Hundsport som passar oss ?
Hej, jag skulle vilja veta om ni vet någon sport som möjligtvis skulle passa oss.
Ida är en Shetland Sheepdog utan papper. Alltså hon kan räknas som blandras. Hon är rätt så rädd för nya omgivningar,hundar. Hon älskar fart,hopp men ändå när hon gör rätt i saker och ting. Hon går på vilken mark som helst även i skog när det ösregnar. Hon kan tänkas sig göra nästan vad som helst för godis. Hon fattar inte meningen med leksaker. Jag har ingen större skillnad på hur länge ''sporten'' tar att träna in. 🙂
Om det är något mer ni behöver veta så är det bara att fråga.
Himla tacksam för svar 😃
Agility är de första jag kom och tänka på =) Låter som en sport som hade passat er =)
Agility? kanske rally lydnad? :p
Annars är "terräng agility" kul… har ett namn men minns ej vad man kallar det. Då kör man agility på tex bänkar, gungbrädor i klätterställningar osv
#1 o #2 Vi har testat Agility cirka 15 gånger på en kurs men balanshindrena funkar inte. Har funderat på hoppklass men har inga hinder. Och då jag bor i Finland vet jag inte om man har hoppklass i agility tävlingar 😕
Frågan är bara hur en rädd hund reagerar när det är mycket skällande - på agility är det väldigt gapigt tyvärr🙂
Kolla in rallylydnad och rallymix om du vill träna något för att kunna tävla.
#2 tänker du på dogparkour? är kanske ingen sport i och för sig :)
#4 Rallymix finns inte i Finland 😕 Och Rallylydnad så vet jag inte. Hellre tävlingslydnad då 🤔
Tänker likadant som #4.
Träna bort hennes hundrädsla INNAN du ger dig in i kurser där det finns massa hundar. Att få bort hennes hundrädsla bör vara prioritering nummer 1. När hon väl kan vara bland andra hundar kan du börja gå kurser och så småningom tävla.
Det håller jag på med :) Alltså att träna bort hundrädslan. Men på något konstigt sätt är hon mer rädd när hon är fast i koppel och möter hundar. När vi var ute på isen i vintras var hon lös. Och då kom det två vita hundar (Såg inte ras var på cirka 40 meters avstånd) och då rusar Ida dit. Och kommer tillbaka överlycklig 🤔
#8 Vad bra :) Det är onaturligt för hundar att vara i koppel, deras kroppsspråk minskas radikalt med ett koppel efter sig. Dom kan inte visa sitt kroppsspråk gentemot andra hundar till 100%. Det brukar alltid fungera bättre att två lösa hundar får hälsa på varandra för då kan dom liksom gå i en båge om det skulle behövas om någon av dom är rädda osv. Så det är inte konstigt att hon fungerar bättre lös med andra hundar än i koppel :)
Sen när en hund blir rädd för andra hundar är det naturligt att den rädda hunden vill fly vid åsynen av en annan hund. Det går inte så värst bra med koppel på sig :)
#2 Tänker du på dog-parkour?
Sök är väldigt roligt också! Spår är också kul, lite lättare och går snabbare att träna in så man kan börja tävla. Eller som tidigare sagt, agility, men det har du nog redan tänkt på själv…Rallylydnad är ju också följsamhet och finns ju även med hopp. Rallymix är också en rolig gren som stärker hunden att klara miljöer och andra hundar osv.
Medarbetare på westernridning.ifokus