Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 9263 ggr
Chilli10
0

Kavkazskaja ovtjarka

Vad anser du om denna hund samt att hålla den som sällskaps/familje-hund i Sverige?

Varför tror du att man vill ha en sådan hund?

Kollade bla på denna video som är från uppdrag granskning. Sedan på denna som någon privatperson som har Kaukasisk Ovtjarka som familjehund har klippt ihop.

Chilli10
0

För egen del så känns det ganska uppenbart när killen som jobbar på denna vaktfirma definitivt inte rekommenderar att hålla denna hund som familjehund.

Men å andra sidan sitter jag själv här med min urmysiga amstaff som många andra säkerligen inte skulle rekommendera.

Sen så verkar ju denna familj som gjort videon jag länkade till ha det bra med sina hundar..

lilldiezel
0

Jag tycker att, oavsett ras, så ska man skaffa en hund som man kan tillfredsställa behoven på.
Skulle aldrig skaffa en weimaraner om jag inte höll på med jakt och spår etc, på samma sätt som jag aldrig skulle skaffa en ovtjarka om jag inte hade en flock bergsfår som skulle vaktas dag ut och dag in mot tjuvfångar och rovdjur.
Tycker det är ren idioti att ha en ovtjarka, eller ras med samma arbetsbakgrund, som en familjehund som ligger på gården.
En ovtjarka är inte gjord för att vara familjehund och varför försöka ändra på det? Den är exemplarisk på det den är utvecklad för och ser absolut ingen mening i att gå in i det och leka gud för att man (mest troligt) fallit för det nallebjörnslika utseéndet.

Fridaaaa
0

Nej den ska inte vara som sällskaps/familjehund, endast ren vakthund! Litar inte på dem alls. Söta visst men nej! Absolut ingen  familjehund.
En som var en av dem första som tog in den rasen till sverige för några år sedan, har sagt det själv att det var ett misstag att ta in denr asen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chilli10
0

#3 Ja, tror att han var med i klippet frn uppdrag granskning jag länkade till!?

Fridaaaa
0

#4 Ska kolla, han som tog in en av dem första kommer ifrån där jag bodde innan och växte upp, han hade/har dem i minkagården.

Fridaaaa
0

Det är inte han, han hette inte sven-erik som tog in dem första som dem säger på uppdrag granskning.

Chilli10
0

#5-6 Okej, men en utav de första då kanske ;)

Fridaaaa
0

#7 Ja en av dem :)
han som bor vid mina hemtrakter har som sagt sina i sin minakgård, stora hundar! har sett dem:P
Dock rymde 2 st en gång från en av minkagårdarna nära mammas (bara några km bort) (inte hans minkagård eller hundar) och jagade några ryttare på häst, som tur var fick ena tag i en tjock gren och slog hundarna med så dem sprang iväg sedan polisanmälde hon dem.

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller med ovanstående.

Vår granne har en kompis som har en Ovtjarka. Och han hade varit där och umgåtts med kompisen och hunden ett par dagar och hunden var jättemysig och så. Sen en gång när de var på stan så skulle vår granne gå och ta ut pengar, så han gick runt hörnet till bankomaten. När han kom tillbaka runt hörnet så gjorde hunden värsta utfallet mot honom och hoppade på honom, trots att han kände igen honom. Kommer inte ihåg om han sa vart den bet. Men han blev inte så svårt skadad vad jag förstod. Så det är ju en ras som har en EXTREM vaktinstinkt.

Jag förstår själv inte hur man kan välja att ha en sådan hund som familjehund. Eller jag förstår nästan inte hur man kan välja att ha en sådan hund här i Sverige överhuvudtaget. Den är ju extrem i det den är avlad för.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[jakke94]
0

en sådan hund, hör enligt mig inte hemma i vårt samhälle, det är avlad för att ta egna beslut och är alldeles för vaktig och kraftfull än vad vi behöver här i svergie, min familj känner han som tog in rasen och han ångrar sig djupt nu! han tog senare in cane corso som blev mycket bättre ;)

Chilli10
0

Jag håller med er alla som har skrivit.

