Hundar iFokus

Hundar

Etikett: debatt
Läst 1496 ggr
LinaK
20

Äntligen! Tidelag förbjuds

Ja nu verkar det som att det blir lagfört att tidelag ska förbjudas och bli straffbart om det utförs. På tiden säger jag!

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sex-med-djur-forbjuds_8261700.svd

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Bullen300]
1

såg det och sa bara ÄNTLIGEN!

felzena
3

Goda nyheter, kan bara inte förstå att de inte varit förbjudet tidigare.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

sunnys
1

Jag trodde redan det var förbjudet :O Tur att det är det nu iaf!

LinaK
1

#2 Inte jag heller! Men det är väl mer att det gått under lagen om djurplågeri, men hur ofta är det som det går att bevisa att hunden/djuret lidit om den inte fått några fysiska skador? Men är nöjd att dom äntligen har tagit sitt förnuft till fånga och utformar en egen lag angående detta. Tycker det är vedervärdigt och likvärdigt med våldtäkt.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Swadika
1

Äntligen säger jag, det borde ha förbjudits för längesedan.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Tuulikki]
0

Det var på tiden! Äntligen!

felzena
0

#4 Håller med fullständigt.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

League
0

det har väl gått under sexuell trakasering typ. Och det har varit förbjudet tidigare, men det förbudet togs bort (går att kolla upp när) och nu har det inte varit förbjudet, men du har kunnat dömmas: OM det går att bevisa att djuret i fråga lider fysiskt eller psykiskt. Lycka till att få bevis på att djuret lider psykiskt…. Djurpsykolog? (liiite flummigt) fysiskt är ju lättare, OM du kunde bevisa att skidorna uppkommit i samband med den sexuella misshandeln. Tycker att det är sjukt att det inte funnits tidigare, men vi får ju vara glada att det nu blir förbjudet och straffbart

Cazzos
0

Äntligen!

Sverige är långt från himmelrikets land, som många tror…

Frida B
0

Äntligen! Att det inte funnits förbud mot det är sjukt.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

tjoopa
0

Det var verkligen på tiden :)

[saga@]
0

Yaaaaay!👍

Undrar varför man fick det tidigare (om djuret inte gjorde motstånd)?? att folk ens tyckte att det va okej så länge djuret va med på det… Man kan juh undra hur många det är som sätter på djur🤮

[Tess86]
2

Ja, det har varit pinsamt att leva i ett av de få länder som faktiskt tillåter tidelag. 

Det som är ännu mer pinsamt är anledningen till att förbudet ska ha hävts från början. Jag har inte läst källor till detta men tydligen var det någon i en annan diskussion som hade koll på detta, kanske någon här också har koll. Tydligen hävdes förbudet 1944, samtidigt som man hävde förbudet mot sexuellt umgänge mellan samkönade människor. Man menade på att om man lät människor vara homosexuella kunde man ju inte förbjuda andra sexuella läggningar heller, som om de två sakerna skulle ha någonting med varandra att göra. Otroligt pinsamt och skamligt att någon ens kan tänka i de banorna och dra de parallellerna!

Swadika
0

#13 jag har också hört att det är något sådant.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[saga@]
0

Otroligt pinsamt!!!

Sofy
0

Äntligen!!!

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

monstermash
0

#13 - Jo, du har helt rätt, det upphävdes samtidigt. Det fick vi lära oss på utbildningen (djurvård).

Vizzla
0

Känns jäkligt märkligt att det ska behövas en lag mot det men inte en dag för tidigt!!!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Michaela-N
0

Zoofili är nog tyvärr vanligare än vad man kan tro. Och äntligen förbjuds tidelag! Så glad jag blir!

Ixectrona
8

Tycker det är helfel.

Nej, jag är inte zoofil och lagförslaget kommer inte påverka mig.
Men jag tycker det är helfel att förbjuda det.

Det har ingenting med djur att göra, det gör inte något gott för djuren, det handlar BARA om vad vi tycker är "äckligt".

Djurplågeri är redan förbjudet. Lider djuret på något sätt blir du straffad - lider det inte, vad är problemet? Just det, vi tycker det är äckligt.
Jag trodde inte vi levde i ett samhälle där man kunde förbjuda saker för att vi äcklas av dem, men jag hade visst fel.

Vad jag undrar är vad som nu kommer hända med insemination inom djuraveln? Nu är det här ett barnvänligt forum så jag tänker inte detaljera om vad man gör med avelsdjuren där, men jag kan säga att där ingår sexuella kontakter mellan människa och djur.

Ska det förbjudas nu? Om inte, vad exakt är skillnaden?

Och snälla, inget om "det är ett övergrepp". Vi gör övergrepp på djur varje dag när vi stänger in dem i burar, sätter snaror runt halsen på dem, sparkar dem i sidorna och drar dem i munnen (ridning…), och inte minst när vi stjäl deras ungar, dödar och äter dem och klär oss i dem.😐

Det har vi inte frågat dem om de vill, men det är tydligen helt okej.
(Och ja, att äta dem är i högsta grad utnyttjande utan samtycke för vårt eget njutandes skull, då majoriteten av oss klarar oss utmärkt utan kött.)

De enda jag kan förstå som är för det här förbudet är PETA-människor, alltså extrem djurrätt då man är emot att människor har något att göra med djur överhuvudtaget, men inte annars. Jag tyckte likadant som ni förut, sedan började jag tänkte och undersöka argumenten, och numera ser jag inte logiken i det alls.

Det är samma som med rasförbud - bara politikerna som vill införa nya lagar för att det ska se ut som att de gör något åt problemet, medan allt de gör är att lägga till nya tandlösa lagar som skapar mer problem än det löser.

Frida B
2

#20 fy vad förbannad jag blev när jag läste det! Du tycker alltså att det är fel att det är förbud mot att ha sex med djur? Vaddå att inte djuren bryr sig? Det är väl klart dom gör! Mindre folk som våldtar djur! Alltså jag vet inte om det var någonting jag missförstod i texten, men är det så jag uppfattat det så… Alltså, nej säger jag bara. Fy.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Vizzla
2

#20 Lagar är även till för att stå upp för normer i samhället - alltså vad människor tycker är ok och inte. Jag tycker definitivt det ska vara förbjudet!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Karmatarerskanise
1

#20 Problemet är att vi är mer intelligenta än djuren, således blir det vi och inte dom som väljer. Därför är det inte mer än rätt att vi inte får utnyttja dom sexuellt.

Lite skrämmande att läsa dina åsikter faktiskt.