Kuperingstrend på Dobermann?
Är det fler än jag som märkt att det börja dyka upp Dobermanns med kuperade öron?
Va f*n är detta för himla trend?!
Varför vill man stympa sin hund? Undra i fall dom vet att dom är utestängda från all SBK verksamhet?
Man får väl inte ställ ut kuperade Dobermanns heller har jag för mig!
Meh! Vad ska det vara bra för? Varför gör man det?
I Sverige är de väll inte ens lagligt? Eller är jag helt ute?
för att hunden ska se "snyggare"/farligare ut?
Jag har ingen aning..!
Nej det är absolut inte lagligt men går ju att köpa importer. Jag har börjat se fler och fler folk som går ut med kuperade Dobermanns eller hundar med tejpade öron.
Samma sak med staffar.
Ja jag känner två som har kuperade öron. Två pitbull Faktiskt så kan jag tycka att de är fint, på vissa. MEN på samma gång tycker jag att de är heeeelt fel! Hunden ska vara naturlig. Dubbelmoral, hejhej
#4 Missförstår jag något nu, men hundar med tejpade öron är väl inte så illa? Eller…? Jag tejpade Nelsons öron när han var liten för att de skulle ställa sig upp och jag tycker verkligen inte att man kan jämföra det med att kupera.
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
#6 nej hundar som eg har naturligt stående öron går ju att tejpa för att få dom att stå. och dom med hängande öron som stå r tejpar ju också sina öron.,
Men en Doberman kan man inte få ståöron på om man inte kuperar och tejpar dom.
#5 jo jag tyckte det var snyggt förr men nu ser jag bara hur ont det måste ha gjort. :(
Huruvida de kan ställas eller inte beror på vilket år de är födda, dvs importer från länder där det är/har varit tillåtet längre än här. Mest fd Öststater.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#7 Aha, okej. Då förstår jag. Tack för förklaringen!
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
#8 jag hade för mig att vi införde ett absolut förbud mot kuperade hundar på utställning under en viss ålder även om dom är importer?
På SBK är det inte okej att tävla med kuperade hundar i alla fall.
Fast Dobermann har man ju kuperat länge? Det är ju inget nytt.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#11 jo men det är förbjudet i Sverige.
Och det minskade drastiskt för några år sedan sen det blev förbjudet att tävla med kuperade hundar i bruks och skydd.
Men att se nykuperade hundar i Sverige är hemskt och varför? vad ska du med en så aktiv brukshund till om du inte tänkt att tävla?!
Det var det jag skrev, det beror på hundens ålder. Och ja, är de tirräckligt gamla får de tävla på BK oxå, SBK är en underorganisation till SKK o kan/får inte ha egna regler.
Man kan även få dispens att gå MH med en importerad kuperad hund om det behövs för att registrera avkomma o att det var lagligt att kupera i hundens hemland när den föddes.
#13 oj förlåt jag läste lite slarvigt.
Men dom hundar som har den åldern nu är gamla hundar nu och pensionärer så i princip är dom borta från tävlingar nu har jag för mig.
Jag vet en som lever o har ställts ut, den har inte fyllt 7 än, minns inte vilket land den kommer ifrån, Ryssland kanske?
okej där ser man.. :)
Förhoppningsvis är dom ett minne blott väldigt snart.
Lite OT eller kuriosa, det finns några fågelhundraser som får ställas o tävlas om de är svanskuperade av medicinska skäl. Från början skulle alla som kuperats av medicinska skäl få deltaga, men av någon underlig anledning så exploderade en epidemi av ff a dobbisar o rottor som klämt sina svansar i dörrar osv så de måste kuperas.
😡😈😡Är vad jag tycker om deras ägare.
#17 ja håller med!
#17 , men vaaaaa???? Herregud! De är ju helt sinnessjukt!
#12 Jag vet att det är förbjudet att kupera i Sverige.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
En bekant tejpade sin valps öron (hos en som kunde det ämnet) för att de hade fel form (och hade planer på att ställa ut) ingen skada skedd
#21 Tejpning har inget med kupering att göra.
Fast det påminner om fusket med kupering. Utställning är en avelsutvärdering, hur skall man utvärdera aveln om avkomman är utseendemässigt manipulerad?
Under alla decennier då man svanskuperat rottisar, hur har man då kunnat veta hur svansarna blir på avkomman, eller om man avlar på hundar som kan nedärva spina bifida?
Många rosetter = potentiell bra marknadsföring för att bli eftertraktad avelshund. Skall en utseendemanipulerad hund gå i avel?
Fyller öronens ev sätt att vara på någon funktion för hunden, eller handlar det om skönhetsideal? Skall vi avla på hundar som vunnit skönhetstävlingar, eller på hundar som är rastypiska, friska med sund fysik?
Vi ska avla på hundar som är rastypiska, friska och med sund fysik!