#10 Jasså, jag hade nog inte vågat chansa igen ;D Men cane corso är fina hundar :)
Man undrar ju vad denna person tänkte från början..

[Driva]
1

Någon jämförde med en amstaff en paralell jag inte riktigt kan se… Am staff är avlade att vara snälla mot människan för att man ska kunna gå in och avbryta de, däremot avlade (märk förr) till hets mot andra djur.

En otvjarka är en ren vakthund, den ska vakta mot ALLT, björn, människa, varg. Det är inte en hund jag tycker ska vara i ett samhälle. Med detta menar jag inte att de ska förbjudas, men de hör hemma med att vakta boskap och tillsammans medn en ägare som vet vad det är för hund han ger sig in på. Inte bara för att det är en ny cool bamsing till ras…

AnneN
0

Jag säger som jag alltid säger om alla raser - Med rätt ägare så kan alla hundar bli helt underbara oavsett vad de från början är framavlade för - Med fel ägare kan alla hundar bli farliga i samhållet oavsett om det är ovcharka eller goldenretriever eller Tax.

Många av dagens hundraser som används som familjehundar är från början framavlade för något helt annat, tex Pudel är från början en vatten apportör, schäfer är herdehund som vaktade fårflockar mot tjuvar, rovdjur och andra ovälkomna inkräktare, vinthundsraserna är jakthundar, tbetansk terrier var vakt och till viss del vallhund, för att ta bara några få exempel.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Driva]
0

#13 fast de flesta av de har nu blivit avlade för sällskap en längre tid och har på så sätt blivit av med den skarphet de hade från början.

Det finns så många raser som är anpassade till det samhälle som finns i dag (storstäder osv), så jag kan personligen inte se vitsen med att ta in en ras som fortfarande är så pass skarp . Låt den rasen vara till det den är tänkt och välj en annan ras…det är min åsikt i alla fall :)

Chilli10
0

#12 Jag menade INTE att dra det som en parallell!
Notera att jag skrivit att det är en ras som många andra säkerligen inte skulle rekommendera.

#13 Där håller jag med dig!

Loveradio
0

Håller med #3 och #10 Den ska endast ska användas som vakthund. En väldigt opålitlig och aggressiv ras som inte passar till sällskap.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

AnneN
1

En undran - Ni som uttalar er om denna ras mentalitet och lämplighet har ni någonsin ens träffat en hund av den rasen?

Media vinklar alltid allt för att få tittarsiffror och visar därmed sällan ens halva sanningen utan bara det de kan tjäna pengar på att visa.

_**/Mvh Anne

rebz
0

#17 Efter att min granne berättade om en hund av denna ras som jag berättade om i #9 så känner jag inte att jag är speciellt sugen på att träffa en. Tycker de verkar opålitliga.
Men visst, hunden blir vad man gör den till. Men man kan inte träna bort de egenskaper som hunden är avlad för. Man kan minska dom med hjälp av träning, men man kan inte träna bort dom.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

Mischa
1

Tror absolut att det kan funka utmärkt som sällskap, till en människa med mycket begränsat socialt liv.

≧◔◡◔≦

Emaljoh4
0

Det jag inte förstår, hur kan det komma sig att vissa såna här hundar t.ex har attackerat sin ägare utan förvarning?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

sokka
1

Stackars hundar och kämpa mot fördomar. Ni "vet" men ingen har träffat en? En kompis granne? Hur var ägaren? Hade han koll? Bar hunden osäker innan? Vem hade ledarskapet? Jag menar ta reda på sånna frågor först. Sen måste folk börja se att hundar inte är bomber. Utan förvarning förekommer således inte!!! Vi måste se alla tecken. En hund som oftanses göra det i tomma intet är hundar som stänger av. Dom sitter som frysta. Och pang biter dom. Stelheten, tystheten är ett stort tecken som oerhört många inte ser tex.

