Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 18171 ggr
mingman
1

Tic-clip - min utvärdering

Nu har jag använt ticclip i cirka en månad och känner att jag kan utvärdera hur den fungerar.

Vi talar alltså om en liten bricka som skall vara laddad med bioenergi som håller fästingar och andra skadeinsekter borta. Mer info kan hittas till exempel här; http://www.fastinghalsband.se/tic-clip-fastingskydd.html

Fördelarna är att den är helt giftfri och väldigt diskret. Tyvärr måste halsbandet sitta på hela tiden, men det kräver många fästingmedel. Men det viktiga är då hur den fungerat på fästingar.

("Hunden" i detta fall är en 6 månader australian shepherd som väger 18 kg)

Under min tid hemma, i en förort till Stockholm, plockade vi totalt två fästingar (en satt fast, en kröp) under cirka tre veckor. Då har hunden sprungit runt i gräs, lekt i skogen och levt ett aktivt hundliv.

De senaste fem dagarna har vi varit i skärgården, på en ö med mycket fästing, och enligt min mammas bedömning är det mycket fästing iår. Här har vi plockat totalt 5 fästing (4 satt fast, en kröp). Då har hunden sprungit runt MYCKET i gräs, badat, lekt i skogen och varit på tok för aktiv för sitt eget bästa.

Slutsats;

Det håller inte borta alla fästingar, men reducerar antalet. Med tanke på hur mycket han sprungit runt i gräs och hållt på nu så är jag mycket positivt överraskad att han ej fått fler än fyra fästingar. Tyvärr har jag en långhårig hund där det inte alltid är så lätt att varken se eller känna dem. Jag kommer nog ha min ticclip även i framtiden, men överväger att komplettera med ett halsband med gift under de dagar vi är här i skärgården, eller på annat sätt riskerar väldigt mycket fästingar. Å andra sidan har han inte ens fått en om dagen, och med bra rutiner direkt efter utevistelse hade jag nog kunnat plocka de flesta fästingar redan innan de satte sig.

Det här är min erfarenhet, andra får gärna dela sina.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[Forest]
0

Mycket bra skrivet tycker det är svårt att hitta bra medel som är giftfria o helt klart är denna en som jag ska testa, då jag hellre har på giftfritt👍

Ruzicka
0

Jag använder också Tic-Clip, och har samma erfarenheter som TS. Jag har plockat fyra fästingar allt som allt på min hund (16 kg), så jag är nöjd. Vi bor nästan på landet och går ofta i hagar och områden med djupt gräs, så jag trodde att han skulle få fler. Den tar inte bort alla, men de flesta. 

Jag har satt brickan på ett mycket tunt elastiskt band som jag satt runt halsen, så slipper Nelson ha på sig halsbandet hela tiden. Det elastiska bandet märks knappt och går lätt av om han skulle fastna, men inte annars. Man måste tänka på att ta av det vid lek med andra hundar, bara, så har man flera hundar är det kanske inte en så smidig lösning. Men för oss funkar det bättre än att ha halsbandet på, i alla fall! 😃

Den får pluspoäng av mig för att man slipper tänka på den vid vatten, slipper förnya en gång i veckan, inget slabb med sprayer, ingen lukt, slipper oroa sig över batterier etc. Och såklart att den är giftfri! Den är rätt dyr, men håller i två år.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Em_
0

Tror på er ts och #2 :)

Men jag läser på den här sidan och det verkar väldigt skumt. http://www.onlynaturalpet.com/products/anibio-tic-clip/900000.aspx 

"Tic-Clip tag is imprinted with an electromagnetic charge bearing a polarized energy signature. This energetic charge adapts to your companion’s unique bioenergy frequency and produces a vibrational field around the animal that repels ticks and fleas."

Alltså, en elektromagenstisk laddning med en polariserad energisignatur  som anpassar sig till djurets unika bioenergifrekvens och skapar ett vibrationsfällt??? Nu är jag ingen fysikexpert men lite koll har jag och  det låter som att de har slängt ihop lite svåra ord för att det ska låter komplicerat och vetenskapligt.

Och den håller bättre om man tvättar den i vatten??? Magnetfält som klara några centimeter päls måste väl klara lite smuts?

Ruzicka
0

#3 Jag reagerade också starkt över deras ordval. "Laddat med bioenergi" och den här meningen du nyss citerade. Det låter väldigt mycket som pseudovetenskap i mina öron. Men jag tänkte att det värsta som kan hända är att det inte fungerar och att jag då har slängt 300 kr i sjön. Det blir ju inte sämre än så, menar jag. Och jag blev, som sagt, positivt överraskad. 🙂

Men jag håller med om att jag gärna hade velat ha någon vettig förklaring på hur den fungerar, utan massa ordbajsande. 😕

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

mingman
0

#3, jag tror du har en poäng, man vill gärna ha fina ord att beskriva sina produkter med. Jag resonerade lite som #4, det har så pass många fördelar att det är värt att pröva. Och jag plockar hellre någon enstaka fästing än att ha gifter på min hund och dessutom komma ihåg att ta av vid bad till exempel.

vallhund
0

Komplettera gärna med B-vitaminer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

mingman
0

#6, bra idé! Det har jag tänkt på så har det runnit ut i sanden … ska genast ta tag i det!