Nyfiken tankegång, varför kallas det stympning om öronen kuperas, men inte om hunden kastreras? Hunden sövs, veterinären skär i hunden, hunden läker. Kupering av svansen kan jag förstå då det ofta görs då valparna är 2 dagar och utan smärtstillande, men kuperingen av öron görs under sövning.
Jag tycker det är jättebra att det är förbjudet i sverige, men jag funderar bara på varför det är så himla hemskt att ta bort en bit av örat men inte att skära ut testiklar eller livmoder.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
För att livmodern/testiklarna påverkar hunden liv på ett helt annat sätt. För en hane kan det ex. vara väldigt frustrerande och jobbigt att inte få ge efter för sin sexdrift. Sen ökar det hos båda risken för cancer och problematik om de ändå inte används i avel.
Men det börjar åh andra sidan svänga att fler och fler väljer att inte kastrera. Så vitt jag vet får du inte ställa ut en hanhund som är kastrerad men är inte 100 på det.
Jo jag vet att hormoner påverkar djuren och riskerar cancer osv, men fortfarande? Operation av livmoder är ju mycket värre att återhämta sig från än sår i öronen. Bara en tankegång.
Jag funderar på att skaffa en ny dvärgschnauzer då min nuvarande somnat in, men eftersom jag bor i USA nu så måste jag tänka om. De som inte kuperar här brukar i regel låta bli att kupera för dom vill tjäna mer pengar ungefär som blandrasaveln i Sverige, samt att det är inte alltid de har bra föräldradjur heller. Läst en hel del varningar om det på vissa hemsidor. Samt att även om jag älskar floppöronen så är inte utseendet viktigt så länge min hund är frisk och har en bra seriös uppfödare.
Kanske importerar dom för dom vill ha en kuperad hund, kanske de importerar för de tycker om hundens linjer. Kanske de vill dra in nytt blod till landet och rasen?
Skrönor o gammal skåpmat. Här har jag samlat lite länkar: http://amstaff.ifokus.se/discussions/51a55864ce12c409360027ae-info-om-kastrering-inte-bara-positivt?discussions-1
Risken för juvertumörer elimineras om tiken kastreras före första löpet, men varför operera en hund som inte har problem?
Testikelcancer elimineras hos kastrerade hanhundar, men hur stor är sannolikheten att en hund får testikelcancer?
Cancerfrekvensen hos hund är väldigt raskorrelerat, likaså pyo (livmoderinflammation), med nya titthålstekniken är ingreppet minimalt på tik, men dyrare. Kastreringsfrekvensen minskar knappast mer än marginellt, för inte så länge sedan var det förbjudet att kastrera hundar utan medicinska skäl.
#24 För mig är allt du beskriver stympning stympning, dessutom djurplågeri. 2 dagars valpar känner smärta om man skär öronen av dem, precis som griskultingar som man kastrerar utan bedövning.
Det är inte så många år sedan som människobarn opererades o genomgick ytterst smärtsamma behandlingar för man trodde att de inte kunde känna smärta.
Självklart får man tävla med kuperade hundar! Däremot får man inte ställa ut (med en del undantag beroende på födelseår, ställer inte ut själv så har ej full koll). Man kan få hunden konkurrensbedömd en gång på utställning och får ställa på internationella.
I Sverige föds väldigt få dobermannkullar så att många väljer att importera är inte så konstigt, urvalet är väldigt litet här. Sen väljer säkert en del att importera från t.ex. Baltikum och Serbien just för att det går att få tag i kuperade hundar där. Jag tycker själv de tyska arbetslinjerna är bäst, där får man inte längre kupera.
Att folk importerar kuperat tror jag i huvudsak är av rent estetiska skäl på en ras som dobermann, man tycker det är snyggt med en kuperad dobermann.
≧◔◡◔≦
#27 Har faktiskt läst de där länkarna men det var länge sedan.
Vid cancer tänkte jag just på juvertumörer, var lite trött och orkade inte skriva ut. Visste dock inte att det bara gällde om kastreringen skedde innan första löpet.
Jag kommer inte kastrera om det inte är ett problem och argumenterade inte, försökte mest ge ett svar på frågan som ställdes. Har själv förstått det som mycket vanligare med livmoderinflammation men skönt att höra att det inte är så vanligt/problematiskt som jag uppfattat det. Åh andra sidan är folk glada i att skrämmas.
Jag tycker de är tvärt om, ser fler och fler som inte är kuperade =)
#27 de klipper av svansarna på valpar utan bedövning och det tycker jag är jättefel, men vad gäller öronen så kuperas de inte förrän de är ca 8-12 veckor och då sövs valpen precis som vid kastrering. Jag tycker fortfarande att kupering borde förbjudas överallt, men läkningsmässigt och ingreppmässigt är kupering av öron inte mycket värre än hanhundskastrering ur hundens synpunkt. Vet inte om örat kanske är bättre rent av eftersom örat bara är skinn och brosk medans testiklarna är fästa i massa annat.