Emaljoh4
0

#21 Men om du kollar i klippet, då hade ju ägaren varit ute och gått med sin hund, plötsligt vänder den sig om och attackerar?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

sokka
0

#22, jag tycker det är fjantigt! Den hunden dom pratade om hade haft utfallsproblem i 3 år. Det är en osäker hund och många sånna hundar ovänder sin stress till dominans och bett på människor/ägare. Är det rätt?nej men det handlar om att ägaren inte fått ordning på sin hund. Det är en stark ras. Men det i sig har inget med rasen att göra. Och utan förvarning? Den har varnat i 3 år! Klart det eskalerar

Fridaaaa
1

Jag har träffat några stycken, ingen av dem har varit trevliga eller pålitliga.

Mischa
0

#22 Hunden i fråga är ju blandras, den är inte en representant för rasen.

Även om det så hade varit en ren KO så hade det inte varit rastypiskt, vilken vaktande hund ger sig på sin familj dvs det den ska vakta, det motsäger sig självt.

≧◔◡◔≦

fayefaye
0

Personligen förstår jag inte varför man väljer en ras med så specifika egenskaper till sällskapshund… Om man vill ha en sällskapshund, varför inte välja en hund som är avlad för sällskap då? Och vill man ha en jakthund väljer man väl en ras som är bra på att jaga respektive en vakthund som är avlad för just det, det säger ju sig självt… Samma sak med denna ras. Vill man ha en stor fluffig hund finns det ju många att välja på som är lämpligare sällskapshundar, typ leonberger eller newfounland…

sokka
0

#24, jag har aldrig träffat någon men jag vägrar tro på hundrasismen. Jag har haft amstaff/pitbull och rottweiler. Samt Bullmastiff. Starka raser, men världens goaste som folk vill förbjuda. Vansinne. Tror det är samma i dtta fall. Det finns inga dåliga hundar. En hund föds inte farlig. Tycker jag.

Däremot är det alltid kul att läsa era erfarenheter och förstå mer exakt vad det är folk inte gillar?

Fridaaaa
0

#27 Har inte påstått att någon ras föds aggressiv men vissa raser lämpar sig mer till vissa saker än till andra raser, och jag anser att alla raser (finns såklart undantag inom varje ras) inte passar bland mindre barn. Jag skulle aldrig låta mina barn (om jag hade haft några) gå nära denna ras. Aldrig att jag hade tagit den risken.

Dem är opålitliga, passar ej bland mindre barn eller barn över lag då de är extremt vaktiga mm.

Mischa
0

Dom passar säkerligen utmärkt med barn, familjens egna barn såklart.

Där är skillnaden, kan man sin ras är den inte opålitlig, tror man däremot att det är en retriever i annat format, ja då lär hunden uppfattas som opålitlig.

≧◔◡◔≦

Fridaaaa
0

#29 Jag hade inte vågat chansa, det är min åsikt, kommer aldrig lita på den rasen, aldrig. så är det bara, ingen kan ändra på det.

Mischa
0

Fast ingen kommer väl tvinga dig att sätta dina framtida barn i närheten av en KO? och det är ju det fina, alla har vi olika val här i livet.

≧◔◡◔≦

Fridaaaa
0

#31 Nej har jag inte sagt heller, menade att ingen kommer någonsinn kunna ändra min uppfattning om denna ras.

skogsstjärnan
0

Personligen litar jag inte på någon främmande HUND. Vad det är för ras spelar mindre roll.

Som ägare av en av dessa "farliga" raser kan jag meddela att bättre sällskapshund får man leta efter!

Let your food be medicine and your medicine be food - Hippocrates

Chilli10
0

#33 Vad är det för "farlig" hund du har då?

skogsstjärnan
0

Kuvasz

AnneN
0

#35 Räknas det till "farliga" hundar? Förvånad De få jag träffat av den rasen har varit helt underbara aktiva familjehundar!

Det finns en enda ras eller snarare variant av rasen som jag inte kan lita på pga dåliga erfarenheter i barndomen och det är strävhårig Tax, är inte direkt rädd för dem längre då jag senare träffat några trevliga individer men känner ändå att jag inte litar på just den rasvarianten för en del av min hjärna skriker ut varningssignaler så fort jag ser en, medan den mer förnuftiga delen av hjärnan säger att den som attackerade mig då jag var liten inte alls var en bra representant för rasen och att de inte är farligare än andra hundar.

