En passande ras?
I flera år har jag gått i hundtankar & nu har jag bestämt mig för att skaffa mig en ny vän inom 1-2 år!
Jag är helt ny här, men det verkar det som att man kan utbyta massor av tips & tankar med varandra!
Har spenderat många timmar på bl.a. SKK's hemsida, läst om alla hundraser, funderat hit och dit, bestämt mig och ångrat mig.
- Ej liten hund.
- Vara aktiv och följa med på långa promenader & delta i friluftsliv, men också kunna koppla av och mysa hemma.
- Barnvänlig och tycka om andra hundar. Snäll, pigg och glad.
- Lättlärd. Vill träna & aktivera hunden på olika sätt, men dock mest för skojs skull (som det känns just nu ;)
Min sambo vill ha en corgi cardigan, jag har noll erfarenheter av den rasen och är lite osäker! Jag själv är dock lite inne på en engelsk springer spaniel!
Vad tror ni? Massa tips önskas! :) Tack!
För varje minut du är arg förlorar du 60 sekunder glädje
Tycker ju spontant att en engelsk springer spaniel skulle passa dig så mycket bättre utifrån vad jag kan utläsa från din beskrivning. 🙂
Vad tycker du om pälsvård? Min egen ras, Lagotton och även en del andra vattenhundar kan passa.
Springer spanieln som du nämner själv låter också som ett passande val.
Jag tycker att även Corgi cardigan verkar passa dina önskemål :)
Även om det är en "låg" hund så är det ju ändå inte en liten hund ;)
Andra raser som skulle kunna passa : Labrador, Shetland shepdog och Golden retriver
😎
jack russel! Energisk liten sak som hänger med på det mesta :)
Vi har precis köpt en dansk-svensk gårdshund men den kanske är för liten? Annars tycker jag att whippet kanske stämmer in, verkar vara en spännande ras. Labrador och golden är väl också populära. Australisk terrier tycker jag också verkar vara trevliga, men kanske för små de med? Schauzers? En lagotto som någon var inne på?
Även jag håller med om att springern kan vara något för dig. Haft sånna i min uppväxt och nästa hund kommer att vara en springer här. En glad hund som vill göra allt för matte. Lättlärda och kräver inte allt för mycket motion heller. (Ja självklart sin beskärda del, men inte som en schäfer eller liknande)
Soffhunden nummer ett med. Kan vila bra inne och fullt ös ute på promenaderna! Kanske lite spår för att de ska få ha lite kul… ;)
Själv har jag en Jack russel nu, hon är underbar men ganska mycket mer krävande än en springer skulle jag nog säga. Har man inte minst 2-3 timmar varje dag ren motion och dessutom massa huvudaktivitet inne så ska man inte ha dem. Plus att det är ju en terrier så de är ju envisa som synden. Fast självklart, helt underbar när hon får det hon behöver!
Jag skulle nog inte skaffat JRT som förstahund faktiskt, hmm det gjorde jag förvisso själv, xD men tja. Springern är nog mer villig till att göra som matte säger, JRT vill gärna försöka överbevisa en med envisheten. Haha det är förvisso charmigt det med.
Jag tror engelska springern skulle passa bra. Du säger ju inte så mycket vad du ska aktivera hunden med och hur mycket men det är ju en hund man kan göra det mesta med och enligt min erfarenhet väldigt anpassningsbara. Goa och glada hundar som hänger med på det mesta, fina familjehundar som ofta gillar både folk och fä :)

Golden retriver men jaktversionen då :)
Tycker den stämmer in på allt det du beskriver där uppe, haft två stycken nu som min mamma äger och dem är underbara :)
Corgin skulle passa jättebra, jag har en sådan själv här hemma och han passar in på alla kriterier. 😃 Men ni har ju inte så många och specifika kriterier, så jag tror att många andra raser skulle passa också. 🙂 Ta en titt på lapphundarna också, den finska och den svenska.
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Åh Tack för alla svar och alla tips! Ni är fantastiska! :D
Angående aktiveringen. Jag har ännu inte så mycket erfarenheter av hundaktiviteter, men jag vill mer än gärna prova mig fram och se vad som skulle passa mig & hunden bäst, spår, lydnad, agility, you name it! :)
Eftersom jag själv är väldigt aktiv och gillar att bl.a. vandra & tälta så är det viktigt att hunden kan följa med på sånt!
När det gäller pälsvård är jag väldigt flexibel. Jag trimmar och kammar gärna :) Har förstått att en ESS kräver en del (men skulle nog förmodligen välja att hålla relativt nedklippt isåfall).
Nu har jag lite att fundera på här, men det är skönt att ni verkar tycka att dom vi funderar mest på verkar passa! Jag ska även titta upp Lagotton lite extra ;) och labben & golden… och lapphundarna… Som sagt, mycket att tänka på :)
För varje minut du är arg förlorar du 60 sekunder glädje
Kolla upp dalmatiner :)