#32 håller med dig. Tycker kupering av skönhets val är fel. Men när de gäller hundar som har problem med öronen och har hängande, då tycker jag att kupering kan vara ett alternativ(om de kan lösa problemet) och om det görs på rätt sätt osv. Men inte för att man gillar utseendet.
Det är bevisat att dvärgschnauzrar med stående öron (kuperat eller bara helt enkelt öron som rest sig) har sällan öronproblem då det ger bättre luftflöde. De har ju behåring i hörselgången så det blir lätt tätt och varmt då de hänger. Det går ju att hålla efter och raka runt öronen och plocka håret i öronen men det växer värre än ogräs.
De kuperades förr för att de jagade råttor och kuperade öron minskade risk för bett i öronen och ögonbrynen och skägget skyddade läppar och ögon. Nu jagar dom inte längre så det är en annan sak, men de kuperade öronen är i överlag friskare iaf i denna ras.
#34 Det var precis de jag menade i #33 ifall det var någon som inte förstod =)
Fast i #32 tänkte jag att jag har hellre en hund från friska linjer med kuperade öron än en okuperad från föräldrar som är lite som ett mysterium. Att få tag på friska och bra linjer okuperat här i USA är typ omöjligt.
#36 Nu är jag jätte trött och virrig, vad menar du?
Jag håller med i "men läkningsmässigt och ingreppmässigt är kupering av öron inte mycket värre än hanhundskastrering ur hundens synpunkt" Men la till att jag inte tycker de är okej att göra ingrepp på hundar för skönhetens skull.
Och sedan höll jag med i: "Det är bevisat att dvärgschnauzrar med stående öron (kuperat eller bara helt enkelt öron som rest sig) har sällan öronproblem då det ger bättre luftflöde. " =)
jag förtydligade bara vad jag menade :) är galet trött jag med :)
#38 men kan du inte göra som en del uppfödare i Sverige gör när dom köper valpar i utlandet att dom ber att få dom okuperade? Om det är en seriös kennel så är det nog ingen ovanlig förfrågan från utländska köpare.
Jo det går visserligen. Nackdelen med det är att om jag vill ställa ut så kan jag få en del bekymmer om jag har otur då man aldrig vet om öronen kommer resa sig eller så. Domarna lär dessutom favorisera kuperat då det är vad de tycker är snyggast och mest rätt och är van vid just det uttrycket som blir.
En googlebild nedan med samma trim på båda hundar för att visa vilket uttryck jag menar.
Nu har jag inte helt bestämt mig om jag vill ställa eller ej, och köp av valp lär dröja ett bra tag till. Men funderingarna finns ju.
Det är samma regler för utställning o tävling i SBK/SKKs regi. Enda undantaget är att man får dispens för att gå MH om det behövs för att avkomma skall kunna registreras, och äldre hundar, som jag redan förklarat i tråden.
SKK kan inte bestämma regler för internationella utställningar. T ex kan man inte ställa ut BCs på nationella utställningar, men de kan ställas ut på internationella.
#41 Men det finns ju inga restriktioner när det gäller tävling, alltså bruks, ipo, osv. En medlem skrev "Men att se nykuperade hundar i Sverige är hemskt och varför? vad ska du med en så aktiv brukshund till om du inte tänkt att tävla?!". Det stämmer inte, min hunds uppfödare tävlar i IPO med en av sina kuperade och många andra likaså. Det var det jag ville förtydliga med mitt inlägg. Kanske har vi missförstådd varandra?
SKK skriver såhär på sin hemsida:
Vid prov, tävling eller mentalbeskrivning gäller:
Öron- eller svanskuperade hundar födda 2008-01-01 eller senare äger rätt att delta på prov, tävling eller mentalbeskrivning under förutsättning att de är födda i land där kupering var tillåten när den företogs.
#42 O jag skrev att det inte finns separata regler för olika tävlingar/prov, missat det
#25 man får ställa ut (iaf hanhund) som är kastrerade, så länge man har ett så kallat testikelintyg som visar på att han har haft fina kulor innan de rök! :P Tikar kan jag inget om :P
#44 Toppen för det förtydligandet! Det visste jag inte alls! Men alltså, jag antar att det är veterinären som ger ett sådant utlåtande då?
45 ja vetrinären ger det intyget.
Jag tycker kuperade dobberman är snygga. Men tycker det är onödigt att kupera för att det är snyggt därmed tycker jag att det är bra att lagen säger att kupering är förbjuden. Nu är det inte bara dobberman som fått svansar och öron kuperade men visst hör man att ufd knippsar av toppen på svansarna för slippa "knicksvans". Tycker en bra vetrinär ska kunna känna koterna i svansen o därmed kunna anmäla dessa uppfödare.