Har själv haft nöjet att få träffa Tzar, en blandras mellan kaukasisk ovcharka/schäfer, som ägs av Freke (finns på iFokus) och den hunden var väldigt lugn och trygg trotts att vi då var på t-centralen i Stockholm och massor med folk runt om. Så även där beror det mycket på hur ägaren hanterar sin hund. Visst han brydde sig inte nämnvärt om folket runt om men var så pass avvaktande att han inte gick fram och hälsade på mig förrän husse sagt att han skulle göra det.

Jag tror att 99,99% av alla hundar som någon gång till synes attackerat oprovocerat haft fel ägare eller blivit provocerade utan att man sett det och alltså inte haft mentala fel utan det har varit mänskliga faktorn som felat eller att de försvarat sig pga att de mått dåligt och/eller haft ont någonstans utan att ägaren upptäckt eller åtgärdat det innan.

0,01% Av dessa attackerande hundar kan ha haft någon medfödd hjärnskada eller hjärnskada som uppstått vid någon olycka, misshandel (slag mot huvudet, strypning, mm).

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

#36 Men då är väl inte den hunden heller representativ för rasen, eftersom den är en blandning.

JAg har ingen erfarenhet av rasen alls, så jag kan inte säga mer än att om det är en riktigt utpräglad vakthund, så kanske det inte är det bästa valet till familjehund som ska bo inne i stan. Passar nog bättre på en stor gård eller liknande.

Ixectrona
0

Jag, som tvättäkta, urtråkig ordpolis, är först och främst rätt trött på folk som kallar dem "Kaukasisk ovtjarka". Och då inte pga. någon petnoga-attityd, utan för att ovtjarka - betyder faktiskt bara "fårhund". Ska vi då kalla Shetland sheepdog "Shetländsk ovtjarka"?
Nej, såklart inte.
Men det betyder bara fårhund, så kalla den Kaukasisk får/herdehund, eller Kavkazskaja ovtjarka. Detta "ovtjarka" (med det svenska "kaukasisk" framför för att förenkla, antar jag) gör bara ordet "ovtjarka" till en stämpel, samma som "piTTbull" eller "kamphund".

Som om just raserna med namnet "ovtjarka" måste vara extra superfarliga. Kallade man dem "Kaukasisk/sydrysk/centralasiatisk herde/fårhund", så skulle de mer placeras i samma fack som de andra herdehundarna. (För de är inte, mig veterligen, "farligare" än Sarplaninac, Krazski ovcar, osv.)
Sedan låter det lite dumt, det är ju "dubbelspråkigt." Som västgötaspetsens engelska namn, "Swedish vallhund". Vad tusan, kalla den Vastgotaspets eller Swedish sheepdog istället. Tungan ute

Sedan verkar det som om det kommit ut tusentals av självutnämnda "KO-experter" (KO - Kavkazskaja Ovtjarka) de sista par åren. Faktiskt… sedan den första april 2009, då Uppdrag Granskning tog upp rasen och totalslaktade den verbalt.

Innan dess, om man nämnde rasnamnet, sade folk bara "Den har jag kanske hört talas om, är det en herdehund?" (i den stilen). Men sedan Uppdrag Granskning kryllar landet plötsligt av folk som vet allt om den här rasen (eller de här tre raserna med "ovtjarka" i namnet), med väldigt starka åsikter om dess eventuella existensberättigande.

Jag sällar mig inte till de här, jag vet faktiskt väldigt lite om de här raserna, även om jag känt till dem sedan långt före Uppdrag Granskning. Så jag går ut på lite tunn is och säger att jag tycker inte *någon* ras ska förbjudas i Sverige, för det skadar mer än det hjälper.
Men samtidigt vill man inte att vilka raser som helst (tänk Fila Brasileiro och Tosa) ska kunna säljas till vem som helst med pengarna heller. Men var drar man gränsen där för vad som är krävande/svåra/"farliga" raser?

