Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 8624 ggr
[hästängeln-love]
0

Bra Hundschampo?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej tänkte höra om någon här har provat Biltemas 1 Liters hundschampo? Funderar på att köpa en sådan flaska när vi åker och storhandlar på Måndag. Jag tvättar mina hundar en gång i veckan, mina lortgrisar, vill bara ha nå hundschampo för vardags tvättning, annars när det är hundutställning så blir det ganska dyra schampoflaskor från djuraffären.

Lägger upp en bild på flaskan också.

Luckysoul
5

Jag använder schampoot K9. Vet ej med biltemas schampoo, men om det bara är vardagsbad så duger det nog.  =)

Dock tycker jag 1 gång i veckan låter mycket. Man kan vät torka ut deras hud och sånt?!

malinroth
5

Ju oftare man tvättar hundarna desto bättre schampo bör man ju använda tycker jag. Har ingen erfarenhet av biltemas och vet inte vad det innehåller osv men kan tänka mig att det kanske inte är sådär jättebra. Men jag vet inte som sagt. Använd ett milt schampo som är skonsamt för hud och päls när du tvättar så pass ofta. Jag har pälshundar som tvättas rätt ofta och jag använder epi-sooth. Kollar dock runt efter något annat skonsamt schampo till Nelly men så länge använder jag samma till båda.

tjoopa
2

Vi använder Bio-groom shampoo för känslig/kliande hud. Den är mild och bra, perfekt om man ska duscha ofta :) Den går att köpa i ganska stor storlek och då blir det ju billigare per tvätt :)

Amandla
3

Man bör också veta att de dyrare schampona går att späda ut ordentligt, ofta 1:10 eller mer. Så de blir inte så dyra i längden, de billigare schampona däremot tar slut fortare då de redan är utspädda/inte klarar så mycket utspädning. Det viktigaste är ändå balsamet, så satsa på ett bra sådant. Om hunden inte tovar så kan du späda ut det ordentligt också. Både schampo och balsam går att hälla upp i en duschflaska, fylla på med vatten och sen duscha in i pälsen, det minskar också åtgången.

Vattnadal
0

Badar jag hundarna 1-3 gånger om året, kan jag använda billigare schampo  eller grönsåpa. De jag badar oftare, använder jag espree, som jag späder ut.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

annajohannan
4

Jag använder bara grönsåpa och har så gjort sedan dagen jag hämtade henne, då uppfödarna sa att det är det enda dom använder också. Men det kanske inte är så bra?

Cahira
2

Jag köpte billiga schampon i början och märkte en fantastisk förändring då jag köpte espree! Jag hade badat hunden dagen innan med ett billigt schampo och igen med espree och fick ut ännu mer smuts och hunden luktade bättre, var renare/vitare och lättare att borsta ut. Och att espree bara har naturliga ingredienser sålde mig totalt. Som någon ovan sa, man späder ju ut så det räcker väldigt länge :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fenix_Chicci
1

Här använder vi numera Espree, badade hundarna idag och blev positivt överraskad. De fick fina pälsar, blev ordentligt rena och pälsen på tiken gick lätt att kamma igenom. Tidigare användes Dogmans schampoo men det tar slut på typ tre tvättar så det lönar sig inte i längden. Nu använde jag knappt en femtedel av schampot till två hundar och inte ens en tiondel av balsamet.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Lilla_Myy]
1

Jag badar min hund en gång i veckan för att hon är allergisk,vet rekommenderade epi-sooth. Håller länge tycker jag.

Amandla
4

#8 Jag tycker att det låter som att du använder onödigt mycket schampo 😎 När jag späder så tar jag sådär 2 msk schampo i en liten flaska, det duger fint med en vanlig 33 cl-petflaska med *sån kork som man kan dricka ur* (minns inte vad det heter just nu), och så späder jag med 1-2 dl vatten. Sen tar jag en badsvamp och blöter den, sen sprutar jag in ungefär 1 msk av schampoblandningen i den och så svampar jag in hunden så det blir schampo överallt. Sen masserar jag försiktigt, sköljer noga och gör om processen förutom att jag tar mindre schampo. Sen tar jag balsam, också utspätt på samma sätt. Går åt kanke 1 msk på min fullpälsade toypudel. En vanlig halvliters schampoflaska räcker säkert ett halvår här, då har jag två egna småpudlar och sköter också om min mammas toypudel. 

Har man lite större hundar rekommenderar jag att man häller schampoblandningen (ännu mer utspätt) i en duschflaska som man kan pumpa upp trycket i, finns på ex. Biltema, och så duschar man blandningen direkt in i pälsen. Det går även att göra direkt i torr päls, då spar man tid och jobbet med att blöta ner pälsen ända in till skinnet.

Cahira
0

Bra tips #10!  blir lättare/snabbare att skölja med då det är mindre schampo eller balsam i pälsen :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.