer resten av frågorna.. Eftersom det ligger i mitt intresse som dogwalker att lära mig så mycket som möjligt om deras hund OCH om hur de ser på träning med mera, eftersom jag vill att både hund och ägare ska vara nöjda. Har fungerat utmärkt. Jag har blivit vald efter alla de (4) dogwalkerintervjuer jag gått på och aldrig blivit "uppsagd".