Jag tror nog att en KO kan komma till sin rätt i det här landet, ute i skogen där de får göra det de ska göra och vakta fårflockar mot varg och andra rovdjur. Så slipper vi skjuta vargen också.
Men jag tycker inte någon ras ska införskaffas av någon som tänker motarbeta dess syfte. Varesig det är en BC man inte vill valla med, en Dogo Argentino man inte vill jaga med, eller en KO och man bor inne i stan och inte vill ha en vakthund.

Chilli10
0

#38 Hej ordpolisen :) Hade inte en aning om att det egentligen ska heta Kavkazskaja ovtjarka, OM någon Medarbetare eller så läser så ändra gärna trådens namn till det. Tycker dock inte att det är ¨å relevant. Alla hittils verkar ha förstått vad jag menar :)

Som du skriver kan de säkert fungera bra om man använder den till det den är avlad för alltså tex skydda en fårflock i skogen, men om en människa kommer där i skogen o går då. Blir den attackerad då för att den vaktar sin fårflock även mot människor?

Sen ett litet förtydligande angående min fråga. Jag undrar alltså vad ni tycker om att hålla denna hund som sällskaps/familjehund. Vilket vissa, i vanlig ordning frångår eller kringgår och svarar på andra saker ist.

Chilli10
0

En farlig hund brukar ju oftast vara en hund som är i fel ägares händer. Eller som inte får utlopp för sin energi och/eller de instinkter den har.

[jakke94]
0

Jag skriver ovtjarka helt enkelt för att jag inte pallar skriva ut hela namnet, och eftersom hela namnet är själva rubriken för denna tråden så tror jag att man förstår vilken ovtjarka det är vi pratar om ;) 

Men håller med dig! en sarplanninac är minst lika farlig som en ovtjarka! Flört

Allamej
0

Anne och Hera, visste ni att Tsar är bror till Catch som dom pratar om på uppdrag granskning? Och att Gittan som blev attackerad efter tre år hade låtit Catch bli ledaren och det var egentligen hon som skulle lyda.

Tsar är ett praktexempel, go och fin men vaktar som bara den när det gäller.

Det är det som får mig att dras till dessa hundar. Att med rätt ledning så är dom perfekta vakthundar samtidigt som dom är perfekta familjehundar.

Det stora problemet som KO och alla andra "farliga" raser har är fel ägare. Sådana som inte har en aning om hur man hanterar dom eller tror att uppfostran är att bränna dom med cigaretter och slå dom i ansiktet för att dom ska lära sig respekt.

Eller dom motsatta, dom som daddar med dom så att dom gång på gång får bekräftat att det är hunden som är ledaren.

Båda fallen kan sluta riktigt illa… Men fortfarande är det inte hundens fel.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

skogsstjärnan
0

#36 Näe, i Sverige ses kuvaszen nog inte som en farlig ras längre, men tyvärr är det fortfarande alltför många som avlivas p g a "temperamentet". Framförallt deras självständighet gör att det krävs en fast hand för att hunden ska fungera med oss.

Däremot i hemlandet (Ungern) är den fortfarande en mycket skarp vakthund. Den har ju trots allt haft liknande arbetsuppgifter som ovtjarkorna.

På utställningar avstår ofta de östeuropeiska domarna att ta i hundarna och ägaren får själv visa tänderna. Nu är ju våra svenska hundar tränade att acceptera att människor tar i dem, men så är alltså inte alltid fallet på kontinenten.

#38 Jag har träffat helt underbara Fila Brasileiro också. Skrattande

#41 Nu vet jag inte hur det är med ovtjarkaägarna men i SBHK brukar man kort och gott kalla dem för j-ovtjarka, k-ovtjarka och s-ovtjarka.

Karmatarerskanise
0

#42 Jovisst vet jag det, vart rätt svårt att missa när det kom upp.

