Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 2674 ggr
nellsve
0

Träna hunden

Hej!
Har en renrasig Jack Russell Terrier, som  är lite överviktig (vet ej exakt hur mycket han väger i dagsläget.)  P.G.A att när vi är i skolan och på jobbet så får han vara i stall med personalen istället för att vara ensam hemma, eller någon som kommer och går ut och går med honom 1-2 gånger om dagen m.m. En av personalen matar honom med bullar och kakor under dagarna, så han blir både tjock och tigger alltid vid matbordet. (som inte alls är nå kul.) Han är åtta år gammal och springer ju självklart inte lika mycket som dom yngre hundarna gör, så han får en ganska så stor mage, inte satt magen släpar i marken när han går. Men han är ju inte direkt smal heller. (lägger in en bild på honom i kommentarerna.)

Så! Nu tillbaka till saken. Vi har precis flyttat till en gård ute på landet, och tänkte nu börja träna han, så han blir lite smalare.

Hur ska man träna honom?  Ska man bara springa med honom (iså fall hur mycket m.m) eller ska man springa även i terräng elle hoppa? (han älskar agillity! )

Jag skulle uppskatta så mycket tips och hjälp som möjligt! 😉

Hälsningar NellieHjärta

emin
0

För det första måste ni ju säga till personen/personerna som matar honom att det inte är okej. 

Mitt råd är att simma, smidigt nu under sommaren, (skonsam, effektiv träning dessutom) samt att träna i skog och mark. Varierande underlag, uppförsbackar, nedförsbackar, slingriga stigar och så vidare är guld värt! Ha kul på vägen! :) 

Tillägger att det är väldigt viktigt att du värmer upp honom ordentligt innan tex en springtur, speciellt då han är överviktig. Samt att du efteråt varvar ner såklart.

nellsve
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade även en till fråga, ska man ha något speciellt foder? Just nu använder vi ett vanlig foder från granngården som vi även använder till våran collieblandning.

Hälsningar NellieHjärta

nellsve
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

😊

Hälsningar NellieHjärta

nellsve
0

Hade ingen bild på hela han i datorn, men lägger in en så fort som möjligt!

Hälsningar NellieHjärta

Maja2
0

Jag skulle ta helt vanliga promenader, samt se till att han inte äter annat än sitt eget foder. Hur ser motionen ut i nuläget? Hur många/långa promenader får han?

Fenix_Chicci
0

Innehåller fodret mycket spannmål eller andra kolhydrater så skulle jag nog se till att byta. Många hundar blir överviktiga av det. Sen spelar såklart motion roll, men kosten är även den viktig för att hunden ska kunna gå ner i vikt och bibehålla en jämnt vikt framöver.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[MR hund]
0

köp hills rd eller  taste of the wild foder då ordnar det sig nog troligtvis

och förstås även långa promenader och lite simmning nån dag i veckan

Lathundarna
0

Bästa workouten är att gå off road. Lämna vägar och stigar och klättra runt i lingonris och över stock och sten. Låt hunden klättra, balansera och hålla på. Allt i lagom dos om hunden har nedsatt kondition pga övervikten till en start. Har du en stabil inkallning kan du låta hunden vara lös och ta det i sin egen takt, annars skulle jag rekommendera långlina. Att trampa vatten liksom att simma är även det väldigt nyttigt och muskelstärkande på ett skonsamt sätt. Tills dess att hunden är i hyfsad allmänkondis hade jag personligen avvaktat med att ta med hunden på jogging- eller cykelturer. Dels för skaderisken och dels för att det helt enkelt inte hade känts schysst.

Sen skulle jag ta ett seriöst snack med bull- och kakmataren om vad det får för hälsomässiga konsekvenser för hunden.

nellsve
0

#1: Vi har sagt till honom ett flertal gånger att det inte är bra för hoonom och om han fortsätter kan han om han har otur kanske till och med DÖ!

Han säger bara. Ja, det vill vi ju inte.  Och så slutar han med det i kanske en vecka och så börjar han igen.

Nu bor vi på gård och han kommer inte att vara där. (SKÖNT)

#5: Ja, han får gå runt 4 promenader om dagen. Två gånger om dagen så går vi ca 500m. domandra två promenaderna är inte lika långa…

#6 Det vet nog mamma mer om, kan fråga henne sedan. Men kan skicka en :länk till fodret: http://granngarden.se/product/revir-15-kg-

#7: Okej ska prova något av dom fodrena så snart jag ska till en djuraffär.

#8 Okej, tack för tipsen!
Tack alla som har skrivit här!

Men har fortfarande en fråga till: Hur ska jag värma upp honom?

Hälsningar NellieHjärta

Mischa
1

Öka gradvis, han bär runt extravikt och är kanske inte så välmusklad vilket inte gör det särskilt juste mot honom om man skulle sätta igång med en brutal start.

Likaså är all extramat han får i sig bidragande till att han inte går ner i vikt, i värsta fall får ni dra ner på matintaget hemma också om han inte går ner i vikt när han får i sig en massa extra i stallet…men det kommer ju forhoppningsvis ändras när ni flyttar.

Ta promenader i skog, kuperad terräng med mossa och ris så hunden får lyfta ordentligt på benen, simning är också skonsam motion.

≧◔◡◔≦

nellsve
0

#10 Tack så mycket då vet jag! :)

Hälsningar NellieHjärta