Sjukling här hemma
I morse när jag vaknade hade Skade bajsat ner halva vardagsrummet. Det måste ha kommit riktigt fort för hon hann inte ens säga till, som hon brukar göra. Hon kom in och väckte mig efteråt men när jag sträckte handen till henne och klappade henne lite la hon sig bredvid sängen och somnade, så då var det redan över.
När jag och min sambo plockade och torkade högar och pölar av diverse konsistens upptäckte vi att vissa att "pölarna" var blodblandade, inte mycket blod men som prickar. Jag ringde till veterinären så fort de öppnade, vid åtta, och det slutade med att vi fick åka till en akutmottagning som ligger ca 40 minuter bort med bil. När vi kom dit fick vi vänta en och en halv timme innan vi fick komma in.
Det slutade med en räkning på 1200 kr, då hade jag fått rådet att koka ris och fisk och fick med mig en pasta/kräm hem med bakteriekultur för magen. Känns inte så kul att pröjsa över tusen spänn för ett råd som jag redan visste om, men vad gör man inte för sina älsklingar.
Hon mår inte bra ännu. Magen har hållit sig helt lugn men däremot är hon väldigt slö och nere. När vi var ute i trädgården under dagen ville hon bara gå in och lägga sig någonstans. Eftersom vi var ute och inte ville att hon skulle bajsa ner hela huset igen fick hon stanna ute med oss. Medan jag städade bilen låg hon och sov i kombiutrymmet där bak. Hon som aldrig går in i bilen frivilligt. Lilla snuttan!
Jag vet själv hur oerhört dålig jag blir av ett dygns magsjuka, så jag förstår henne till fullo att hon är trött och hängig❤️
Stackars Skade. Hoppas hon kryar på sig snart ❤️
Hon är på bättringsväg nu men beter sig lite konstigt. I stugan ville hon inte äta ifrån sin skål. Vi testade att ge på sked men det ratade hon också. När vi tvångsmatade henne med skeden en gång kom hon igång och åt själv från skeden. Sen kom vi på att hon åt bättre om vi hällde upp hennes mat på en tallrik, men man var ändå tvungen att starta igång henne.
Hon beter sig också lite konstigt runt utevistelserna, ibland vill hon inte alls gå ut utan vägrar nästan. Idag stod hon i hallen när jag kom inte från trädgården (dörren stod öppen). Jag lockade på henne och hon följde med ut. Jag kom på att jag skulle hämta nåt inne och så fort jag gick in i hallen rusade hon också in, som om hon var rädd att bli utestängd. När jag gick ut igen följde hon med. Och det här är en hund som brukar kunna ligga i timmar i sträck i trädgården och bara njuta av gräset, luften och dofterna.
I helgen blev Tyri också lös i magen, men inte så dålig som Skade. Kan det vara så att de fått magsjuka? Eftersom det inte är troligt att de ätit något olämpligt misstänker jag bakterie.
Försök få i henne mycket vatten. Om hon har vart magsjuk kan de även få vätskebrist. Hon Kryar nog på sig snart. :)
Hon är ganska bra på att dricka vatten faktiskt. Och sedan torsdags har hon levt på överkokt ris med kokt fisk så det är ju ingen mat som snor vatten från kroppen, som torrfoder gör. Vi har fått i henne tre portioner varje dag och vi blandar alltid ut det med vatten ett par, tre deciliter vatten.
När min hund hade magsjukan eller vad det nu var så hade hon diarré i 3 dagar och kräkte då också. Hon bajsade rent blod eftersom hon säkert var sårig i analen efter mycket bajsande.
Hon ville inte äta alls så jag fick tvångsmata henne med liiite liiite mat åt gången (också överkokt ris med kokt vit fisk).Gav jag för mycket så kräkte hon upp allt igen. Eftersom hon inte ville dricka heller så fick jag svångsmata henne med en vattenspruta också. Jag köpte vätskeersättning som man blandar med vatten och gav henne också.
Jag fick samma råd som du när jag kom till veterinären. Men eftersom de misstänkte magsjuka så kom veterinären ut till bilen istället så hon inte smittade andra hundar.
Hon ville bara ut på gräsmattan och kissa/bajsa och sen in igen och lägga sig i soffan och sova. Hon sov non-stop i 13 timmar, gick ut och gjorde sina behov och gick och lade sig igen. Jag fick väcka henne för att mata henne.
När hennes mage väl balanserat sig efter de 3 dagarna så var hon fortfarande medtagen och matt och hon blev inte sig själv fören efter ca 6-7 dagar ville inte äta själv fören dag 5. Hon gick ner 6 kg under denna tiden. Hon gick dock upp det snabbt igen som tur var.
Hoppas det löser sig snart för er.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Det låter som att din hund var mycket värre däran än vad Skade är och har varit i helgen. Hon har velat gå på promenader ändå, men vi har tagit korta rundor för att inte trötta ut henne. Och hon har druckit frivilligt hela tiden, och ätit efter trugande.
Jag fick också vänta utanför med Skade, på en gräsmatte eftersom det var alldeles för varmt i bilen för att lämna henne. Men sen när de hade ett rum ledigt hämtade de oss och vi fick gå genom den vanliga ingången in till akutmottagningsrummet.
Tur att din hund återhämtade sig ganska snabbt igen efter pärsen :)