Spelar inte mig någon roll, han är väl fortfarande inte renras? För det finns väl renraser har jag försått?

rebz
1

Jag tycker inte att en KO passar som familje/sällskapshund. Den är avlad till vakt och ska då användas till vakt.
Det är samma sak med BC, det är en ras som mår som bäst när den kan få göra det den är avlad till = att valla. Det är lätt att man tar en BC och försöker klämma in den som sällskapshund till en barnfamilj. Det är där det lätt går överstyr och BC hittar på alla möjliga hyss och kanske försöker valla andra saker för att få utlopp för sina rasegenskaper som inte blir bejakade.
Vad händer då när man försöker forma om en KO till att vara en trevlig sällskapshund/familjehund. Istället för att den får vakta, som den är avlad för? Den kommer väl precis som BC ta ut sina extrema rasegenskaper på familjen eller omgivningen och vakta allt den kommer över. En KO är avlad till att vakta, hinte tänkt att använda den till vakt, vad ska man då med en KO till?

Mischa
0

Fast vad är även dom flesta vall/jakthundar utöver sin uppgift?

En familjehund är ju en hund som lever med en familj oavsett om den bara ligger i knät,  jobbar hos polisen, driver rådjur på hösten eller vallar gårdens får.

Vad som avgör vad en familjehund bör vara är väl inte hundens uppgifter eller aktivitetsnivå?

Det är nog ganska få hundar som enbart brukas som "redskap" i det här landet.

≧◔◡◔≦

rebz
0

#46 Med familjehund menar man oftast en hund som hänger med på dagliga promenader och vardagslydnadsträning eller annan lätt träning då och då.
En hund som är avlad till att göra så mycket mer för att må bra ska inte vara i en sådan familj. En vakthund ska få en uppgift att vakta något, om inte så hittar den en egen sak att vakta. En vallhund behöver få valla, om inte så hittar den egna saker att valla. Det är så det är, de behöver i viss mån få utlopp för det de är avlade för för att må bra.

Det handlar inte om att bara brukas i det de är avlade för. Men de måste få göra det i viss mån för att må bra. Om inte ägaren fixar det så fixar hunden det själv. En KO kanske inte bara passar till att bo på gård och vakta boskapen, men den måste få ha någonting att vakta. Samma sätt som med vilken annan ras som helst.
Om inte så måste man hitta på något annat sätt att ge hunden utlopp för all sin energi och drift.

Vattnadal
0

Jag anser att alla arbetande raser ska få pyssla med de är framavlade till, och inte tvingas vara rena sällskapshundar. Om en ras är framavlad till något som är olagligt hos oss, kanske rasen inte heller passar här. Är de famavlade till något specialiserat, ex lejonjakt, kanske man kan försöka hitta nåpgot motsvarande här, ex blodspår ed. Dock bör man fortsätta att avla enligt standarden, inte försöka göra om dem till sällskapshundar.

Herdehundarna är egentligen tänkta att leva med fåren som familj, inte att bo med människorna. Vi funderar på att ev skaffa en eller 2 herdehundar i framtiden, för att vakta våra får (pga att vi runt lammningen är rädda att räven ska slå till, samt att vi har björn inpå knuten. Varje höst kommer lodjuret och sitter utanför elstängslet och drömmer om saftiga fårstekar. Då tar vi in dem, eftersom vi ändå tar in dem innan älgjakten, då vi inte vill ha jakthundar i hagarna heller). Dessa kommer då att få bo med fåren på heltid, dvs i hagen med dem ute, samt i fårstallet när snön tvingar in dem. Om en herdehund bor inne med människorna blir ju de familjen, och då kan de inte bo med fåren sen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

rebz
0

#48 Precis!!

Vattnadal
0

Vi funderar dessutom på en mildare variant än ovtjarka. skulle ju vara otrevligt med en för skarp herdehund, som råkar skada bärplockare ed allvarligt. Vi kikar på pyrre, som känns mer "lagom".

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mischa
0

#47 då har vi nog olika definition på vad en familjehund kan vara.

≧◔◡◔≦

karinnos4
0

Jag tycker såklart också att "hunden blir det människan gör den till", men jag förstår inte, som många även har skrivit, att varför ska man ha en sådan hund om den inte kommer att få utlopp för sina egenskaper? Det är ju precis som att man inte ska ha en bordercollie om man inte ska valla eller göra något liknande med den, och man ska inte ha en ren bruksras om man inte tänker aktivera den alls, det borde väl förhoppingsvis alla hålla med om.  En ovtjarka som bor trångt, det kommer främmande människor ofta, den hanteras av olika människor, den aktiveras inte och så vidare, då kan den säkert mycket väl få ett problembeteende just för att den inte får sina behov (att ha en tydlig familj att vakta) tillfredställda, och det behöver inte vara några dåliga hundmänniskor för det heller, bara okunniga om rasen. För de allraa festa sällskapshundar är detta jättebra träning, men inte för en ovtjarka, så varför skaffa en sådan hund om man vet att detta kommer att vara hundens vardag? Det känns lite som att många ni med ite mer kraftfulla raser då måste "försvara" att man får ha dessa raser, ja, klart att man får ha dessa raser! om man hanterar dessa rätt, till exempel aktiverar en pitbullterrier rätt.

jag ser, som många andra har sagt, ingen anledning till att ha en ovtjarka, om man inte til lexempel bor som de i det ena klippet gjorde, långt ute i skogen med höga stängsel runt gården. det blir tydligare och mer naturligt för hunden och de blir lugnare. Varför ska man tviga dessa hundar till att bo i typ radhus och lägenhet "bara för att ingen hund föds aggressiv och det måste man bevisa", näe, mer ansvar för hunden tycker jag att man kan ta.

Chilli10
0

Jo jag håller med om att huden blir vad man gör den till. Och tex om man har en fårflock ute i skogen i ingenstans, där inga andra människor kan råka gå förbi så kan man ju ha en Kavkazskaja Ovtjarka.
Annars kanske man kan ha en hund som inte har riktigt lika extrema resegenskaper som #50 skriver.

Men att ha hunden i ex ett bostadsområde känns mest fel.

karinnos4
0

# 53, precis, jag håller med! det verkar som att vissa (fast jag hoppas och tror att ni inte anser att det ska vara så) att folk typ "borde" ha en sådan typ av hund, "bara för att visa att det faktiskt går", och det är det som jag tycker är så onödigt när jag inte anser det vara helt rätt mot hunden.

Zebben
0

Anser inte att en KO är en ras för Sverige. Är inte för rasförbud, men i detta fall anser jag det vara fullt korrekt att införa rasförbud. Med våra lagar så finns det inte utrymme för en ras som arbetar som denna gör. Vi har allemansrätten och med den så kan vi inte släppa ut vad som helst för att vakta våra betes/boskapsdjur.

Det är absolut ingen hund som ska leva ett vanligt familjliv. Det är inte för intet som man såg väldigt höga och rejäla staket i filmerna och tom elstängsel hos uppfödaren.

[oboybabe]
0

Jag kan absolut inte mkt av denna rasen. Ett rasförbud tycker jag verkligen inte vi ska ha.. I rättmiljö och rätt familj tror jag att det är en jättebra familjehund. Men som det flesta skriver, man ska inte tränga in en sådan hund i en lägenhet för att visa att det faktiskt går! Det finns säkert någon individ av rasen som det fungerar med men inte många tror jag och en hund som inte mår bra kan bli en väldigt farlig hund.

Chilli10
0

#55 Mjo det blir ju svårt med allemansrätten tex. Då måste man ju se till att hunden inte attackerar människor mitt ute i skogen vid sin lilla fårflock heller, iom att personen i fråga har rätt att vara där.

LindaBlue
0

Hittade den här sidan, och var förstås nyfiken på om/ vad som diskuterats om dessa hundar här på iFokus. Jag är också emot "rasrasism", men blir smått fundersam när man läst igenom allt detta, skulle nog aldrig vågat hålla en hund av denna ras som sällskapshund i stan. Jag vet dock inget om personen som komponerat ihop dokumentet, mentyckte det var intressant läsning. 

http://web.comhem.se/wolfdog/ovtjarka.htm